134 läst · 1 svar
134 läst
1 svar
Tips vid kalla radiatorer i gammalt hus.
Eftersom jag vet att man ofta får upp Byggahusforum när man googlar så vill jag dela med mig av en erfarenhet jag har skaffat mig när det gäller radiatorsystem i äldre hus.
Mitt system är byggt 1967 och från början tänkt att värmas med en kökspanna. Temperturerna i systemet var då runt 80 grader. När jag bytte till bergvärme så ligger uttemperaturen mellan 40 och 50 grader, vilket har fungerat bra i alla rum utom ett där radiatorn aldrig blev varm och därmed rummet kallt. Prövade att lufta och motionera termostatventilen under några år men inget hjälpte. Sedan läste jag någonstans att om cirkulationspumpen går för långsamt så når inte värmen ut över hela radiatorytan. Kollade värmepumpen och cirkulationspumpen gick sällan över 25%. Gick in i serviceläget och ställde upp lägstahastigheten och sedan dess har vi fått mycket bättre värme i hela huset. Så om ni har samma problem som mig att radiatorerna bara blir varma vid inloppet så kan det vara att cirkultionspumpen går för långssamt. Givetvis så måste man pröva att lufta och att termostatventilen fungerar innan man ställer upp pumpen.
Mitt system är byggt 1967 och från början tänkt att värmas med en kökspanna. Temperturerna i systemet var då runt 80 grader. När jag bytte till bergvärme så ligger uttemperaturen mellan 40 och 50 grader, vilket har fungerat bra i alla rum utom ett där radiatorn aldrig blev varm och därmed rummet kallt. Prövade att lufta och motionera termostatventilen under några år men inget hjälpte. Sedan läste jag någonstans att om cirkulationspumpen går för långsamt så når inte värmen ut över hela radiatorytan. Kollade värmepumpen och cirkulationspumpen gick sällan över 25%. Gick in i serviceläget och ställde upp lägstahastigheten och sedan dess har vi fått mycket bättre värme i hela huset. Så om ni har samma problem som mig att radiatorerna bara blir varma vid inloppet så kan det vara att cirkultionspumpen går för långssamt. Givetvis så måste man pröva att lufta och att termostatventilen fungerar innan man ställer upp pumpen.
Jepp att cirkpumoen ska styras från datan är bara skit i mina ögen. Vad det ska vara bra för, kan man fråga sig och undra över. När den drar ner på farten, så kan det bli att de delar som är längst bort i systemet inte får det flöde som det behöver. Allra helst om det är GV, som går direkt utan en egen cirkpump. Så se till att bocka av auto för den och ställ en minsta fart i %, som passar ert system. Lika kan det vara för KB.
En cirkpump ska gå konstant för att behålla flödet som behövs för att försörja alla delar i systemet.
En cirkpump ska gå konstant för att behålla flödet som behövs för att försörja alla delar i systemet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Radon källare, hus fr 68, åtgärder vid renovering
Miljö & Hälsa -
Varmt vid golvärmefördelarna men kalla golv
Värme allmänt -
Söker tips om källare.
Byggmaterial & Byggteknik -
Kalla element - Tips och hjälp för att komma vidare?
Värme allmänt -
Skillnader på kallasfalt och tips vid lagning?
Grund & Markarbeten