Ja alltså min bild är att hålen för bottenskivan i t.ex ett högskåp på ena sidan sticker ned något och på andra sidan sticker den upp. Alltså, den är inte rak. Kan lägga upp en bild så blir det tydligt, mot en rak aluminium profil som sitter mellan stommarna.
Upplever precisionen på t.ex våra billybokhyllor betydligt bättre, och med hänsyn till vad köket kostar så tkr jag det är anmärkningsvärt dåligt.
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Låter helt ofattbart för jag vet inte hur många hundra kök jag monterat under mina 20år som montör men jag har aldrig haft några problem med att de kan diffa något lite... och några 2mm har jag heller aldrig råkat ut för.

Vad har gett dig problem p.g.a att stommarna inte är exakt lika stora till 100% ??

18 mm eller 16 mm är helt ointressant egentligen då det är densiteten i spånskivorna de använder som är det viktiga.
De som kör med 16 mm har en högre densitet och en annan tjocklek på melaminytan än t.ex Ikea.

Förut när jag monterade något Ikeakök reagerade jag däremot på att alla skåp var 2mm mindre överlag och det komiska var att de måttsatte sina ritningar i centimeter och inte millimeter... så var de räddade.
Jag vet inte om det är så fortfarande dock.

Att skåp oavsett var de kommer ifrån diffar +-2mm är i min värld inget problem så därför skulle det vara väldigt intressant att höra just vad som gett dig "stora problem"... 🤔
Det är absolut inte stombredderna, snarare topp och bottenskivorna till vissa stommar som varit dåliga. Sedan är inget skåp 90 grader. Tror inte det blir ett problem då sidorna iaf är någorlunda raka, men läser man t.ex Ballingslöv monteringsanvisning står det t.om ”viktigt”, sedan en vinkelhake och 90 grader.
 
Jag förstår inte dig för det är ju topp och botten som styr bredden på skåpen så lägg du gärna upp bilder om du vill... 🙏
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Låter helt ofattbart för jag vet inte hur många hundra kök jag monterat under mina 20år som montör men jag har aldrig haft några problem med att de kan diffa något lite... och några 2mm har jag heller aldrig råkat ut för.

Vad har gett dig problem p.g.a att stommarna inte är exakt lika stora till 100% ??

18 mm eller 16 mm är helt ointressant egentligen då det är densiteten i spånskivorna de använder som är det viktiga.
De som kör med 16 mm har en högre densitet och en annan tjocklek på melaminytan än t.ex Ikea.

Förut när jag monterade något Ikeakök reagerade jag däremot på att alla skåp var 2mm mindre överlag och det komiska var att de måttsatte sina ritningar i centimeter och inte millimeter... så var de räddade.
Jag vet inte om det är så fortfarande dock.

Att skåp oavsett var de kommer ifrån diffar +-2mm är i min värld inget problem så därför skulle det vara väldigt intressant att höra just vad som gett dig "stora problem"... 🤔
Våra problem har snarare varit kass kvalitet på faner och mycket skador. Sen då, dålig passform i vissa delar. Snickerier för bra bit över 300tkr har iaf jag högre förväntningar på än Ikea. Och därför vi valde annat.
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Våra problem har snarare varit kass kvalitet på faner och mycket skador. Sen då, dålig passform i vissa delar. Snickerier för bra bit över 300tkr har iaf jag högre förväntningar på än Ikea. Och därför vi valde annat.
Sen måste jag ge dem att reklamationer har fungerar mycket bra, aldrig varit något snack. Där verkar ju Ballingslöv behöva steppa upp om man läser ts inlägg.
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Våra problem har snarare varit kass kvalitet på faner och mycket skador. Sen då, dålig passform i vissa delar. Snickerier för bra bit över 300tkr har iaf jag högre förväntningar på än Ikea. Och därför vi valde annat.
Ok... ja det var du själv som skrev om diff på 2mm och att det orsakat er stora problem så därav jag blev nyfiken då jag själv aldrig upplevt detta och sett det som ett problem.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... ja det var du själv som skrev om diff på 2mm och att det orsakat er stora problem så därav jag blev nyfiken då jag själv aldrig upplevt detta och sett det som ett problem.
Har en diff nu på ett ställe om 2mm som jag får leva med, är i underkant. Resterande som varit så har vi inte monterat.
Skulle säga att generellt är det 1mm.
Jag vet inte vad ni har för verktyg men att få plus/minus 0,5-1mm är inga bekymmer, jag själv har iofs festool, t.ex Domino, och då går det att få nästintill perfekta kabinetter/stommar.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... ja det var du själv som skrev om diff på 2mm och att det orsakat er stora problem så därav jag blev nyfiken då jag själv aldrig upplevt detta och sett det som ett problem.
Sen behöver ju inte allt vara ett problem tänker jag heller för folk utan kan ju också handla om det estetiska. Men om man har köpt ett kök utan täcksidor undertill överskåpen, så måste ju stommarna vara mer eller mindre exakta. Annars ser det ju för taskigt ut om du inte kan få stommarnas underkant i en rak linje, och framför allt om man erbjuder stommar som är tilltänkta det med infälld belysning från fabrik.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår inte dig för det är ju topp och botten som styr bredden på skåpen så lägg du gärna upp bilder om du vill... 🙏
Jag menar att toppen och botten inte är raka. Ska du få den rak och justera stommen enligt botten, kommer den istället sitta snett på väggen… detta för att plugghålen från fabrik diffar.
 
Krilleman
Å Återvandring skrev:
Har precis köpt ett kök vilket inkluderar skåpsstommar, luckor, passbitar men även vitvaror.
Kalaset gick väl på 400ksek då den svenska liberala progressiva kronan är så mycket värd.
När jag skulle skruva ihop en rad med skåp märkte jag luckorna inte ville spela jämt.
Jag märkte då att den tunna baksidan som är nerskjuten i ett spår på baksidan på skåpet var
fastnitad sådant att den inte hade nåt glapp i ena sidan på spåret utan låg dikt an mot andra sidan
spåret i ena sidan.
Jag tog bort dessa nitar och stommen kunde då räta på sig och jag kunde mäta 90 grader med en
vinkelhake.
Återmonterade skåpen men fortfarande kunde jag inte få luckorna att lira.
Mätte till sist bredden på skåpen baktill, upptill osv.
nedre bakkant va ca 1,0 - 1,5mm bredare än övre kanten, samma med framsidan i princip.
Märkte att alla skåp som levererades var åtminstone 1mm bredare nedtill än upptill.
Problemet infinner sig när man monterar flera skåp bredvid varandra då felet ackumuleras.
Skall man förvänta sig denna tolerans, känns som jag kunde kapat bättre med min gersåg som
jag håller på att lära mig hantera.
[rött e blått bajs kan lukta gott ingen AI]
Jag har monterat hela släktens kök det senaste decenniet.
Både HTH, IKEA och Epoq.
Jag har aldrig varit med om liknande problem.
Vilken leverantör är det i sakfrågan?!

Men för 400,000:- så är det nog inte ovan nämnda...

Och varför tar man inte in en bevisat yrkesskicklig snickare för att montera detta kök som kostar så enormt mycket? 🤔
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Exempel.
90 grader med red stick digital = 100% typ.
Botten är sned, se Spikrak Aluminiumprofil som går ned. På stommen bredvid är botten rak då hålen sitter bättre och profilen livar.
Så har det varit väldigt mycket och inget jag upplevt med Ikea tidigare.
Är det ett problem? Nej, luckan blir rak då sidorna är raka och kylen går väl att justera. Men Jag tycker man kan förvänta sig mer, och jag hade kunnat få det bättre själv genom att ta bort pluggarna och montera egna.
 
  • Digitalt vattenpass med en 90 grader vinkelvisning, placerad mot en röd yta vid konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underkonstruktion av en köksbänk, med fokus på metallben och en något sned bottenplatta. Hål och skruvar synliga på bänkskåpet bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en röd Hultafors vattenpass på en träyta, med bubblan centrerad mellan markeringarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sned botten på en köksstomme, där en rak aluminiumprofil används som stöd, med svarta justerbara ben synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
kapten_krok kapten_krok skrev:
Exempel.
90 grader med red stick digital = 100% typ.
Är detta alltså ballingslöv som du tidigare nämnt ovan?

Jag frågar igen:
Vilken leverantör är det i sakfrågan?!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Är detta alltså ballingslöv som du tidigare nämnt ovan?

Jag frågar igen:
Vilken leverantör är det i sakfrågan?!
HTH och ts har skrivit Ballingslöv.
 
MultiMan
Visste inte att HTH blivit så dyrt att man behöver slanta 300' för snickerierna i ett kök, men det kanske är gigantiskt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Visste inte att HTH blivit så dyrt att man behöver slanta 300' för snickerierna i ett kök, men det kanske är gigantiskt.
Kör du alla tillägg med faner på allt så ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.