Inget fel på din mätare..
Men om du läser tidigare inlägg så stämmer dessa överens med vad jag framhöll gällande frågan kring fukthalt.
Veden har inte förmåga att i sig självt släppa ifrån sig det vatten som understiger ca 20% fukthalt. Tillförs energi, tex som du själv nämnde gällande ved kring kaminen, så torkar dock veden ytterligare.
Var bara egentligen en lite "blänkare".. kring frågan om fukthalt från min sida..
Men om du läser tidigare inlägg så stämmer dessa överens med vad jag framhöll gällande frågan kring fukthalt.
Veden har inte förmåga att i sig självt släppa ifrån sig det vatten som understiger ca 20% fukthalt. Tillförs energi, tex som du själv nämnde gällande ved kring kaminen, så torkar dock veden ytterligare.
Var bara egentligen en lite "blänkare".. kring frågan om fukthalt från min sida..
Hmm.. veden som säljs runt omkring där ja bor (bor på landet) och de ja känner som har köpt ved har alltid varit torr ved som har legat minst ett år (vinter till vinter) hos säljaren.. har aldrig hört nån som har köpt nykluven "blöt" ved.. Och de har ju inte varit säckar från statoilPST skrev:
Va ligger priset på för "blöt" björkved?
Hittade denna leverantör
http://www.angsjodal.se/ved.html
Torkat: 600:- /m3stjälpt , Färskt 525:-
Men som hos så många andra vedleverantörer är torkad ved slut för säsongen pga stor efterfrågan..
Billigast kommer man ju undan om man köper ved på längd och kapar /klyver & torkar själv...
http://www.angsjodal.se/ved.html
Torkat: 600:- /m3stjälpt , Färskt 525:-
Men som hos så många andra vedleverantörer är torkad ved slut för säsongen pga stor efterfrågan..
Billigast kommer man ju undan om man köper ved på längd och kapar /klyver & torkar själv...
Hehe.. se där man lär sej nått nytt varje dag.. Men de va ju inte så stor prisskillnad direkt.. Men efter några år så blir de väl en del..PST skrev:
Tycker de verkar ha lite dålig framförhållning Han ja har köpt ved av brukar spara så att han har kvar till nästa säsong alltid.. Har väl i och för sej varit ovanligt kallt iår..
Dyrt oxå.. häromkring får man ge 400/m3 björkved..
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur gör jag med torrt och sönderfallande betong
Hemma hos -
Dålig doft efter slamtömning (inte torra vattenbrunnar)
Vatten & Avlopp -
Hur kan jag göra skåpet större?
Byggmaterial & Byggteknik -
Torr björkved i Stockholm - var köper ni ifrån?
Ved, Pellets, Flis -
Torr björkved nära Borås
Köpes, Hyres & Bytes