11 087 läst · 21 svar
11k läst
21 svar
Torktumlare och tvättmaskin på 3-fas säkerhetsbrytare
Tanken var inte att koppla vidare på gruppen till en annan del av huset, då var jag nog lite otydlig.L Leif i Skåne skrev:
Tanken var så som Bo.Siltberg skrev, men att den gamla installationen skulle vara kvar, förutom för en grupp som separeras och blir en egen grupp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 309 inlägg
Det kan dels finnas jordfel i den fasta anläggningen. Dessa lokaliserar man och åtgärdar innan man monterar in JFBn. Det skulle säga att det sällan är problem att installera en JFB, dvs sällan problem med besvärliga intermittenta fel i den fasta anläggningen. Men man monterar aldrig in en JFB blint och provar ifall den fungerar, hoppas jag...Tobyge skrev:
Men dels, mer troligt, kan det finnas jordfel i dina apparater, speciellt spis, vvb, tm, tt. Detta är ju enkelt att lokalisera och åtgärda, men naturligtvis en oväntad utgift. Dock inget hinder för att installera en JFB.
Idag rekommenderar man dock minst två JFBer för att få lite sektionering. Detta kan bli lite besvärligt i en gammal diazedcentral. Men man kan t.ex flytta några grupper till den nya kapslingen som JFBerna sitter i.
Jaha, vad är typiska jordfel i apparater? Är det något man lätt kan mäta sig till själv med multimeter eller megger?Bo.Siltberg skrev:Det kan dels finnas jordfel i den fasta anläggningen. Dessa lokaliserar man och åtgärdar innan man monterar in JFBn. Det skulle säga att det sällan är problem att installera en JFB, dvs sällan problem med besvärliga intermittenta fel i den fasta anläggningen. Men man monterar aldrig in en JFB blint och provar ifall den fungerar, hoppas jag...
Men dels, mer troligt, kan det finnas jordfel i dina apparater, speciellt spis, vvb, tm, tt. Detta är ju enkelt att lokalisera och åtgärda, men naturligtvis en oväntad utgift. Dock inget hinder för att installera en JFB.
Idag rekommenderar man dock minst två JFBer för att få lite sektionering. Detta kan bli lite besvärligt i en gammal diazedcentral. Men man kan t.ex flytta några grupper till den nya kapslingen som JFBerna sitter i.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag är ingen anhängare av uppdelade trefasgrupper, men när begrepp som "ordning" och "praxis" kommer in i bilden så ska man ha i minnet att det är mänskliga, kognitiva konstruktioner.
Är det rätt uppkopplat, ordentligt märkt och man accepterar att en belysning i ett annat rum blinkar till lite när tvättmaskinen slår på sin värme så vill jag nog påstå att installationen är laglig även om man gjort avsteg från "bör" formuleringar.
Är det rätt uppkopplat, ordentligt märkt och man accepterar att en belysning i ett annat rum blinkar till lite när tvättmaskinen slår på sin värme så vill jag nog påstå att installationen är laglig även om man gjort avsteg från "bör" formuleringar.
Svar nej det är i bland svårt att mäta enstaka jordfel om dom inte är direkta , megger fungerar bra 500V och inga elektronikdelar inkopplade ( datan , eller annat av den sorten ) då kan det bli överslag och paja dom .Tobyge skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Har du tillgång till en megger så kan du kolla relativt mycket innan en installation av jordfelsbrytare.Tobyge skrev:
Om man använder den på rätt sätt så riskerar man inte att mata ut 500 - 1000 V från meggern mot elektronik. Men man bör ta reda på lämplig metod, och veta vad man håller på med.
Fel i exempelvis en spis, är ofta lite knepiga. Jag hade överslag i ett av ugnselementen, det visade sig bara när det blev varmt. Så man fick sätta på ugnen i några minuter, sedan väldigt snabbt koppla ur elementet och megga. Då kunde man se att det var fel. efter typ 60s så hade elementet svalnat så felet var borta.
Produkter som diskuteras i tråden