4 801 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Tips till en gröngöling (välja värmesystem)
Tack för tipset, uppskattar erfarenheter från konsumenterSfrepe skrev:Tjena, köpte mitt hus för 6 år sedan, då satt det än kombinerade el- olje panna, körde upp oljan som va kvar och slängde ut pannan. Bytte till en beg kombipanna (ctc 265) olja- el-ved. Köpte en Viking pelletsbrännare och satte i den i oljebrännarluckan. Funkade hyfsat, med det gick åt en j.....a massa pellets. Förra vintern sprack pannan och började läcka. Köpte då en focus P-E 20 pelletspanna (25000kr) och en nibe pb10 brännare ( 14000kr) och halverade pellets förbrukningen. Sitter även en elpatron i den som jag brukar ställa på 50 grader i fall man glömmer fylla på pellets. Arbetstemp på pellets har ja mellan 60-75 grader. Så om du byter till pellets, satsa på en nibebrännare, extremt driftsäker. Fredde
Ser att ingen kunnat svara om en elpatron är dyrare än en elpanna?
Alltså, att värma upp samma mängd vatten. Beror det på effekten hos respektive antar jag, så en elpatron kan vara billigare än en elpanna?
Vill veta detta då jag kanske inte hinner elda varje dag under de varmare perioderna på året...
Alltså, att värma upp samma mängd vatten. Beror det på effekten hos respektive antar jag, så en elpatron kan vara billigare än en elpanna?
Vill veta detta då jag kanske inte hinner elda varje dag under de varmare perioderna på året...
Elpatron i sig är det ingen skillnad på om den sitter i "elpanna" eller vedpanna det är samma kostnad för uppvärmning
Men i en vedpanna har man ett större svinn då det tenderar kyla ut genom skorstenen.
Ska du elda med ved större delen är det bättre att satsa på en bra vedpanna med acktank, då sätter du elpatronen i acktanken och får ungefär samma förutsättningar som en elpanna.
Men i en vedpanna har man ett större svinn då det tenderar kyla ut genom skorstenen.
Ska du elda med ved större delen är det bättre att satsa på en bra vedpanna med acktank, då sätter du elpatronen i acktanken och får ungefär samma förutsättningar som en elpanna.
Tack, det var exakt det jag var ute efterkulle skrev:Elpatron i sig är det ingen skillnad på om den sitter i "elpanna" eller vedpanna det är samma kostnad för uppvärmning
Det kommer bli att byta ut elpannan, mot en vedpanna+ack. tankar med en elpatron som back-up. Känns som ett mycket bra system, dessutom ganska fri från elberoende och liknande.
Hör att vissa även slänger in en varmvattenberedare på några hundra liter, men det är väl samma sak med elpatron i ack. tanken?
En acktank kan ha lite olika temperatur beroende på hur den laddas och för att garantera en viss stor kapacitet varmvatten behövs ibland en extra varmvattenberedare, t.ex. med stort badkar eller bubbelpool. Om man laddar acktanken med elpatron går det givetvis att få den temp man vill men om den laddas med värmepump kanske det optimala är att bara hålla acktanken ljummen vid samma temperatur som behövs i elementen och låta varmvattenberedaren toppa upp varmvattnet.
Ah okok..Josth skrev:En acktank kan ha lite olika temperatur beroende på hur den laddas och för att garantera en viss stor kapacitet varmvatten behövs ibland en extra varmvattenberedare, t.ex. med stort badkar eller bubbelpool. Om man laddar acktanken med elpatron går det givetvis att få den temp man vill men om den laddas med värmepump kanske det optimala är att bara hålla acktanken ljummen vid samma temperatur som behövs i elementen och låta varmvattenberedaren toppa upp varmvattnet.
Har träffat på en vettig VVS:are igår, och han tyckte det lät som en rolig idé att slänga in en vedpanna, så där har jag en kommer kunna hjälpa mig med projektet så småningom.
Liknande trådar
-
Varför "klipp tills batteriet tar slut..." - tips?
Robotgräsklippare -
Tips på utdragbar hylla till brödrost?
Kök -
Båtvagn till sjösättning/vinterställ - någon som har tips?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips för att snygga till marksten
Trädgård allmänt -
Fönstertips till en gröngöling (foder, bräda, smyg)
Fönster & Dörrar