nino nino skrev:
På en äldre elitedesk så är det dels en lika kontakt som till ssd sata men sen finns det ytterligare en kontakt som är mindre som går från sata kontakten, vad är den till?
Har "elitedesken" något modellnummer? Brukar sitta en märkskylt någonstans....
Eller knäpp o posta ett foto.
Sen finns det tonvis med youtube-rullar hur man gör.

P paralun skrev:
Har "elitedesken" något modellnummer? Brukar sitta en märkskylt någonstans....
Eller knäpp o posta ett foto.
Sen finns det tonvis med youtube-rullar hur man gör.
Är en 800 g1
Jo byta vet jag men funderar på vad den extra kontakten är

nino nino skrev:
Är en 800 g1
Jo byta vet jag men funderar på vad den extra kontakten är
Ok kolla den här rullen så ser du att den ena kontakten är spänningsförsörjningen och den andra är SSD-bussen.

Glöm det, det var en kontakt som åkt ur såg jag när jag tittade mer noga 😳😳

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alla säger att SD-korten i Raspberry Pi oundvikligen lägger av förr eller senare. För att förekomma detta uppgraderade jag min till en extern SSD disk ansluten via USB.

Jag köpte disk och kabel från Amazon för totalt 307 kronor med leverans kvällen efter beställning, fraktfritt via Prime. Jag har inte gjort någon större marknadsundersökning så jag vet inte om det jag köp är "bäst" och/eller "billigast". Dock var det helt smärtfritt att installera och billigt nog! Om det fungerar bra på sikt vet jag naturligtvis inte än.

Min Pi bootar nu från SSD och kör helt utan SD-kort.

Jag köpte dessa prylar:

SSD: [länk]
[bild]

Kabel: [länk]
[bild]

Den som är observant ser att 163:- + 143:- blir 306:- så tydligen har någon av prylarna blivit en krona billigare sedan jag beställde... 😀

Om någon har frågor ska jag naturligtvis försöka vara behjälplig!
Mycket bra, nu valde jag Top-disken av samma märke och har just installerat utan några trubbel.

Nu har jag en Pi3 och följde huvudsakligen den här guiden. Diskavbilden samt återställning till SD-disken gjorde jag på en laptop med Ubuntu.

Boottiden förlängdes men är inte störande lång!

https://www.instructables.com/Booting-Raspberry-Pi-3-B-With-a-USB-Drive/

EDIT plus lite eltejp så får det duga

• Blå korg med elektroniska kretskort och kablar vid en vägg, nära elektrisk utrustning och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.