4 384 läst · 35 svar
4k läst
35 svar
Tolka detaljplan samt kommunens avslag
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 913 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 913 inlägg
Lustigt din stadsplan tycks beslutad januari 1959. Därmed var byggnadsstadgans 39 § inte gällande (vad jag förstår), för den lagen beslutades först december samma år. 39 § byggnadsstadgan är den regel som fungerar som en planbestämmelse för äldre planer och säger minst 4,5 m till tomtgräns. Eller fanns 39 § byggnadsstadgan även i äldre versioner av denna lag?G Getsome skrev:
EDIT: 39 § BS är gällande, se inlägg nedan!
Redigerat:
Garage är att klassa som uthus i min mening.G Getsome skrev:
Men läs mitt förslag, samt det Claes skrev, tror du har större chans om du formulerar dig på det sättet.
Jag tror du ska gå på det, sen markera tydligare att tillbyggnaden är tillgänglig från nuv. hus genom att tydligt visa dörrhålet. Sedan formulera om dig och skriv förråd / hobbyrum istället för garage.G Getsome skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 913 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 913 inlägg
Kontakta handläggaren och framför att du ämnar bygga ut din huvudbyggnad med en garagedel. Du vill ej bygga något uthus.G Getsome skrev:
Hänvisa till väletablerad praxis i RÅ80 2:3 och RÅ 1971 not C 132 som visar att ett en garagedel är en del av huvudbyggnaden. Ange att MÖD P 8023-14 är ett exempel på när denna praxis tillämpas.
Be handläggaren återkomma efter att ha läst på om denna praxis.
Halva vårt område strider mot detta idag så jag vet inte om kommunen kan påtala detta skäl, några grannar har även dessutom garage på delvis prickad markV VLJ skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 913 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 913 inlägg
Tydligen kickar 39 § in i TS plan trots att planen är äldre än 39 §:V VLJ skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ldre-planer/aldre-planer-och-deras-giltighet/
TS, det ser ut som att du behöver 4,5 m till tomtgräns från din planerade utbyggnad. Har du det? Du verkar ha 1,24 m.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 913 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 913 inlägg
Men det beror nog på tidigare dispenser som numera inte kan ges. Och felaktiga bygglovsbeslut efter 1987 som har vunnit laga kraft. D v s annan lagstiftning gällde då och enskilda tokigheter men det räddar inte dig. 2024 måste du bygga planenligt även om grannskapet i historien inte har gjort det.G Getsome skrev:
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 913 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 913 inlägg
Får isf kanske nöja mig med ett högt enkelgarage , för då bör jag få plats inom 4.5 m från grannenClaes Sörmland skrev:
.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 913 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 913 inlägg
Någon som kan det där med hur man kan få bryta mot gamla regleringar i äldre detaljplaner om byggnadsnämnden systematiskt har gjort det. Uppstått i praxis och jag kan inte detta alls.
Instämmer med Claes.
Däremot finns det möjlighet för TS om merparten av "grannskapet" fått dispens för liknande tillbyggnad innan 1987. Det behöver alltså vara dispenser. Då finns möjligheten att trycka på att kunna få lov för en motsvarande tillbyggnad om det är snarlika förutsättningar.
Däremot finns det möjlighet för TS om merparten av "grannskapet" fått dispens för liknande tillbyggnad innan 1987. Det behöver alltså vara dispenser. Då finns möjligheten att trycka på att kunna få lov för en motsvarande tillbyggnad om det är snarlika förutsättningar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 913 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 913 inlägg
Har du något man kan läsa om detta med gamla beviljade talrika dispenser? Är det något från HD eller MÖD som har lett till denna tolkning?O oxöga skrev:
Här är ett par domar på området från MÖD både när det varit möjligt men också när det inte fungerat:Claes Sörmland skrev:
https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2022/119032/
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2020/79494/
https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2023/130155/