krijo1 skrev:
Dom priser som finns från theofils är 362 ink. moms för klyvlingan. Och kapklinga finns lite olika varianter, vet inte vilken typ du föredrar men dom finns här [länk].
Jag har den klyvklingan. Vet inte riktigt om jag kan rekommendera den. Visst, den skär väldigt lätt, fast snittytorna blir inte riktigt i den klass jag får från mina DW universalklingor (vilka förvisso inte heller klyver lika lätt). Den är bra för bygg och kanske grovkantning etc, men för finsnickeri (där det sällan är samma krav på att det ska gå snabbt etc) är jag inte lika övertygad om att den är rätt val. Du får gärna prova min om du vill Jac.

Håller med Daniel_N, den 12-tandade klingan använder jag bara till grova reglar där snittytan inte spelar någon roll. Kan tänka mig att den är praktisk om man klyver tvåtumsplank ek eller liknande, annars är den för grov. Att klyva något under säg 45mm med den tycker jag nästan är lite läskigt då det låga tandantalet gör att man känner hur tänderna "slår" eller river i ämnet. Använder i princip alltid en 40T CMT universalklinga för finklyvning.

Daniel_N skrev:
Jag har den klyvklingan. Vet inte riktigt om jag kan rekommendera den. Visst, den skär väldigt lätt, fast snittytorna blir inte riktigt i den klass jag får från mina DW universalklingor (vilka förvisso inte heller klyver lika lätt). Den är bra för bygg och kanske grovkantning etc, men för finsnickeri (där det sällan är samma krav på att det ska gå snabbt etc) är jag inte lika övertygad om att den är rätt val. Du får gärna prova min om du vill Jac.
Det stämmer nog rätt bra med vad jag upplevt men när det gäller klyvning och min såg så är det vad som krävs för att kunna klyva ek och ask med bra resultat. Snittytan blir ju helt ok men kraäver bearbetning för att bli helt hundra. Jag har en klinga för belagda skivor med trapetständer, den har fått klyva ibland när man inte har orkat byta klinga för ett enda litet snitt och den lämnar väldigt fina snittytor. Finns det klyvklingor som lämnar ett perfekt resultat utan efter bearbetning?

Redigerat:
Ja det finns klyvklingor som lämnar väldigt fina snitt som bara behöver putsas av lät inga ränder efter tänderna.
Min erfarenhat av hammer är att dom blir slöa väldigt fort.
Likadant med felder silent power gammla modelen. Har en ny silent power silver och den ger väldigt fina snitt har inte haft den så länge så jag kan inte uttala mig om den änu. Den är i alla fall hitils bättre en dom gamla silent power.

Jag tänker byta ut mina gamla silent power men jag vet ej om jag vågar köpa dom nya.
Micor har jag haft förut och dom är milsvid bätre än gamla silent power.

Mvh Pär H

Tack för snabba svar. Jag åkte in om Theofils på lunchen (eller snarare istället för) och fick med mig Hammer/Felder tillbehörs katalogen. Priset på klyvklingan tycker jag är OK men sedan blir det dyrare. :)
Intressant att phl nämner CMT, nu har ju Axminster dessutom rea, 30%, på dessa.

Första jobbet kommer nog att bli klyvning av 2,5m reglar (45x95) som skall vändlimmas. Inledningsvis hade det varit trevligt med ett snitt som är fint nog för att kunna limmas direkt. I övrigt är det egentligen ingen brådska med klingorna eller moddningen av klyvkniven för den delen.

Har ni tänkt på att slipfirman som ni anlitar väldigt ofta säljer klingor ochså.
Oftast enn bra kvalite på deras klingor.

MÅLLGAN skrev:
Har ni tänkt på att slipfirman som ni anlitar väldigt ofta säljer klingor ochså.
Oftast enn bra kvalite på deras klingor.
Det är ju faktiskt en bra ide. Nu har jag ju inte fått sågen ännu så slipbehovet har inte uppstått... ;)
Jo, jag har en DW klinga till DW711:an som behöer en omgång och dessutom har tappat en tand men jag har en annan tillsvidare. Dessutom behöver visst klingan till TS55:an ses över men det kanske mest handlar om rengörning. Jag har alltså inte haft anledning att leta mer ingående efter sliperier. Jag vet att det går att lämna till Theofils om det skulle bli akut. Någon som vet vart Theofils lämnar för slipning, det borde gå att lämna direkt också?

Handyman>Jag kollar bara så kniven är några tiondelar mindre än snittbredden. Jag tycker dock att det märks rätt väl om man är i farozonen och då tar man det mycket försiktigare.

/Kent

Tack!
Perfekt, jag tyckte väl att jag hade sett detta någonstans men det var ju inte så självklart att den fanns i den tråden.

Rörande klyvklingor så provade jag precis Biltemas 250 mm med 40 tänder, perfekt för att i alla fall klyva 2" alm. Det på en DW 744 så det lär funka på de flesta liknande som Bosch, Makita m fl. 159:- är dessutom ett bra pris.
Deras justerklinga med 60 tänder för 189:- är mer än bra.
Med de priserna så är det inte ens lönt att slipa om dem.

Och ja, de funkar med original klyvkniv, i alla fall på DW744.

/Kent

Redigerat:
Denna tråd länkades i en annan precis. Mycket vatten under broarna sen detta skrevs. Har sågats mycket, har passerats mängder med klingor, 3-4 sågar, ytterligare några klyvknivar.

Om jag skulle svara mig själv för 16 år sedan: Det verkar inte finnas så mycket skrivet om detta, rätt klingor o klyvkniv skickas med sågen. Men vi använder en 3,0mm klyvkniv till klingor med 2,8mm stomme och 3,5mm snittbredd. Klyvkniven sitter centrerat i bredd, absolut inte med tryck mot anhållet. Vill helst att den inte är inblandad alls när det sågas.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.