4 659 läst · 53 svar
5k läst
53 svar
Torktumlare eller avfuktare?
det är en kombination av den ökade temperaturen och befintlig fuktighet som får en fuktstyrd fläkt att gå.G g.kraft skrev:Ja, det var lite så jag också tolkade det. Finns kanske magiska maskiner där fukten varken hamnar i kärl/avlopp, luften eller är kvar i kläderna
Ja det låter rimligt. Så var det med våran tidigare tumlare med, tror pax-fläktarna snurrade en stund om den var igång.
Upplevdes fuktigt iaf. Vore intressant att veta hur stor %av vattnet som hamnar i avlopp/kärl och hur mycket som går ut i luften innan man köper en tumlare.
I en kondenstumlare så är den luftkretsen som tvätten använder helt avskild från den kondenserade luftkretsen--om den är hel--
I en värmepumpstork är det en och samma krets vilket då får nackdelen att det är svårt tom omöjligt att rengöra kondensor och förångare som man gör med ett handgrepp i en utan värmepump.
Du är fantastisk! Du ser bara dum ut nu. Ge mig en källa på det.electroluxaren skrev:
För nedan har du definitionen, bestämd och spikad av allvetande EU.
Länken är till Eus-lagstiftningsdatabas, så du får ha rätt mycket på fötterna om du ska hitta på en ny definition.
(10)kondensationseffektivitet: kvoten mellan massan av den fukt som kondenserats i en kondenstumlare och massan av den fukt som avlägsnats från tvätten vid en torkcykels slut.
Källa:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=PI_COM:C(2023)4741
Har jag fel får du förklara för mig, gärna som om jag var fem år gammal vad som står i lagtexten.electroluxaren skrev:
(10)kondensationseffektivitet:
"massan av den fukt som kondenserats i en kondenstumlare":
Mängd vatten som kondenserats och hamnat i behållaren? Eller?
"massan av den fukt som avlägsnats från tvätten vid en torkcykels slut."
Den mängd vatten som försvunnit från kläderna? Eller?
Så om det försvunnit 10 kg vatten från kläderna (jämn siffra bara)
Och hamnat 9 kg i behållaren (annan jämn siffra)
Så är kondensationseffektiviteten = 9/10 = 0,9 eller 90%.
Det sista kilot vatten (det är inte kvar i tvätten och inte i behållaren) försvinner ut i rummet?
Eller var tolkar jag texten fel?
Och förklara nu så jag förstår och inte bara någon oneliner som du brukar.
Bästa svaret
Hej TS!ELantagonism skrev:Haft kläder på ett ihopfällbart torkställ senaste 3 dagarna där majoriteten av plaggen fortfarande är blöta idag, och såhär kan vi ju såklart inte fortsätta!
Behöver tips på lämpligaste lösningen:
1) Har ställt avfuktaren där inne nu, och har samtidigt en fläkt i taket (se bilder nedan).
2) Finns ett tomrum under hyllorna, dock är bredden precis 60cm (som de flesta torktumlare har) så jag är lite osäker på om det kommer gå o trycka in en där utan några mariginaler?
3) Sista alternativet är att köpa ett sånt där elektriskt torkställ som också värmer (med sladd till vägguttaget).
Vilket alternativ vore bäst för torkningsförmågan, minst energikrävande osv?
I ditt fall hade jag bytt fläkten. Jag hade liknande problem som dig och satte in en ny fläkt som startar automatiskt vid hög luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men vi har också en värmepumpstorktummlare från Miele som vi kör majoriteten av tvätten i. Trots att vi har en fantastisk Miele-tvättmaskin som centrifugerar tvätten riktigt bra så är det ändå så att varje maskin med tex handdukar eller sängkläder innehåller 2-3 liter vatten som torkas bort. Torkar du då tvätten på tvättställ så gäller det att få bort den fukten fort.
Hej! Tack för svarO Ossian K Olsson skrev:Hej TS!
I ditt fall hade jag bytt fläkten. Jag hade liknande problem som dig och satte in en ny fläkt som startar automatiskt vid hög luftfuktighet.
[bild]
Men vi har också en värmepumpstorktummlare från Miele som vi kör majoriteten av tvätten i. Trots att vi har en fantastisk Miele-tvättmaskin som centrifugerar tvätten riktigt bra så är det ändå så att varje maskin med tex handdukar eller sängkläder innehåller 2-3 liter vatten som torkas bort. Torkar du då tvätten på tvättställ så gäller det att få bort den fukten fort.
Vår fläkt i badrummet startar oftast av sig själv när det blir hög luftfuktighet, tex någon minut efter att jag hoppar in i duschen.
Har tänkt skaffa en torktumlare men är osäker på om den kommer få plats i den där lilla luckan. Bredden på utrymmet är ca 61cm och alla torktumlare har väl bredd runt 60cm så borde väl gå antar jag. Har tyvärr inte hittat någon mindre torktumlare men får kolla vidare.
Mvh
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur sänka fukthalt i suterrängförråd? Avfuktare eller frånluftsfläkt?
Ventilation -
Ny avfuktare, luftflöde eller avfuktningskapacitet?
Tvättstuga -
Avfuktare eller Mini-ftx
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Sorptionsavfuktare eller alternativ lösning?
Hustillverkare -
Torktumlare eller Avfuktare?
Tvättstuga