4 011 läst · 34 svar
4k läst
34 svar
Tips. Uppgradera Raspberry Pi 4 från SD-kort till SSD
Har "elitedesken" något modellnummer? Brukar sitta en märkskylt någonstans....nino skrev:
Eller knäpp o posta ett foto.
Sen finns det tonvis med youtube-rullar hur man gör.
Mycket bra, nu valde jag Top-disken av samma märke och har just installerat utan några trubbel.Alfredo skrev:Alla säger att SD-korten i Raspberry Pi oundvikligen lägger av förr eller senare. För att förekomma detta uppgraderade jag min till en extern SSD disk ansluten via USB.
Jag köpte disk och kabel från Amazon för totalt 307 kronor med leverans kvällen efter beställning, fraktfritt via Prime. Jag har inte gjort någon större marknadsundersökning så jag vet inte om det jag köp är "bäst" och/eller "billigast". Dock var det helt smärtfritt att installera och billigt nog! Om det fungerar bra på sikt vet jag naturligtvis inte än.
Min Pi bootar nu från SSD och kör helt utan SD-kort.
Jag köpte dessa prylar:
SSD: [länk]
[bild]
Kabel: [länk]
[bild]
Den som är observant ser att 163:- + 143:- blir 306:- så tydligen har någon av prylarna blivit en krona billigare sedan jag beställde... 😀
Om någon har frågor ska jag naturligtvis försöka vara behjälplig!
Nu har jag en Pi3 och följde huvudsakligen den här guiden. Diskavbilden samt återställning till SD-disken gjorde jag på en laptop med Ubuntu.
Boottiden förlängdes men är inte störande lång!
https://www.instructables.com/Booting-Raspberry-Pi-3-B-With-a-USB-Drive/
EDIT plus lite eltejp så får det duga
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden