76 765 läst · 210 svar
77k läst
210 svar
Totalrenovering 1,5 plans 1964 i Nacka
Lite fler bilder på dräneringen
Ser prydligt och städat ut! Själv såg man ut som nedkommen från ett blodigt slag i Sagan om ringen efter vår dränering. Värst var det efter jag slipade bort asfalten från husväggen. Hade Broder Daniel-ögon i en vecka efteråt trots skyddsutrustning.
Tack, de gjorde ett väldigt fint jobb minsamt. Efter att ha läst här på forumet ”slipning av asfalt” så bestämde vi oss att ta en blästring av denna istället. Kan bara tänka mig vilket hästjobb att slipa har varit för digL Location skrev:
Klokt! Första gången jag dränerade så använde jag en gammal sliten yxa och hackade bort asfalten. Tungt som f*n, men jag var iallafall någorlunda ren när jag kom upp från diket. Vinkelslip med hullingklinga gick snabbt, men var som sagt hemskt.D Dino84 skrev:
En erfarenhet jag i alla fall har efter alla husrenoveringsår är att snabbt inte alltid är bäst och att jag oftast föredrar att göra saker för hand än med avancerade maskiner när jag gör det själv. Maskiner kräver sin kompetens också, det går bara snabbare och blir bättre om man kan sin sak - vilket jag oftast inte kan
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Spännande bygge! Ser ut att bli bra!
Det är synd att vi inte kan hålla samma tempo i vår renovering när vi gör allt själva
Men varför valde ni SP-fönster som har allmogeprofil invändigt mot för Traryd som är samma koncern fast med modern profil?
På trädäcket ser ni ut och få schysst utsikt! Men kommer inte skruvraderna brytas i den uthängande delen, tänker på bjälkarna som går omlott.
Det är synd att vi inte kan hålla samma tempo i vår renovering när vi gör allt själva
Men varför valde ni SP-fönster som har allmogeprofil invändigt mot för Traryd som är samma koncern fast med modern profil?
På trädäcket ser ni ut och få schysst utsikt! Men kommer inte skruvraderna brytas i den uthängande delen, tänker på bjälkarna som går omlott.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 365 inlägg
oj, ser högt ut. blir det täckt under och förråd där?
Hej Richard,richardtenggren skrev:Spännande bygge! Ser ut att bli bra!
Det hade varit helt omöjligt för oss att renovera själva, tror att vi hade behövt minst 6-7 år. Vi är nog uppe i 6500 arbetstimmar redan
Har fått samma kommentar om SP fönstren tidigare och kan inte riktigt se en större skillnad på allmogeprofil och icke. När jag tittar på Traryds fönster så verkar de ha samma kanter osv som vi har?!?. Men det är kanske jag som inte ser skillnaden för att jag har aldrig jämfört dessa sida vid sida.Bifogar 2 bilder på ett fönster från Traryd och ett från SP
Hur menar du att de kommer brytas? Tänk på att du pratar med nån som inte snickrar själv
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Förstår det, vi gör nästan liknande resa, har hittills:
- Anslutit kommunalt-VA + fiber
- Bytt garagetak
- Dränerat
- Byggt ut 22m2
- Bytt tak
- Målat och bytt golv tillfälligt inne.
- Renoverar nu fasaden, river tegel, tilläggsisolerar, sätter träfasad, byter fönster (enbart 3 källarfönstren med samma mått som innan)
- Planerat om tomten en del
Men som du säger vill jag inte tänka på timmarna innan vi är klara, men det är min hobby
Nu har ni ju redan installerat, men skillnaden är liten om man inte stirrar sig blind på detaljer. Här ser man skillnaden.
Jag tänker att eftersom reglarna inte ligger kolinjärt, kommer skruvraderna inte linjera?
- Anslutit kommunalt-VA + fiber
- Bytt garagetak
- Dränerat
- Byggt ut 22m2
- Bytt tak
- Målat och bytt golv tillfälligt inne.
- Renoverar nu fasaden, river tegel, tilläggsisolerar, sätter träfasad, byter fönster (enbart 3 källarfönstren med samma mått som innan)
- Planerat om tomten en del
Men som du säger vill jag inte tänka på timmarna innan vi är klara, men det är min hobby
Nu har ni ju redan installerat, men skillnaden är liten om man inte stirrar sig blind på detaljer. Här ser man skillnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att eftersom reglarna inte ligger kolinjärt, kommer skruvraderna inte linjera?
Redigerat: