9 012 läst · 24 svar
9k läst
24 svar
Toolmate Borrhammare
ktm525 skrev:
Det händer!
Körde med en Hilti modell "Stor" (med SDSMax-fäste) för nett antal år sedan.
Stog på en trappstege och 52mm hålet skulle tas ca 10cm över hakhöjd.
Höll maskinen vid sidan om mig (pga utrymmesbrist) och körde, då högg den fast och vred runt och klappade till mig på hakan. Blev blodutgjutelse men jag lyckades hålla mig kvar på stegen!
Men att det kör fast händer ofta även med klenare borr. Kör man långa hål räcker det med att det inte centrerar efter ett tag för att det ska hugga.
Håller med om faran att använda en maskin utan säkerhetskoppling och då särskilt om man arbetar på stege.
Men å andra sidan är det inte många maskiner på marknaden för konsumentbruk även av de stora märkena som har denna detalj utan detta hittas i stort sett bara på proffsmaskiner som då också kostar en rejäl slant extra.
/Mario
Men å andra sidan är det inte många maskiner på marknaden för konsumentbruk även av de stora märkena som har denna detalj utan detta hittas i stort sett bara på proffsmaskiner som då också kostar en rejäl slant extra.
/Mario
min hilti 76 atc är där ett inbyggt skydd där strömmen slås ifrån när det nyper..har inte haft användning av det än men det är ju bra om det händer
Har en skruvdragare 18V samt en stickis från Toolmate extra. verkar hålla lite bättre kvalitutta an de vanliga.
Känns lite som ryska grejer. Rejäla material med massor av kraft men ingen finess.
Sruvdragaren drar i det mesta med fräscht batteri, men att skruva ovanför axelhöjd ger filmjölks armar tämligen fort. Sticksågen har nu lämnat jordelivet efter ett par utsågningar för ho samt häll i ekskivor så den höll väl inte så fantastiskt länge, även den vägde som en cirkelsåg. Borrhammaren är säkert fantastisk för pengarna tills den går sönder. Håller nog med om det där med att byta borrstålen.
Känns lite som ryska grejer. Rejäla material med massor av kraft men ingen finess.
Sruvdragaren drar i det mesta med fräscht batteri, men att skruva ovanför axelhöjd ger filmjölks armar tämligen fort. Sticksågen har nu lämnat jordelivet efter ett par utsågningar för ho samt häll i ekskivor så den höll väl inte så fantastiskt länge, även den vägde som en cirkelsåg. Borrhammaren är säkert fantastisk för pengarna tills den går sönder. Håller nog med om det där med att byta borrstålen.
Jag har en Hitachi borrhammare (20 år gammal) en mycket bra maskin. Grannen kom in en dag när den låg framme, och talade om att han hade köpt en lika dan för 295:- :-[ Jaha tänkte jag, det tror jag inte på att den är lika dan. Någon månad senare annonserade Harald N om en borrhammare för 195:- (selekta) med en extra chuck och några borr samt plastlåda. Nåja inget att förlora, jag handlade hem en sådan, och kunde inte finna någon skillnad på Hitachin och denna Selektan, de var identiska= gjutna i samma form. Tog den med på jobb, tryckte i ett 12mm borr och satte ned den i betonggolvet, när den hade knarrat sig ned 50mm, upphörde slagfunktionen, jag upplevde den inte som en pneumatisk slagfunktion. Den ligger kvar hemma, orkade inte köra tillbaka och byta, efter mina 4!! byten av Selekta vinkelslipen jag också handlade för 195:-
Men om den lägger av efter ett endast några borrhål så håller min gamla devis:
Men ska tillverka prylar som är så billiga att man köper dem enbart för priset är så lågt att man bara måste köpa en för att testa. Priset ska också vara på en sådan nivå att man inte orkar med att bråka om reparation eller pengar tillbaka.
Fungerar den så blir jag nöjd med mitt köp.
Går den sönder är jag ändå nöjd för då fick jag rätt at det vara "rena skiten"
Dvs oberoende av vad som händer är jag en nöjd köpare.
Men ska tillverka prylar som är så billiga att man köper dem enbart för priset är så lågt att man bara måste köpa en för att testa. Priset ska också vara på en sådan nivå att man inte orkar med att bråka om reparation eller pengar tillbaka.
Fungerar den så blir jag nöjd med mitt köp.
Går den sönder är jag ändå nöjd för då fick jag rätt at det vara "rena skiten"
Dvs oberoende av vad som händer är jag en nöjd köpare.