Skulle byta ut torktumlaren hemma i källaren och blev osäker på om detta är rätt? jag vet att jag inte får koppla detta själv enligt ELSÄK mm, men att skruva ut de två befintliga kablarna ur säkerhetsdosan till den gamla torktumlaren och sätta i de två nya på samma platts är inget som jag tänkte ringa ut en elektriker för.
Men frågan är om tidigare installation verkligen är rätt och om inte så får jag kanske kontakta elektriken i alla fall!?

Så här är det kopplat idag:
Från elcentralen går en EKK 5g2,5 kabel (tot tre säkringar, en per fas/ledare) till en säkerhetsbrytare. I brytaren är tvättmaskinen kopplad till den ena fasen (L1), och sen till nollan. Torktumlaren är kopplad via en annan fas (L3) och sen till nollan. Således är en fas oanvänd (L2). Skyddsjorden är också inkopplad såklart!

Det som jag funderar på är om man får använda samma nolla till två olika säkringar/grupper? Och fyller verkligen säkerhetsbrytaren någon funktion, för den är väl gjord för 3-fas?

• Elkopplingsschema för torktumlare och tvättmaskin med säkerhetsbrytare och gemensam nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Så länge det verkligen är två olika faser går det utmärkt att dela nolla. Detta bör verifieras genom mätning om du är osäker. Du ska ha 400 V mellan faserna.

Säkerhetsbrytaren är oftast en bra kopplingspunkt om inte annat.

Jodå.

Finessen med trefas är att växelströmmen i de olika faserna ligger olika i tiden.

Tänk dig att du har bara tvättmaskinen igång. I ett givet ögonblick har växelspänningen en nivå på 230V mot nollan. Spänningen driver en ström genom maskinen. Den går tillbaka genom nollan till centralen.

Sedan startar du tumlaren. I ett annat givet ögonblick när du har 230V till tvättmaskinen så har fasen till tumlaren istället en negativ spänning mot nollan. Då kommer en del av strömmen från tvättmaskinen att gå direkt till tumlaren via nollan. Strömmen i nollan mot centralen minskar.

OM man har exakt lika stor förbrukning på de tre faserna i ett trefas system så blir strömmen il nollan 0. med obalanserade förbrukare blir det en viss ström i nollan, men aldrig mer än strömmen från en enstaka enfasförbrukare. Strömmen i nollan blir alltså som störst när bara en av maskinerna är igång.

Hela det här resonemanget förutsätter att det är en riktig trefasgrupp, där var och en av faserna är kopplade till olika matande faser i centralen. Skulle det vara fel så att ex. två faser kommer från samma matande fas, så är de inte fasförskjutna mot varandra, och strömmarna i nollan adderas istället för att ta ut varandra.

Säkerhetsbrytaren bryter samtidigt alla faserna. Det som är speciellt för en säkerhetsbrytare är att den håller en brytning med större avstånd mellan kontakterna än en vanlig brytare. Med en vanlig brytare kan man teoretiskt råka ut för att den leder över ström genom överslag mellan kontakterna även när den är bruten.

Tack för utförliga svar!

Ja, faserna är delade mellan olika skenor/inkommande faser i proppskåpet så då bör det vara lugnt. Var rädd för att nollan skulle kunna överbelastas, men då tänkte jag inte på att strömmen var fasförskjuten i tid mellan faserna.

Det positiva med detta är också att jag insett att jag skulle kunna få en extra ledig grupp om L2 kopplas ur. Har i dagsläget tre lediga grupper men misstänker att elektrikern kan vilja ha någon extra vid mitt ombygge av övervåningen (allt gick tidigare på en grupp). Men det får han avgöra om det finns behov av.

tommib
Nej, så kan du inte göra. Du kan inte grena av en fas från en trefasgrupp till något helt annat. I så fall måste du dra nya, separata, gruppledningar till tvättmaskin och torktumlare.

tommib tommib skrev:
Nej, så kan du inte göra. Du kan inte grena av en fas från en trefasgrupp till något helt annat. I så fall måste du dra nya, separata, gruppledningar till tvättmaskin och torktumlare.
Inte ens om den oanvända kabeln skärmas av och görs oanvändbar?

R
tommib tommib skrev:
Nej, så kan du inte göra. Du kan inte grena av en fas från en trefasgrupp till något helt annat.
Vad är felet med att inte kunna grena av en fas till annat håll , det går utmärkt att göra så , en förutsättning är att det är 3 st enpoliga säkringar i centralen och inte en 3 fas normsäkring

Det handlar dels om ordning och reda. En grupp (med en, två eller tre faser) bör ha ett syfte, det bör stå ett (1) användningsområde på gruppförteckningen. Det blir konstigt om det står tvätt + övervåning.

Det blir än mer diskutabelt om man skulle avgrena den fas som servar TM eller TT så att den även går till övervåningen.

Dels finns också en viss säkerhetsrisk om gruppen är avsäkrad med enpoliga skydd. Det får inte bli några oklarheter kring vilken av dessa tre säkringen som bryter övervåningen. Det måste vara tydligt på gruppförteckningen.

Vad jag förstår så består gruppledningen av en mantlad kabel. Då är man låst vid att den bara bör bära en grupp, inte två olika. Så man bör undvika en avgrening av denna kabel til något helt annat.

Däremot kan man omvandla gruppen till en tvåfasgrupp i centralen då det inte behövs mer för TM + TT. Den tredje fasen kan då bli en ny gruppledning från centralen till valfritt syfte.

R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad jag förstår så består gruppledningen av en mantlad kabel. Då är man låst vid att den bara bör bära en grupp, inte två olika. Så man bör undvika en avgrening av denna kabel til något helt annat.
Så då menar du att man inte får använda en mantlad kabel som i begynnelsen en 3 fasgrupp , och dela upp den i 3 st 1 fasgrupper , det är skitsnack , det går utmärkt att dra en kabel som består av 5 ledare och använda bara 2 grupper i den
Samt ordning reda , varför skulle det inte vara ordning med att dela upp gruppen i en dosa med avstick till förbrukare som
är 1 fas

Inom samma ledning (kabel eller rör med FK) bör man inte blanda flera olika grupper. Det är inte uttryckligen förbjudet men samtidigt något man långt ifrån rekommenderar. Självfallet får man låta en ledare vara oanvänd och nyttja en 5G till en tvåfasgrupp.

Med ordning menade jag den ordning jag beskrev i inlägget - en sund och tydlig gruppförteckning. Det är återigen inget uttryckligt krav i reglerna utan självklarheter.

Jag brukar inte snacka skit, inte ren skit...

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Det handlar dels om ordning och reda. En grupp (med en, två eller tre faser) bör ha ett syfte, det bör stå ett (1) användningsområde på gruppförteckningen. Det blir konstigt om det står tvätt + övervåning.

Det blir än mer diskutabelt om man skulle avgrena den fas som servar TM eller TT så att den även går till övervåningen.

Dels finns också en viss säkerhetsrisk om gruppen är avsäkrad med enpoliga skydd. Det får inte bli några oklarheter kring vilken av dessa tre säkringen som bryter övervåningen. Det måste vara tydligt på gruppförteckningen.

Däremot kan man omvandla gruppen till en tvåfasgrupp i centralen då det inte behövs mer för TM + TT. Den tredje fasen kan då bli en ny gruppledning från centralen till valfritt syfte.
Litet förtydligande så har jag ett klassiskt proppskåp med porslinssäkringar, där installation idag är kopplad på tre olika säkringar. Så TT ligger på en och TM på en annan säkring. Men i vilket fall som så får min elektriker avgöra hur han vill göra. Alternativt så får vi lägga två nya kablar som ersätter den gamla, är en ganska kort sträcka från skåp till brytare.

R rävlyan skrev:
Vad är felet med att inte kunna grena av en fas till annat håll , det går utmärkt att göra så , en förutsättning är att det är 3 st enpoliga säkringar i centralen och inte en 3 fas normsäkring
Det e så jag har det idag, tre separata porslinssäkringar. Kanske på sikt skulle uppdatera till en ny normcentral med dvärgbrytare, men är inte aktuellt nu.

R
Tobyge Tobyge skrev:
Det e så jag har det idag, tre separata porslinssäkringar
Då kan ni koppla bort en fas i ledningen som går till brytaren , då blir en propp fri , vill elektrikern ha en propp till kanske det går att dra en utvändig fram till ev ett rör och mata något annat
Sen att byta till en normcentral är inte ekonomiskt försvarbart om det inte är absolut nödvändigt , ta ett snack med elektrikern

R rävlyan skrev:
Då kan ni koppla bort en fas i ledningen som går till brytaren , då blir en propp fri , vill elektrikern ha en propp till kanske det går att dra en utvändig fram till ev ett rör och mata något annat
Sen att byta till en normcentral är inte ekonomiskt försvarbart om det inte är absolut nödvändigt , ta ett snack med elektrikern
Det sa elektrikern oxå när han var här för ett tag sedan och han tyckte de gamla centralerna var bättre än de nya. Men vi behöver gå igenom all el på nedervåningen för att sedan sätta in en jordfelsbrytare. elektrikern trodde det skulle bli problem att installera en JFB direkt för att den bara skulle lösas ut hela tiden av någon anledning som jag inte kommer ihåg :) och då kanske det blir en normcentral. Men den Extra gruppen från 3-fas anslutningen kan nog hjälpa en del fram tills dess.

Vist kan man i tvättrummet dela upp den i 3 st enfas TM TT och ett uttag till strykjärnet.
Men att dra en fas i gruppen till ett annat del i huset är är direkt olämpligt.
@BoS förslag nedan är att föredra.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.