Vilken kopplingsklämma är bäst?

• Antal röster
    78
A
Den förra omröstningen som ställdes om denna fråga har hunnit bli 6år gammal! Så tänkte ställa samma fråga igen. Vilket alternativ röstar ni för? Har det ändrat sig mycket på 6år? :)

Redigerat av moderator:
Fortfarande - INTE Torix

Fortfarande - Wago 222, Wago 773 eller U-båt, beror på. Alla behövs och har sitt rätta område.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Själv så tycker jag att Wago 222 är allra bäst. har använt dessa en hel del. U-båtar använder jag sällan och Wago 773 har jag aldrig gillat. jag tillhör den gruppen som är yngre med ändå gillar att köra med Torix, jag funderar i bland på hur snabbkopplingsklämmor som Wago 773 håller över tid, Torix har funnits i över 50år och är väldigt beprövade. En korrekt monterad Torix är en bra koppling som håller. Jag undrar hur låsmekanismen på en wago 773 / Hellerman håller i längden kommer fel börja visa sig om några år när plasten blir skör eller mekanismen kärvar i hop. Detta ä minn uppfattning och därför är jag skeptisk mot snabbkopplingar som en långsiktig lösning. Wago 222 känns mycket säkrare, U-båtar och Torix känns gammaldags men de funkar förhållandevis bra. Och somsagt de är väldigt beprövade. (y)

Wago 773 i vanliga fall och Wago 222 om det ska kopplas FK mot tex RK

773 suger!!! Hellerman är det enda rätta. Wago 222 kör man med ibland när det finns för få plintar i centraler/enheter och man har biledare mm som de inte har tänkt på att de ska anslutas. Ubåt brukar jag köra till biledare / isolering av ledare.

Wago 222 är ju ute... 221 ska det vara ;)

Föredrar 773 framför helacon, helacon känns så klumpiga :(

• Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
773 suger!!!
Med motiveringen.....? :p

VikStri skrev:
Själv så tycker jag att Wago 222 är allra bäst. har använt dessa en hel del. U-båtar använder jag sällan och Wago 773 har jag aldrig gillat. jag tillhör den gruppen som är yngre med ändå gillar att köra med Torix, jag funderar i bland på hur snabbkopplingsklämmor som Wago 773 håller över tid, Torix har funnits i över 50år och är väldigt beprövade. En korrekt monterad Torix är en bra koppling som håller. Jag undrar hur låsmekanismen på en wago 773 / Hellerman håller i längden kommer fel börja visa sig om några år när plasten blir skör eller mekanismen kärvar i hop. Detta ä minn uppfattning och därför är jag skeptisk mot snabbkopplingar som en långsiktig lösning. Wago 222 känns mycket säkrare, U-båtar och Torix känns gammaldags men de funkar förhållandevis bra. Och somsagt de är väldigt beprövade. (y)
En gammal Torix är ju bara att slänga, metallen lossnar ju alltid från plasten så visst det är en säker koppling om rätt monterad men ack så jobbig och komplettera med något när den är gammal

Wago 773 tar jag nog mest

• Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
VikHe skrev:
Med motiveringen.....? :p
Helt omöjligt att få in FK om man jämnför mot Hellerman.

222 är ju nice har inte fått prova på 221an ännu. Trodde inte den kommit ut ännu?

Eftersom det bara är någon enstaka som har problem med att trycka in fk i Wagon så lutar det snarare åt dåligt handlag hos dessa än en besvärlig produkt (Wagon) som dom allra flesta fixar.;)

elmont skrev:
Eftersom det bara är någon enstaka som har problem med att trycka in fk i Wagon så lutar det snarare åt dåligt handlag hos dessa än en besvärlig produkt (Wagon) som dom allra flesta fixar.;)
Är även skillnad i vilken fabrikör som gör fk/fq 😉 vissa fabrikörer är jobbigare med wago än andra

Jag körde ett helt bygge med 80 lägenheter och de första valven körde man med wago men efter att FQ´n och Wagon inte kom överens och en regnig dag så är de än värre. Kört både med Pipelife´s skit och Pm´s slang så det är ingen skillnad där vilka som är lättast att koppla. jag tycker att Hellermans ligger bättre i handen dessutom. Men detta är ju en äpple och päron diskussion ändå.

A
Vad är de största skillnaderna mellan Hellerman och 773,or? :p

VikStri skrev:
Vad är de största skillnaderna mellan Hellerman och 773,or? :p
Helacon plus är enkelradig med dubbla fjädrar medan wago 773 är dubbelradig i vissa storlekar.
Den ena är bredare medan den andra är tjockare samt att wago även har DIN-hållare.
helacon-3-bitar.jpg
773_klein_360w.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns även fler fabrikat på marknaden t.ex Rutab (Jula) som är tyska Tridonic sdk, Ahsell har sina egna A-collection men även den är Tridonic sdk, Malmbergs använder Degson, Storel säljer BizLine Christa'l flex som ser ut att vara Helacon plus fast med annan märkning i plasten.

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nu är jag hemmapulare men har använt mest wago222 och torix
Många säger torix är svåra jag har inte förstått mig på det riktigt.
Wago222 är det väldigt lätt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.