Vilken kopplingsklämma är bäst?

• Antal röster
    78
Jag tycker fortfarande inte du kan använda uttryck som "orsaken till att man vanligtvis inte använder". Att orsaken till att du inte använder det är jag med på men som sagt det har använts av alla företag jag varit på de senaste 5 åren. (Ja, jag är bemanning). Jag vet att 222 är dyrare men det verkar inte spela någon roll i vårt grannland. Och att det går snabbare tvekar jag till, ska du krångla med en fk som böjer kardeler så kan de gå snabbare med en 222. Smaken är som baken, jag säger inte att det ena är bättre än de andra. Men för mig så känns 222 överlägsen :)

Använder nästan uteslutande Helacon. Om det ska till en tillfällig koppling eller om det är riktigt snålt med utrymme så kan det bli en och annan U-båt.

Ramnemark, nästa gång du kommer till någon Svensk elgrossist så fråga vad dom säljer mest av. Det kanske inte är nått som skulle hålla rent vetenskapligt men troligen ge en bra bild av vad som används för att koppla trådarna. ;)

Jag har inte sagt att folk inte använder Helacon eller wago 773. Jag sa att ditt påstående att man vanligtvis INTE använder wago 222 är fel. Ser du skillnaden?

Jag vet inte om vi uttrycker oss olika men för mig är den metod som används oftast det samma som "vanligtvis" och ju mer sällan man använder en metod dess mindre "vanlig" är den.

Används oftast av dig :)

Känns bra att ingen hitintills kryssat i Torix. Har precis bytt tre tomtehattar som svärfar, elektriker av den föråldrade skolan, monterat dit. Ungefär en halv kardell kvar på varje ledare och en nolla hade trillat ur helt. Inte konstigt att apparaterna betedde sig märkligt.
Om jag fick bestämma skulle Torix helt plockas bort från marknaden, ser inga tillfällen alls där de är lämpliga och riskerna är på tok för stora med dem.

• Gilla
smilingcopycat
  • Laddar…
123abc skrev:
Helacon plus är enkelradig med dubbla fjädrar medan wago 773 är dubbelradig i vissa storlekar.
Den ena är bredare medan den andra är tjockare samt att wago även har DIN-hållare.
[bild]
[bild]

Det finns även fler fabrikat på marknaden t.ex Rutab (Jula) som är tyska Tridonic sdk, Ahsell har sina egna A-collection men även den är Tridonic sdk, Malmbergs använder Degson, Storel säljer BizLine Christa'l flex som ser ut att vara Helacon plus fast med annan märkning i plasten.
Kompletterar med att biltema nu har Degson så det lär bli vanligare med degson i hemmapulade anläggningar men det är bra att folk använder kopplingsklämmor som är säkrare än hempulade torix.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Kopplingsklamma-med-snabblas-2000036646/

Redigerat:
Wago 773, för det är dem jag får gratis av brorsan ;-D

engs
Om man har riktigt trångt i dosan, är det väl fortfarande ingen som kan konkurrera med ubåten?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Där har du det bästa av både 773 och 222 i samma. Skulle tro att 221 blir ersättaren för båda ganska snart, verkar vara riktigt bra.

Helacon har nya toppklämmor på gång.
HelaCon Plus Mini som krympt 40% samt HelaCon Releasable.
HelaCon Releasable verkar spännande då den är öppningsbar men man kan fortfarande ansluta FK 1,5mm²-2,5mm² lika smidigt som tidigare utan att dra i spaken.
http://www.hellermanntyton.se/site/kompetenser/toppklaemma-helacon

Mikael_L
Helacon mini kommer det bli för mig nästa gång jag måste komplettera.
http://www.hellermanntyton.co.uk/si...-pdf-files/uk/local-pdf/helacon-plus-mini.pdf

Jag kan komma med en recension vad det lider.

Vad det gäller HelaCon Releasable så får jag intrycket att det är endast med enkardeliga ledare som det är att bara trycka in utan att lyfta spaken. I så fall tappas poängen delvis, om man alltid måste lyfta spaken för FK.

Någon som vet vad prisskillnaden är på Wago öppningsbara och Helacon Releasable? För jag kör mest med Wago nu, men jag betalar iofs inte :/...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.