A
Jag kan inte avgöra om denna kondensator är en sk motorkondensator det som talar emot detta är bla att trådarna verkar vara bestå av bara en kardel
annars fungerar den säkert.

electroluxaren skrev:
Jag kan inte avgöra om denna kondensator är en sk motorkondensator det som talar emot detta är bla att trådarna verkar vara bestå av bara en kardel
annars fungerar den säkert.
Ja du ser, inte lätt för att söka på kondensator med angivna data och hitta rätt och passande pryl. Kanske bäst ändå att trots priset köpa från Cylinda. Jag har provocerat dem lite på kundforum, men tycker att de svarar ärligt och bra.
http://kundservice.cylinda.se/org/c...50-saknar-reservdel-i-cylindas-fort/#c2287615

Så ser det ut att vara även med den via din länk till Elfa. Fast bäst vore kablar, som kan fogas hop med krympslang.

Du kan välja vilken som av kondingarna i länkarna eller någon annan bara den är på 8 uF och 400-450 V.

A
Skulle inte tro det och verkligen inte rekomendera det i heller

• Gilla
zica
  • Laddar…
Du får tro vad du vill men för att inte ge den rekommendationen bör du isf komma in med någon fakta som går emot. Finns ingen anledning att gå djuplodande in på detta i denna tråden finns tillräckligt ganska nördiga trådar kring det under El om man vill kolla där.

Eftersom en tumlare är ganska intermittent i drift finns inte ens de vanliga skälen till att välja sk motorkondensator med liten förlustvinkel osv viktigare är spänningståligheten och givetvis en kapacitans i rätt härad. Dessa fakta hade ni ju tydligen rett ut via reservdelslistor.

A
Jisses...

Om du inte redan har beställt kan jag skicka en till dig för
endast fraktkostnad.
Är det av intresse kan du PM'a mig.
En hand håller en kondensator märkt med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
rock_fc och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jisses...
Har du något vettigt att tillägga i frågan om kondingen? Alltid intressant om du har något ur din erfarenhet kring vitvaror som passar in där. Annars går det fortfarande utmärkt med vilken som helst på 8 uF och 450 VAC.

• Gilla
least
  • Laddar…
zica skrev:
Om du inte redan har beställt kan jag skicka en till dig för
endast fraktkostnad.
Är det av intresse kan du PM'a mig.
[bild]
Tack för erbjudandet! Jag har dock redan hunnit beställa.

Mina herrar,
Tack för råd och bra instruktioner och för erbjudandet att få en kondensator till skänks. Efter att ha talat med Elfas kundtjänst har jag beställt den reservdel som electroluxaren föreslog ovan. Måste säga att Elfa är väldigt hjälpsamma och ägnar även minsta kondensatorkund både uppmärksamhet och intresse. Dessutom var han trevlig. Det ska vi också vara mot varandra, här på forumet. Återkommer med hur det gick till slut, när torktumlarn monterats ihop och testats.

Redigerat:
Två skruvar på ett fat blev över, men telefonen var försvunnen.

Nu är torktumlaren till slut reparerad och testkörd med viss vånda inför trycket på startknappen. Men den funkar perfekt igen! Priset blev 26 kronor + moms och frakt för en ny motorkondensator från ELFA samt några timmars skruvande i tvättstugan och intressanta chattar med kunniga husägare här på Byggahus.se. Stort tack till alla, särskilt Elextroluxaren!

Det svåraste var att återmontera maskinen efteråt. Det är rätt intressant att en torktumlares jättestora trumma, med kilovis av fuktig tvätt, löper på gummihjul i fronten och på baksidan i en axel lagrad i ett ganska litet kullager i det tunna formpressade bakstycket. Trumman drivs av en jättelång gummirem som ska träs, som filmremsan i en gammaldags projektor, kring motorns drivaxel och flera andra driv- och balanshjul av olika storlek. När det väl är gjort rekommenderar jag att hela maskinen läggs ”på magen” och att bakstycket monteras uppifrån, som ett lock. Då klickar det på plats mycket lättare.

Generell rekommendation är att ta många bilder på hur allt sitter invändigt, innan något kopplas från eller skruvas bort. Ett annat tips är att göra rejält rent kring värmeelementet när maskinen ändå öppnas. Elementet i min maskin var helt inbäddat i en kompakt kaka av gammalt grått ludd. Det kan innebära en brandrisk, även om maskinen i övrigt fungerar som den ska. En kraftfull dammsugare i kombination med specialgjort munstycke av 30 cm trädgårdsslang gjorde jobbet.

När jag till slut var klar med återmonteringen hade jag två skruvar över på ett fat, men saknade telefonen med bilderna. Då ringde den – någonstans inne i maskinen! :confused:
Reparerad vit torktumlare med blåvitt porslinsfat ovanpå, i ett kaklat tvättrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Betty72 och 3 till
  • Laddar…
.... (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.