Hej har 2 centraler hemma, central 1 huvudcentral med 4 ledare Pen och central 2 undercentral med 5 ledare. Det är kopplad såhär när jag fick syn på det. Är det rätt kopplad? Se bilder inte dem bästa rittningar men hoppas ni förstår.
Vad är rutorna till höger om jordfelsbrytarna? Om det skall vara en skiss på en central blir första gissningen att det är dvärgbrytare. Men de har nolla och jord kopplade till sig. Jag ser inget uppenbart fel på inkopplingen av jordfelsbrytarna utifrån skisserna. Vad föranleder frågan? Det är bättre om du lägger upp bilder på centralerna där man ser hur det är kopplat.
Det var ju central 2 som hade 5 ledare i första inlägget. Då finns ingen PEN-ledare.I I. I skrev:
Jag har ingenting att tillägga till vad jag skrev utifrån skisserna. Lägg upp ett par bilder så går det kanske att säga något mer.
A Avemo skrev:Vad är rutorna till höger om jordfelsbrytarna? Om det skall vara en skiss på en central blir första gissningen att det är dvärgbrytare. Men de har nolla och jord kopplade till sig. Jag ser inget uppenbart fel på inkopplingen av jordfelsbrytarna utifrån skisserna. Vad föranleder frågan? Det är bättre om du lägger upp bilder på centralerna där man ser hur det är kopplat.
Till central 2 så kommer den blå kabeln som är nolla in på ovansidan och den är sen kopplad på ovansida jfb på central 1 sen så skissa jag fel på dvärgbrytare dem har bara nollan kopplad på ovansidan. Så skissat fel där. Jorden kommer från jordblpint i central 1 till jordplint i central 2A Avemo skrev:
Det är mer som är fel här. Dvärgbrytare är ett överlastskydd. Det innebär att en ledning går in på ena sidan och sedan fortsätter på andra sidan. Om ledningen riskerar överlast bryts kontakten mellan dem. Att som du beskriver enbart koppla in en ledning på ena sidan är fullständigt meningslöst och fyller ingen funktion.I I. I skrev:
Dessutom är det i svensk elstandard väldigt ovanligt att använda flerpoliga dvärgbrytare för att bryta både neutral- och fasledare. Normalt sett bryts bara fasledarna. Det finns något som heter personskyddsautomat. Det är en kombinerad jordfellsbrytare och dvärgbrytare. En sådan skall även ha neutralledare. Är det möjligtvis sådana du har?
Tittar jag sedan på bilderna du ritat är det helt galet. Skyddsjord får aldrig under några omständligheter brytas. Så den skall över huvudet taget inte anslutas till dvärgbrytaren utan gå direkt till gruppledningen. Normalt sett gäller det även neutralledaren. Det enda som skall finnas i dvärgbrytaren är alltså fasledare. In på ena sidan och ut till gruppledningen på andra sidan.
Redigerat:
Man får hoppas att även din förklaring här är fel. Om brytarna är monterade på nollsidan har du ju fortfarande spänning fram till förbrukaren när du slår ifrån säkringen. Sitter de inte på fasledaren har man gjort fel.I I. I skrev:
Är det kanske så att färgerna är använda lite hur som helst i din central?
Jag vill ej veta hur jag ska koppla utan förklarar hur detta är kopplad och det funkar när jfb 2 motioneras alltså slås ifrån så slås nolla och faserna av. Så min fråga är återigen om detta är rätt att man hämtar från central 1 den blåa nolla kabel från jfb ovansida och sen enligt bilder lägger den på jfb ovansida i central 2 och sen ut från jfb till noll plint. Jord kommer sen kabel hela vägen från central 1 som är tnc alltså delat efter jordfelsbrytare i central 1MathiasS skrev:
Om jag ställer frågan då om detta är fel hur ska central 2 kopplas från tnc till tns med jfb på båda centraler. Det som jag tycker är märkligt är att när jfb I central 2 brytas så bryts även nollan därav undrar jag om de är rätt kopplad från början.MathiasS skrev:
Jag har ritat fel där bortse från ut från dvärgbrytarna för dem går in till vajer grupp det var jag som såg fel där. Men min fråga är om det är rätt när man gått från tnc till tns i central 2. Det sitter jfb I båda centraler.O Oldfart skrev:Det är mer som är fel här. Dvärgbrytare är ett överlastskydd. Det innebär att en ledning går in på ena sidan och sedan fortsätter på andra sidan. Om ledningen riskerar överlast bryts kontakten mellan dem. Att som du beskriver enbart koppla in en ledning på ena sidan är fullständigt meningslöst och fyller ingen funktion.
Dessutom är det i svensk elstandard väldigt ovanligt att använda flerpoliga dvärgbrytare för att bryta både neutral- och fasledare. Normalt sett bryts bara fasledarna. Det finns något som heter personskyddsautomat. Det är en kombinerad jordfellsbrytare och dvärgbrytare. En sådan skall även ha neutralledare. Är det möjligtvis sådana du har?
Tittar jag sedan på bilderna du ritat är det helt galet. Skyddsjord får aldrig under några omständligheter brytas. Så den skall över huvudet taget inte anslutas till dvärgbrytaren utan gå direkt till gruppledningen. Normalt sett gäller det även neutralledaren. Det enda som skall finnas i dvärgbrytaren är alltså fasledare. In på ena sidan och ut till gruppledningen på andra sidan.
Jättekort förklaring:I I. I skrev:
PEN är kombinerad PE (skyddsjord) och N (Neutral). Det är alltså en punkt i kopplingen därifrån du får dra både gulgröna skyddsjordsledare och blåa neutralledare. Svårare än så är det inte. Det där med TN-C och TN-C-S rör bara till begreppen. När man väl tagit ut en skyddsjord ifrån PEN så är den skyddsjord och inget annat, och får alltså inte kopplas vidare som något annat. Samma sak gäller för neutralledaren. I en central som redan från början matas med separat PE och N görs aldrig någon uppdelning.
En jordfelsbrytare mäter skillnaden mellan ström som går ut genom fasledare och ström som kommer tillbaks via neutralledaren. Om skillnaden blir för stor är det fel och då bryter den. Det innebär att fas- och neutralledare som gått igenom en jordfelsbrytare "hör ihop". Det finns alltså en oskyddad nolla innan jordfelsbrytaren och en skyddad nolla efter den. Det har inget med TN-C, TN-C-S, TN-S eller PEN att göra. Men eftersom man oftast gör uppdelningen av PEN till separat N via jordfelsbryrtaren så är det lätt att man rör ihop det.
Det normala om man skall ha flera centraler är att alla matas med oskyddade faser och neutralledare. Det vill säga att de inte redan gått igenom någon annan jordfelsbrytare. Sedan kopplar men in en eller flera jordfelsbrytare i varje central. Efter varje jordfelsbrytare behövs alltså en egen separat neutralskena som används tillsammans med de faser som gått genom samma jordfelsbrytare.
Redigerat:
Ok men då är det rätt kopplat då. Jord är kopplat till jord plint i central 1 och sen på jordplint i central 2. Blå kabeln nolla kopplad på ovansida jfb på båda centralerna. Så när jag motionerar jfb på central 2 så bryter nolla och faserna men ska inte nolla alltid ha kontinutet och bara faser bryta de är det som gör mig lite fundersam. Vad är isf fel kopplat?O Oldfart skrev:Jättekort förklaring:
PEN är kombinerad PE (skyddsjord) och N (Neutral). Det är alltså en punkt i kopplingen därifrån du får dra både gulgröna skyddsjordsledare och blåa neutralledare. Svårare än så är det inte. Det där med TN-C och TN-C-S rör bara till begreppen. När man väl tagit ut en skyddsjord ifrån PEN så är den skyddsjord och inget annat, och får alltså inte kopplas vidare som något annat. Samma sak gäller för neutralledaren.
En jordfelsbrytare mäter skillnaden mellan ström som går ut genom fasledare och ström som kommer tillbaks via neutralledaren. Om skillnaden blir för stor är det fel och då bryter den. Det innebär att fas- och neutralledare som gått igenom en jordfelsbrytare "hör ihop". Om man kopplar in något med en neutralledare som inte gått igenom jordfelsbrytaren med en fasledare som gått igenom så kommer jordfelsbrytaren bara se strömmen som går ut fasledaren men inget mer, och då omedelbart lösa ut.
Det normala om man skall ha flera centraler är att alla matas med oskyddade faser och neutralledare. Det vill säga att de inte redan gått igenom någon annan jordfelsbrytare. Sedan kopplar men in en eller flera jordfelsbrytare i varje central. Efter varje jordfelsbrytare behövs alltså en egen separat neutralskena som används tillsammans med de faser som gått genom samma jordfelsbrytare.
Jordfelsbrytaren skall bryta både neutralledaren och fasledarna. Det är skyddsjorden som aldrig får brytas någonstans.I I. I skrev: