4 369 läst · 30 svar
4k läst
30 svar
Tomter till salu i Sveriges kommuner - vissa är gratis
Är det verkligen en tumregel? En tomt i området med säljs med kostnadskalkyl inkl allt, 13msek. Då ingår sprängning, va-anslutning, platta, hus, ja allt. Dom renoverade husen ligger på 8-10msek.I InsidersUnited skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 966 inlägg
Malå's svar är ju både lite charmigt och tragiskt uppgivet på en gång.
Gittan på kontaktcenter som fått i uppdrag att svara på detta är nog lite uppgiven men jag säger .... Kämpa Gittan, visioner är gratis!
Gittan på kontaktcenter som fått i uppdrag att svara på detta är nog lite uppgiven men jag säger .... Kämpa Gittan, visioner är gratis!
Har man pengar så att man har råd att bygga utan lån vill man troligen inte bygga på ett så oattraktivt läge ändå, även om det såklart finns enstaka undantag.
Så i praktiken är det väl synnerligen ovanligt att det byggs hus som kostar avsevärt mer att bygga än de sedan är värda
Så i praktiken är det väl synnerligen ovanligt att det byggs hus som kostar avsevärt mer att bygga än de sedan är värda
Nån sorts "nyhus-premie" är förstås rimlig, ditt exempel med 20-30% är nog hyfsat nära sanningen. Troligen är ju det nya energieffektivare, och alla andra underhållsfördelar med ett nytt hus...M Markarbetaren skrev:
De renoverade husen är ju troligen renoverade över tid (värde skrivs ner hela tiden) och renoverat kan ju ha många olika betydelser. Är "allt" (Tak, fasad, fönster, värmesystem, vent, dränering, el, kök, badrum, yrskikt osv) gjort närmar man sig nog nypriset än mer....
Medlem
· Västra Götaland
· 3 054 inlägg
I InsidersUnited skrev:
I InsidersUnited skrev:
Frågan är varför man inte kan bygga.I InsidersUnited skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför man inte kan kan bygga på dessa tomter. Att man inte tjänar ekonomiskt är en sak men varför får man inte??I InsidersUnited skrev:
många komuner har tomter till salu för att locka nya invånare och företagare men oftast är det inte dom bästa tomterna för nån som vill flytta dit och investera men jag tycker dom flesta komuner tänker fel på just tomterna dom brukar erbjuda
jag har ju redan svarat på detU uplj skrev: