16 952 läst · 44 svar
17k läst
44 svar
Tjock-tv, design 2021!
På insidan finns det en del obehagliga ämnen, fosfor och sånt. Det finns visserligen ganska säkra metoder att öppna bildröret, men inte något att rekommendera.
Sen är det lite av en paradox.
Ju modernare tjock-TV, desto plattare skärm och bättre format,
men desto mindre intressant design.
En 32-tummars tjockis brukar sitta i en plastburk utan någon som helst känsla.
En annan ingångsvinkel kan vara att leta efter en gammal radiogrammofon med jalusidörrar?
Sen är det lite av en paradox.
Ju modernare tjock-TV, desto plattare skärm och bättre format,
men desto mindre intressant design.
En 32-tummars tjockis brukar sitta i en plastburk utan någon som helst känsla.
En annan ingångsvinkel kan vara att leta efter en gammal radiogrammofon med jalusidörrar?
De äldsta tv-apparaterna hade jalusidörr att dra för. Kanske kan du hitta ett äldre jalusiskåp att bygga in en modern tv-skärm i? Du får inte "gammal känsla" när du tittar, men kan ge rummet 70-talsfeeling genom att dra för jalusiet när du inte tittar
Medlem
· Stockholms
· 166 inlägg
Nä, knäcker man nacken (elekktronkanonen) på bildröret så kommer inte fronten att gå sönder när det imploderar. Sedan antar jag att man får kapa med diamantklinga hela vägen runt (jag har inte provat det). Fosforn borde gå att tvätta bort, men sedan kommer det ju ändå inte se ut som en riktig tjock-tv utan som en platt-tv med ett kupat glas framför.Cheesen skrev:
Medlem
· Stockholms
· 166 inlägg
Oj, en till som gillar CRT-looken! Och verkar ha gott om plats... Du är inte intresserad av en liten nätt Barco Graphics 1208?N Nalleman64 skrev:
![525x525px-LL-5734caff_vbattach11865.jpeg 525x525px-LL-5734caff_vbattach11865.jpeg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fcdn.avsforum.com%2F5%2F57%2F525x525px-LL-5734caff_vbattach11865.jpeg&hash=ef0504ec2c706841527e86a0598b50d5)
(Det är inte min bild, men en likadan.)
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 669 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 669 inlägg
De gamla 4:3-TVapparaterna hade upp till 28".A Argastesnickaren skrev:
När sedan 16:9-apparaterna kom, så blev de större tumstorlekar p.g.a. att man mäter från ett hörn diagonalt till nästa hörn.
Min 29a var 4:3 i formatet och ett as till att vara tungA Antege skrev:
Hittade till och med en länk med en liknande.
https://www.cnet.com/products/sony-kv-29fx65-wega-29-crt-tv/
Sant.A Antege skrev:
När folk pensionerade sina gamla 28-tummare och köpte 32-tums platt-tv så gick de i praktiken ner i storlek.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Design av baksida
Socialt & Projekt -
Grand Designs: Tre återbesök och en separation
Artikelkommentarer -
Utöka bolån, gäller mitt inköpspris på huset från 2021?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Grand designs - återblick hos tre tidigare deltagare
Artikelkommentarer -
Avslutad: Fråga trädgårdsdesignern 2021
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22