BirgitS
T-dog T-dog skrev:
Ska man bila bort brunn och byta avloppsrör tar det säkert extra tid. Men är det att räkna som standard operation i en badrumsrenovering?
Ingen aning, men det är ju många gamla avloppsrör som sitter alldeles för nära väggen och om golvbrunnen är 30 år gammal eller mer så måste den bytas, likaså om golvbrunnen sitter på ett ställe som passar ett badkar men man vill ha dusch (eller tvärtom). Så vanligt är det i alla fall.

Kilrain Kilrain skrev:
Det är sjukt hur dyrt allt har blivit, och ännu sjukare hur det har normaliserats hur dyrt det är.

”Jag behöver renovera mitt badrum.”

”Inga problem, det kostar bara en normal årslön, d.v.s. 2 000 timmar av ditt liv.”

"[bild] "
När bostadspriser backar finns det ingen som kommer lägga mer än en månadslön på att renovera ett badrum. Jobba 4 veckor för att ha råd med något som tar 1 vecka att utföra? Tjena.

• Gilla
abc12345 och 3 till
  • Laddar…
Borde gå att få billigare, sannolikt rördragningen som gör att det drar iväg

M Mach77777 skrev:
När bostadspriser backar finns det ingen som kommer lägga mer än en månadslön på att renovera ett badrum. Jobba 4 veckor för att ha råd med något som tar 1 vecka att utföra? Tjena.
Färre som kan betala dyrt för renoveringar, samtidigt som få företag klarar att sänka priserna nämnvärt utan att gå omkull.

Resultatet blir väl eftersatt underhåll och allmänt förfall av bostadsbeståndet, och ett samhälle på dekis. :(

L lillehuset skrev:
Hej!

Vi har nyligen flyttat till hus och ska renovera ett gammalt badrum på 7 kvm. Badrummet är senast renoverat på 70-talet så vi vill byta alla rör från källaren. Badrummet ligger på bottenplan och är 7 kvm stort. Vi har tagit in offerter från 3 olika firmor med bra recensioner. Samtliga har landat på 330-350 000 efter ROT, utan inredning. I en av offerterna ingår kakel och klinkers men inte de andra. Vi tycker det är het hutlöst, kostar det så mycket att renovera? Vi tycker inte vi har några orimliga krav även om vi inte väljer de billigaste alternativen, vill ha helkaklat, spottar i taket, badkar, toa, kommod, golvvärme. Vi vill byta rören från källaren för att göra det ordenltigt. Är det så här det kostar att renovera ett badrum? Vi har kollat på offerterna och det är inget speciellt som sticker ut i våra ögon. Vad kan vi göra för att få ner priserna? Är det totalentrepenaden som gör det? är det bättre vi tar in hantverkare själva för varje delmoment för att få ner kostnaderna? Vi har inte tid eller kunskap att renovera själva.
Tips, tankar, åsikter!?

Vi byggde ett nytt badrum i ett gammalt sovrum, med klinker på både vägg och golv samt all inredning från ifö för 180k. Då blev nytt avlopp och ända ut till vår tre kammare. Då lejde vi bort allt till en entreprenör med gvk stämpel. Jag rev allt själv innan byggarna kom.

Hej!
Det har spårat ur helt med priser. för 3 år sedan renoverade min svärföräldrar 2 styck badrum varav det ena fick golvvärme och helkakel medans det andra fick plastmatta. Bägge fick nya rör med dragning i vägg. Detta kostade totalt 170tkr. Arbetet gick på löpande. En VVS firma vi har bekantskap med höll i jobbet.

Jag gjorde själv mina badrum i förra huset (finns tråd här på byggahus) Samma koncept där med det ena helkaklat medans det andra med plastmatta. Helt ny rördragning till bägge. Detta kostade ca 70tkr totalt för bägge (gjorde allt jobb själv utom plastmattan som då för 8 år sedan kostade 13500kr för 7m2 badrum).

Så 330tkr är helt galet enligt mig iaf...

• Gilla
Rolloff och 2 till
  • Laddar…
P Pepz Jegefalk skrev:
vårat badrum på 5,5m2 som de håller på med nu är offererat på 200tkr (ex kakel klinker och inredning)
Och då ingick att byta avloppsstammen både till detta badrum och badrummet ovanför.
Vi ville inte ha spottar i taket, i övrigt lika.

så ja 300 hade jag backat på
Ja jag känner ju samma. Men nu har vi fått 3 liknande offerter och badrummet måste renoveras närmsta året..

H Husärlivet skrev:
Vi byggde ett nytt badrum i ett gammalt sovrum, med klinker på både vägg och golv samt all inredning från ifö för 180k. Då blev nytt avlopp och ända ut till vår tre kammare. Då lejde vi bort allt till en entreprenör med gvk stämpel. Jag rev allt själv innan byggarna kom.
Hej, tack för ditt svar. När var detta?

L lillehuset skrev:
Hej, tack för ditt svar. När var detta?
För drygt ett år sedan

L lillehuset skrev:
Ja jag känner ju samma. Men nu har vi fått 3 liknande offerter och badrummet måste renoveras närmsta året..
Jag skulle aldrig ta offert på en badrumsrenovering. Hellre köra löpande mot några seriösa hantverkare Accepterar man en offert så är det ändå troligt att man får dit UE som har personal som inte förstår svenska. Och eftersom Svenska är det enda språk jag kan förstå så är den aspekten viktig för mig.

Som elinstallatör så ser jag alltför tydligt vad detta att ta fast pris på allt leder till.

Jag kan göra ett jobb hos någon för säg 15000 kr. Därefter så kommer jag till ett annat hus och utför samma sak Men där är priset 25000 kr, eftersom kunden skulle envisas med att ta ut en arbetsledare först som skulle kolla, och därefter få ett fast pris på 25000 kr. Ja jag förstår att det blir så, vår firma vill ju inte ta risken att gå back om det börjar strula lite. Valet är ju fritt, men inte skulle jag betala ca 30 % extra i " försäkringsavgift".

• Gilla
T-dog
  • Laddar…
BirgitS
E Elajomannen skrev:
Jag skulle aldrig ta offert på en badrumsrenovering. Hellre köra löpande mot några seriösa hantverkare Accepterar man en offert så är det ändå troligt att man får dit UE som har personal som inte förstår svenska.
Du kan väl be om en offert på löpande räkning. En offert är ett erbjudande om att utföra ett jobb under vissa villkor och det kan vara på fast pris, ungefärligt pris, löpande pris med eller utan pristak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.