M Monika62 skrev:
tack för alla fina tips vi har tömt och gjort frankenslangen använt vattendammsugare. Vi satte slangar mellan jetsen blev bättre tryck tyckte vi.


hitta en bruksanvisning på nätet. Någon som använt propylenglykol tidigare enligt nedan?

Häll frostkyddsmedel i form av
propylenglykol i filtersugkopplingarna och jetstråleutgångarna. VAR FÖRSIKTIG: Använd endast propylenglykol
som frostskyddsmedel. Den är inte giftig. Använd aldrig bilkylarvätska (etylenglykol) eftersom den är giftig
Hej! Jag hörde också om Propylenglykol i tomt Spabad från en "teknisk granne", dock utan egen erfarenhet. Kanske lite vattenutspätt. Har du försökt få till det? Har du en länk till källan du hittade instruktionen?
 
Jag kan ställa mitt spabad på sleepmode vilket innebär att den endast värmer vattnet till 10 grader under filtercykler som är 2ggr om dygnet. Det jag funderar på nu är om det går att koppla ur värmaren och bara låta cirkulationspumpen gå. Då borde väl inget frysa iom att det cirkuleras två gånger om dygnet. Eller tänker jag fel? Bor i södra sverige.
 
Smart! Vad kan det dra, mån tro?
A Anhag04 skrev:
Varför inte tömma spat och sätta in ett s.k Bevakningselement i kabinetten som ser till att ca 5C hålls därinnne?
Kanske ett nollsummespel men låter som en lägre elkostnad än att hålla 15-26C i hela spat?
Någon som har erfarenhet?
 
M Måke skrev:
Smart! Vad kan det dra, mån tro?
Troligen ytterst lite, jag har gjort exakt så i ett isolerat hydroforrum i källaren i 20 år och det drar minimalt med el. Spat står visserligen utomhus men är mkt välisolerat. Dessutom är det isolerat underifrån och ett sådant element drar bara några hundra watt och kan ställas ner till 5C.
 
Jag fick ett tips från tillverkaren att ställa badet upp-och-ner. Tänkte först att det lät urdumt, men har insett att det nog är en ganska bra idé. Blir lite som att torka disk i diskstället. Någon som har testat?
(Jag tänkte så här: tömma, suga/blåsa, skruva ur värmare, pumpar och oxynator och sedan försöka få det upp-och-ner på en filt eller liknande)
 
T Tonka skrev:
Jag fick ett tips från tillverkaren att ställa badet upp-och-ner. Tänkte först att det lät urdumt, men har insett att det nog är en ganska bra idé. Blir lite som att torka disk i diskstället. Någon som har testat?
(Jag tänkte så här: tömma, suga/blåsa, skruva ur värmare, pumpar och oxynator och sedan försöka få det upp-och-ner på en filt eller liknande)
Väldigt mycket jobb, om man inte har en kranbil det vill säga? Väger ju typ 250-300 kg tömt?
Jag blåste/dammsög ur alla ventiler i koppen, och det klarade vintern.
 
  • Gilla
Daghall
  • Laddar…
Goshark Goshark skrev:
Vi har ett spabad halvt nedgrävd i trädäcket hemma. Förra vintern så var vi tvungna att sänka temperaturen så pass mycket att man inte ens kunde nyttja den på grund av elpriset. I år har jag sagt till sambon att vi måste tömma den och stänga av då det är en direkt pengatjuv. Men undrar om det är andra som har gjort liknande eller som tänker göra det. Hur tömmer man ut hela systemet på vatten så inget fryser sönder ?
Hej

Har haft samma spa sen 2013..tömmer varje vinter och slår i 5 liter koncentrerad spolarvätska i filterintaget .se bara till det blir blått i botten på spat

Aldrig haft några problem i alla år med frostskador
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.