17 027 läst · 44 svar
17k läst
44 svar
Tog tjänstledigt ett år och byggde till själva
Ja det säger ju bara att det var någon som försökte blåsa dig med en dyr offert.G Glad_Amatör2 skrev:
Väldigt intressant och något jag själv har funderat på. Dock en sak som ställer till det är ju om man har småbarn. Då går det ju åt minst en förälder för att ta hand om barnen medan den andra jobbar. När du är tjänstledig har du ju inte möjlighet att lämnar barn på förskola. Måste du leja bort barnpassningen privat för att båda ska snickra börjar det direkt att kosta en massa.
Sen får man ju i alla fall i början räkna med att man jobbar mycket långsammare än en van snickare som inte behöver fnula och fundera inför varje moment. nu verkar ju dessa personer haft kontakt med någon snickarkunnig släkting som kunde hjälpa till med de svåra momenten, vilket kan vara helt avgörande.
Sen får man ju i alla fall i början räkna med att man jobbar mycket långsammare än en van snickare som inte behöver fnula och fundera inför varje moment. nu verkar ju dessa personer haft kontakt med någon snickarkunnig släkting som kunde hjälpa till med de svåra momenten, vilket kan vara helt avgörande.
Ja, det är stor skillnad om man har barn eller inte. Jag har flera gånger funderat på att ta tjänstledigt och renovera upp huset på riktigt. Men det faller alltid platt i och med att man har kidsen och då inte har rätt till förskolan. Och när barnen har blivit så stora så de är helt självgående så har man väl tappat den där stora orken man hade när man var yngreS steve5432 skrev:Väldigt intressant och något jag själv har funderat på. Dock en sak som ställer till det är ju om man har småbarn. Då går det ju åt minst en förälder för att ta hand om barnen medan den andra jobbar. När du är tjänstledig har du ju inte möjlighet att lämnar barn på förskola. Måste du leja bort barnpassningen privat för att båda ska snickra börjar det direkt att kosta en massa.
Istället får man glädjas åt att man har barn...
Jag är ju ganska så övertygad om att "gör det själv" i Sverige är så enormt stor på grund av skatten på arbete.C Chris11 skrev:Kanske blir lite mycket filosofi nu men tror att det är ett arv av ett samhälle vi byggt.
Vi har byggt vår välfärd på industri och produkter som inte hade någon konkurrens från hemmabyggare. Dvs priser sattes exogent (utanför systemet) eftersom vi exporterade våra varor. Sen visade det sig att vi var oerhört duktiga och konkurrenskraftiga på detta vilket gjorde att våra varor betingade högt värde och pengar flöt in i Sverige. Eftersom i grunden vi är/var ett land som inte gillar inkomstklyftor så fördelades denna ökade rikedom ut i Sverige genom avtalsrörelsen och vårt riktmärke i industrin. Detta gjorde att alla tjänade ”ungefär” lika mycket och det blir således nästan alltid billigare att göra något själv än att köpa in tjänsten eftersom våra sociala kostnader är rätt höga.
Tror det har fungerat rätt bra länge men ger konstiga effekter såsom att ”raketforskare” (grymt att äntligen kunna använda den analogin och den är helt sann) ”tjänar” på att lyfta ur sig själva ur Sveriges produktion för en tid för att göra ett arbete som de egentligen inte har någon komparativ fördel för. Tror och hoppas att vi långsiktigt frikopplar denna mekanism så att alla skapar värde där de har en konkurrensfördel. Sverige hade nog långsiktigt tjänat på det även om det är skit för de som hamnar längre från medianlön.
Skatten gör att lönen är lägre och det kostar mera att anlita någon annan att göra det man kan göra själv.
I länder med låg skat får man ut mer av lönen och låg skatt ihop med högre lönespridning gör att det kostar betydligt mindre att anlita någon.
Det är skillnad på "stomrest" och "nästan klart". Lägg på 200 000 kr för ett nytt tak och du får en skillnad på just ett stomrest och ett nästan klart hus om du gör det själv, med den kompetens och ihärdighet detta par uppvisat.Raptor50 skrev:
Grattis till de båda!
Tiden är ju också pengar hade paret tagit in två snickare som gjort stommen på timme så hade dom både tjänat pengar och en väldigt massa tid.Stl skrev:
Av filmen framgår att de använde en snickare till just stommen, men vad vi utomstående aldrig kan värdera är ju den tillfredsställelse paret känner när de varje dag lär sig nya saker och ser vad de egna händerna kan åstadkomma.T twoody skrev:
Jag jobbade själv i ett akademikeryrke i hela mitt yrkesliv, renoverade några lägenheter, ett hus och fixade några båtar.
Men några av de bästa åren i mitt liv var när jag fick ett avgångsvederlag (för välbetald i ett företag i ekonomisk kris) och kunde sluta jobba vid 63 års ålder. Då köpte jag ett 60-talshus som jag nu renoverat. Jag tog in yrkesmän för el, koppling av vattnet och läggning av nytt tak. I övrigt gjorde jag allt själv och är jäkligt stolt över mitt jobb, eftersom jag vet att det är noggrannt och samvetsgrant utfört.
Det går inte att sätta ett pris i kronor på det.
80 000 efter skatt? vilka fantasilöner tror du ingenjörer har? Väldigt få har ens 40 000 före skatt, för att inte snacka om att extremt få har de efter. På mindre orter ska man vara glad om man får över 30... Ingenjörslönerna är inte i närheten av ryktet.F finnemang skrev:
Nu skrev han ju 800 000, vilket uppenbarligen syftar på en årslön gånger två. Detta innebär en månadslön på ungefär 43000 innan skatt. Det klingar ganska bra med medellönen för ingenjörer enligt SCB.M matsv201 skrev:
Det nämns ingenstans att det skattemässigt är bäst att sprida ledigheten på flera år. Ska man t.ex vara ledig ett år i sträck är det bättre att ta det från sommar till sommar än ett kalenderår.
Om en normal lön sänks till 50% under ett år så sänks skatten mer än 50% pga progressiviteten i skatteskalorna.
Om en normal lön sänks till 50% under ett år så sänks skatten mer än 50% pga progressiviteten i skatteskalorna.
Bra artikel, det som är extra intressant är att det lönar sig för två amatörer att bygga billigare än proffs. 3:1 känns helt horribelt.
Om staten beskattar arbete ytterligare lär vi få se mer av detta vilket är katastrof för staten i det långa loppet.
Om staten beskattar arbete ytterligare lär vi få se mer av detta vilket är katastrof för staten i det långa loppet.
de viktigaste verktygen att ha. Det märks att ni byggde med så kallade modena material. Skruvautomatl och fogpistol. Yxa och motorsåg skulle jag föredra, dom 2 viktigaste verktygen. Hoppa över alla skivmatrial och gör det lite mer personligt och mindre stelt.
Bra att ni bygger själv det borde fler göra.
För ska man anlita någon, ja då ska man känna bra med pengar, inte någon vanlig arbetar lön.
Bra att ni bygger själv det borde fler göra.
För ska man anlita någon, ja då ska man känna bra med pengar, inte någon vanlig arbetar lön.
Produkter som diskuteras: "fogpistol"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum -
Kronofogden - visning av bostad - får ej fotografera
Juridik -
Vad och var fåt manfotografera?
Övrigt Off Topic -
Tog sönder diskmaskin när jag skulle montera luckan
Vitvaror -
Om när advokaten tog sig ton - kåseri
Artikelkommentarer