10 782 läst · 18 svar
11k läst
18 svar
Toalettstol fastsättning i golv med silikon, torrt viktigt.?
Hej fina, tack! Jo precis, men på min toalett var det en av vit plast med veck som gör den lite elastisk (heter nåt på dos) som skulle sitta i röret i golvet, för att sko den- men den hade hamnat på röret från toaletten, och därför läckte den. Röret från golvet var för högt, och behövde justeras; förmodligen varför den hade börjat glappa och vicka lite.. Och mitt golv har för kraftigt fall och den ursprungliga fastsättningen var inte solid nog så den hade börjat vicka loss då den bara vilade på silikon, med plugg, i och för sig. Väääldigt glad att jag anlitade rörmokare som fixade ordentligt som ju inte var gjort rätt från början..! Delar här så att än mer kunskap finns att hitta ; ) De använde specialsågade plastbitar för att staga upp den så att den inte skulle vicka igen.. Cykande Rörmokaren i Sthlm kan rekommenderas, ifall en inte fixar det själv.!KnockOnWood skrev:Det du kallar list är väl egentligen en gummipackning, alltså en "ring" av gummi som tätar anslutningen?
En sådan här ungefär:
[bild]
Att det börjar läcka beror troligen på att röret böjts lite när toan vickades på.
Då tätar inte packningen riktigt runt om, utan röret behöver bockas tillbaka lite för att anslutningen skall bli tät.
Ja, hade rörmokare här till sist som rekommenderar att inte sitta på toaletten ett helt dygn. Att spola var inget problem, men INTE att sitta på den!! Lycka till!KnockOnWood skrev:
Hej, du kan ju kika på mitt inägg, skriver här också: på min toalett var det en packning av vit plast med veck som gör den lite elastisk (heter nåt på dos) som skulle sitta i röret i golvet, för att sko den- men den hade hamnat på röret från toaletten, och därför läckte den. Röret från golvet var för högt, och behövde justeras; förmodligen varför den hade börjat glappa och vicka lite.. Och mitt golv har för kraftigt fall och den ursprungliga fastsättningen var inte solid nog så den hade börjat vicka loss då den bara vilade på silikon, med plugg, i och för sig. Väääldigt glad att jag anlitade rörmokare som fixade ordentligt som ju inte var gjort rätt från början..! De använde specialsågade plastbitar för att staga upp den så att den inte skulle vicka igen..Numera är det förbjudet att staga upp med plugg pga av att en ojämn belastning kan komma att bara belasta en punkt och då KAN TOALETTEN SPRICKA med svåra skärskador som följd.!! Cykande Rörmokaren i Sthlm kan rekommenderas, ifall en inte fixar det själv.!harry73 skrev:Jag har lite samma problem som TS fast läcker det inte vatten, och toastolen verkar inte ha släppt helt, men den rör på sig lite när man sätter sig på den.
Så jag läser tråden med stor uppmärksamhet.
Hos mig tror jag att avloppet läcker lite framförallt pga lukten.
Kan tillägga att det var så i många år och att jag inte fixat det än pga osäkerhet.
En fråga som ts inte fick svar på och som jag också vill veta är hur lång torktiden för kittet är innan man får belasta toastolen.
TS är osäkerheten för stor och toaproblem för allvarligt är det smart att ra in hjälp. Jag kan tyvärr inte spela ut kvinnokortet
Liknande trådar
-
Toalettstol med/utan golvskruv?
Vatten & Avlopp -
Höja avloppsröret i golvet till toalettstolen
Badrum -
Finns toalettstolar lägre än ~85 cm från golv till spolknapp?
Badrum -
Montera golvstående eller vägghängd toalettstol - gör det själv
Artikelkommentarer -
Hålplacering i golvet för Ifö toalettstol
Vatten & Avlopp