När man bygger nytt utgår man från byggregler/rekommendationer för byggnad som ska uppföras.

När det gäller äldre byggnader med andra konstruktioner utgår från den konstruktionen och vad som blir en bra lösning, för mig gäller praktiskt och tillräckligt bra för syftet.

Så svaret är Nej, luftspalt är inte onödigt men vid äldre konstruktioner anpassar man sig utifrån vad som kan göras och är rimligt.
"Livet" och inte heller byggande är alltid svart/vitt.😉 Jag brukar få liknande frågor och det ska vara "tydligt" helst "källangivelse", men ofta blir svaret "beror på" och källa kan vara "egen erfarenhet" vad man sett och gjort.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
B
O Olf Oggler skrev:
Av inläggen hittills i den här tråden så kan man ju få intrycket av att luftspalt är en onödig grej. Eller att luftspalt kanske bara behövs på vissa ställen.
Jag skulle vara försiktig att använda byggahusforumet som underlag för byggnadskonstruktioner. Det är väl såhär med alla moment att man använder, för tiden givet, de bästa lösningarna för att i största mån undvika problem. Om huset ligger i ett område som ofta är torrt, kanske med sol mot fasaden stora delar av dygnet, långt utskjutande takfötter osv så går det kanske utmärkt utan luftspalt medan i andra sämre förhållanden fungerar det inte.

En stående rekommendation på detta forum brukar vara att inte förändra konstruktionen i onödan om den bevisat sig för just det husets förhållanden.

Nu verkar det i ditt fall bli lite förändring i konstruktionen men frågan är nog mer om du sett över olika sätt att skapa luftspalt på, varför inte sätta 12 mm läkt så har du en luftspalt som nästan inte bygger någonting?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag har sett flera fasader byggda 80 och tidigare utan spalt som fungerat fint. Men betänk att de då ofta var målade med oljefärg, den färgtypen har ju bättre förutsättningar att släppa ut fukt som letat sig in.

Z-panel kan ju enligt diverse byggare sättas direkt på vindduk då spåren på insidan kan släppa ut fukt uppåt, själv är jag lite tveksam till den lösningen. Dels för att den är ful, dels för att den mest passar på enklare byggnader ex förråd garage etc.
 
B
I InsidersUnited skrev:
Jag har sett flera fasader byggda 80 och tidigare utan spalt som fungerat fint. Men betänk att de då ofta var målade med oljefärg, den färgtypen har ju bättre förutsättningar att släppa ut fukt som letat sig in.

Z-panel kan ju enligt diverse byggare sättas direkt på vindduk då spåren på insidan kan släppa ut fukt uppåt, själv är jag lite tveksam till den lösningen. Dels för att den är ful, dels för att den mest passar på enklare byggnader ex förråd garage etc.
Varför tycker du Z-panel är ful? Tycker det är klart mycket snyggare än lockpanel.
 
Svårt att svara på, jag gillar inte heller leopardmönstrade kläder. =)
 
  • Haha
Bendish
  • Laddar…
Vad är Z-panel egentligen? Jag trodde Z stod för att den ej är spontad. Dvs ligger omlott som ett Z. Med andra ord trodde jag att Z-panel kunde se ut på många olika sätt. Kan någon kasta lite ljus över detta?
 
O Olf Oggler skrev:
Vad är Z-panel egentligen? Jag trodde Z stod för att den ej är spontad. Dvs ligger omlott som ett Z. Med andra ord trodde jag att Z-panel kunde se ut på många olika sätt. Kan någon kasta lite ljus över detta?
Falsad spårpanel även kallad Z-panel ser ut såhär 🙂
Ljust trästycke som visar falsad spårpanel, även känd som Z-panel, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
B bygges skrev:
Har panel direkt på vindpapp utan luftspalt, ingen fuktskada någonstans på baksidan av panel när denna byttes efter x antal årtionden. Isoleringen bakom vindpapp som ny.
Samma på mitt sommarställe, fungerar utan problem.
IOFS ska man notera att panelen (liggande typ fjällpanel) är från 1928, gjord av kärnvirke och luktar fortfarande kåda efter nästan 100 år 👌
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
B Bendish skrev:
Falsad spårpanel
Bilden visar en dubbelfasad variant ;-)
 
Vad heter panelen om faserna möts helt. Så man inte får den där plana ytan i mitten, utan bara ett V istället? Kallas det inte Z-panel då?
 
dubbelfasspont
 
Dubbelfasspont? Utan spont?
 
I InsidersUnited skrev:
Jag har sett flera fasader byggda 80 och tidigare utan spalt som fungerat fint. Men betänk att de då ofta var målade med oljefärg, den färgtypen har ju bättre förutsättningar att släppa ut fukt som letat sig in.

Z-panel kan ju enligt diverse byggare sättas direkt på vindduk då spåren på insidan kan släppa ut fukt uppåt, själv är jag lite tveksam till den lösningen. Dels för att den är ful, dels för att den mest passar på enklare byggnader ex förråd garage etc.
Vår nordsida byttes 1993 innan jag bytte nordsidan 2020. Akrylatfärg målad på panel utan luftspalt . Enda skadorna fasaden hade var i skarvarna mellan plankorna (8 meter högt hus så svårt att hitta långa plankor 😆). Vid tidigare byte hade man skippat att olja in och grundmåla skarvarna . Tycker att de klarat sig otroligt bra och länge med tanke på ’missen’.

Jag valde att inte sätta luftspalt när jag målade om och bytte en del plankor. Om jag hade renoverat alla sidor på huset hade jag nog valt att sätta en spalt , mer hängslen och livrem ….

Som sagt : viss hus i vissa områden funkar detta på, andra funkar det inte . Kör efter devisen: if it ain’t broken don’t fix it …
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Jahapp. Då är projektet nästan klart. Så här på mållinjen så måste jag säga att jag ångrar att jag inte satte luftspalt bakom. Trots de nackdelar som det för med sig i det här fallet.
Nyrenoverad fasad med mörkmålad panel och vitkarmade fönster utan luftspalt bakom panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådant här kan man ju få störd nattsömn och lite ångest över. Som tur är, är panelen falsad och inte spåntad. Så jag kan ju lätta på ett par plankor efter ett par år och se hur det står till där i väggen.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
B
O Olf Oggler skrev:
Jahapp. Då är projektet nästan klart. Så här på mållinjen så måste jag säga att jag ångrar att jag inte satte luftspalt bakom. Trots de nackdelar som det för med sig i det här fallet.
[bild]
Sådant här kan man ju få störd nattsömn och lite ångest över. Som tur är, är panelen falsad och inte spåntad. Så jag kan ju lätta på ett par plankor efter ett par år och se hur det står till där i väggen.
Du har ju liggande panel. Jag tror det är helt lugnt. Lyft på en panelbräda om några år och sov lugnt under tiden..
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.