Hej,

Första inlägget efter några veckors läsande här på forumet.
Jag kommer att ta över farsgubbens hus, eller har redan gjort mer eller mindre, och funderar nu på förbättringar då vi slösar hemskt mycket...

Vi har haft olja till uppvärmning men just nu direktel till ett vattensystem, vattenradiatorer i alla rum, vattenburen golvvärme i dusch/bastu på källarplan.
Planen är att tilläggsisolera vinden då vi endast har sågspån där just nu. Ska också installera en ordentlig spis kassett till öppna spisen, mycket eldande för kråkorna just nu :) den ligger också i källaren.

Men vad vore en prisvärd uppgradering av uppvärmningssytemet?
Bor högst uppe i norr så ni vet... Funderar närmast på en kombipanna av el o pellets alt. ved.

Vad säger ni som kan?

Hur stort hus, el snarare - hur stor värmeförbrukning / år, och för hur många personer i hushållet?

Finns det en befintlig panna? (kombi olja-el t ex)
Är den utsliten?

Har du tillgång till ved?
Vill du arbeta med vedeldning för uppvärmning? (Kräver ju både mycket arbete, utrustning/verktyg och utrymme om det ska vara lönsamt)

Annars är det väl främst ett val mellan pellets och VP?

Oldboy skrev:
Hur stort hus, el snarare - hur stor värmeförbrukning / år, och för hur många personer i hushållet?

Finns det en befintlig panna? (kombi olja-el t ex)
Är den utsliten?

Har du tillgång till ved?
Vill du arbeta med vedeldning för uppvärmning? (Kräver ju både mycket arbete, utrustning/verktyg och utrymme om det ska vara lönsamt)

Annars är det väl främst ett val mellan pellets och VP?
Hmm det är ett stort hus, vet dock inte hur stort.. Men det är ganska stora utrymmen. Vi är nu 2 pers plus hund o katt som bor här plus min far då och då. Förbrukningen är ganska stor, för elen men vi är slösaktiga, ibland kan bastun stå på i flera timmar. Så vi snålar inte där... :)

Pannan just nu är en kombi, el/olja, men vi använder inte olja alls. Den har nog en 10-15 år på nacken också..
Är inte kunnig nog att säga om den är sliten eller ej..

Ved finna det gott om här, har dessutom tillgång till fastighet med virke men är inte säker på att jag är villig att jobba med det för att hålla värme i huset. En annan sak med att elda i kaminen de dagar tempen sjunker.
Så ved är väl inte mitt första val...

Snackas mycket om bergvärme men det är en stor investering känns det som...
Synd att jag inte har bättre info, måste kolla upp detta mer under veckan.

En pelletsbrännare från blocket i en befintlig oljepanna brukar vara avbetald på under ett år jämfört med olja. Köp en sådan medans ni funderar och sälj den vidare sen om det blir bergvärme.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
pelpet skrev:
En pelletsbrännare från blocket i en befintlig oljepanna brukar vara avbetald på under ett år jämfört med olja. Köp en sådan medans ni funderar och sälj den vidare sen om det blir bergvärme.
Hmm det var min tanke också.
Ska höra efter med nå firmor här i stan och se vilka pannor/alternativ vi har.

Ingen idé med luftvärmepump tror ni?

Håller med Pelpet.

Angående LVVP:
Från min horisont här nere i söder så är det väldigt kallt, länge, i Norrbotten, så nyttjandegraden och effekten är förmodligen lite i minsta laget. Plus att en LVVP ändå kostar en hyfsad slant att köpa och installera. Sedan finns ju risken med att elementen kräver hög framledningstemp vilket antingen kräver mer investeringar i nya element, el ytterligare något sämre utbyte av nyttjandegraden/lönsamheten.

tommib
Bergvärme är det överlägset enklaste valet och sannolikt också mest ekonomiskt på sikt, givet att du bor någonstans där det är möjligt att borra. Visserligen kan kalkylen för en vedpanna se väldigt gynnsam ut men då måste du göra mycket jobb själv, vilket du skriver att du troligen inte vill.
Glöm LVVP, även här i fjollträsk är det en tveksam investering. Dessutom måste du stå ut med en utedel som väsnas.
Något som ev kan vara värt att väga in är risken för elavbrott om man är lagd åt det hållet. Då ändras ekvationen lite igen till fördel för ved/pellets men det beror helt på hur paranoid man är.

murak
I dina skor hade jag bitit ihop och investerat i en bergvärmepump. Men köp lite mineralull på byggmax eller liknande och lägg på över spånet, det kommer hjälpa!

....och samtidigt antagligen starta en odling på vind.

Ja, att byta till bergvärmepump/sluta elda samtidigt som man tilläggsisolerar vinden utan att sätta en plast mot bjälklaget leder definitivt till mögelpåväxt.

murak skrev:
I dina skor hade jag bitit ihop och investerat i en bergvärmepump. Men köp lite mineralull på byggmax eller liknande och lägg på över spånet, det kommer hjälpa!
Köp ABSOLUT INTE mineralull och lägg på spånet. Om du har spån så har du säkert ett gammalt hus utan difftät plast och då kommer du att säkert skapa dig ett mögelproblem med mineralullen.

Det finns redan så mycket skrivet här om tilläggsisolering av gamla hus så sök lite och läs om detta först. Du skall fortsättta med en cellulosabaserad isolering. Innan du gör något med detta så är det bättre att elda för kråkorna ett tag till och läsa på först.

Sen måste du tänka på att värmepumpsystemen är lågtemperatur system som ger en framledningstemperatur på 45-50 grader medan olja och ved/pellets kan ge 70-80 grader. Detta innebär att det vattenburna systemet i huset måste normalt ha större radiatorer när det gäller ett värmepumpsystem. Därför ska du försöka se vad du idag behöver köra ut för framledningstemperatur för att få en behaglig värme i huset.

Om du byter system och det sen visar sig att du har för små radiatorer för en värmepump så drar det med sig en hel del kostnader som tillkommer för byte och komplettering.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med Pelpet, köp en begagnad pelletsbrännare för att köpa tid att fundera över framtiden.
Det är ingen höjdare att behöva göra några stora ingrepp i värmesystemet mitt under vinterperioden.
Jag tycker du ska skippa luft/luft-VP om du ändå ska modernisera det övriga.

Tänk också som skrivits i inlägg ovan på framledningstemperaturen.

OAVSETT vilket system du väljer för framtiden så är det en stor investering om du ska ha ett nytt modernt system.

Tack för alla tips och idéer, uppskattas verkligen!

Kommer nog titta närmare på bergvärme men vi får härda ut några månader till tjälen släpper i backen.
Som nån sa, ska man ändå modernisera det så lika bra att göra det en gång ordentligt.

Har du en gammal kåk utan diffusionsskydd under takisoleringen är kombinationen bergvärme och mycket kallt klimat lite riskfull. Värmen du får från skorstenen på vinden hjälper normalt till att hålla vindsisoleringen så varm att inte fukten från bostaden fryser i isoleringslagret och ger mögel och röta när det blir varmare. Vid elvärme blir skorstenen kall
Gör en ordentlig kalkyl på hur många år det tar att tjäna in kanske 160000 för bergvärme, större radiatorer och ett ventilationssystem som ersättning för självdraget från skorstenen som försvinner när man inte eldar.
Att gubbar med bergvärme alltid skryter och tar till hör till, likadant är det med dem som installerat solfångare och har "gratis" varmvatten.

I modernare villor från 70-talet och framåt som kanske byggts för elvärme från början är bergvärme ett mer självklart val.
När du redan har en nyare kombipanna skulle jag köpa en modern begagnad pelletsbrännare för 5000-6000 och installera denna själv i den befintliga pannan. Pengarna du får över kan du sätta in på fonder och få kanske 10% avkastning som det gångna året.
Men köp inget gammalt skräp som folk vill bli av med. Begagnade bra brännare har aldrig varit billigare än ny.
Vad är det för fabrikat och typ av panna som eldades med olja?

Spiskassetten tycker jag du ska slopa. Har en spiskassett själv som aldrig används.
En bra spiskassett kostar mycket och du får dubbel sotningskostad då du får två pipor att sota.

I Norrbotten brukar husen säljas billigt så bergvärme blir också en oproportionellt stor kostnad i förhållande till husvärdet. Ska du sälja huset inom 10-15 år får du aldrig igen investeringen för bergvärme.
I Fjollträsk gäller annat. Rostfria kylskåp, svart golv i köket och bergvärme kan höja försäljningsvärdet med en halv miljon. :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Självklart kommer jag fråga lokala firmor om det bästa sättet att lösa det på. Inget är satt i sten än så jag har gott om tid att forska kring uppvärmningen.

Vet inte än om radiatorerna räcker eller nåt, så är långt från beslut än.

Vi böt panna när vi slutade med oljan, farsan sparade kvar oljetanken i hopp om lägre oljepris. Så vi har aldrig eldat olja i denna panna. Troligtvis hade vi en CTC panna tidigare men den vi har nu heter Pulsonex. Dock bara använd med el sen installerad. Så ny är den väl inte, säkert 20 år gammal snart...
Klart tanken har slagit mig med en kombipanna el/pellets, lite mer jobb o underhåll med pellets om jag förstått allt. Men det skulle vara ett bra system med två alternativ, plus att de modernare pelletsbrännarna verkar enkla.

Kassetten vill jag nog installera i alla fall, vill elda mer än jag gör men ingen idé med tanken på energiförlusterna...

Nu vet jag inte var i Norrbotten du tänker men här i malmfälten säljs husen för högre pris än någonsin. Men vi har inte tänkt att sälja det utan ska bo kvar de närmsta 10-20 åren. Så egentligen är värdehöjande utan relevans i vårt beslut.

johanpelle skrev:
Har du en gammal kåk utan diffusionsskydd under takisoleringen är kombinationen bergvärme och mycket kallt klimat lite riskfull. Värmen du får från skorstenen på vinden hjälper normalt till att hålla vindsisoleringen så varm att inte fukten från bostaden fryser i isoleringslagret och ger mögel och röta när det blir varmare. Vid elvärme blir skorstenen kall
Gör en ordentlig kalkyl på hur många år det tar att tjäna in kanske 160000 för bergvärme, större radiatorer och ett ventilationssystem som ersättning för självdraget från skorstenen som försvinner när man inte eldar.
Att gubbar med bergvärme alltid skryter och tar till hör till, likadant är det med dem som installerat solfångare och har "gratis" varmvatten.

I modernare villor från 70-talet och framåt som kanske byggts för elvärme från början är bergvärme ett mer självklart val.
När du redan har en nyare kombipanna skulle jag köpa en modern begagnad pelletsbrännare för 5000-6000 och installera denna själv i den befintliga pannan. Pengarna du får över kan du sätta in på fonder och få kanske 10% avkastning som det gångna året.
Men köp inget gammalt skräp som folk vill bli av med. Begagnade bra brännare har aldrig varit billigare än ny.
Vad är det för fabrikat och typ av panna som eldades med olja?

Spiskassetten tycker jag du ska slopa. Har en spiskassett själv som aldrig används.
En bra spiskassett kostar mycket och du får dubbel sotningskostad då du får två pipor att sota.

I Norrbotten brukar husen säljas billigt så bergvärme blir också en oproportionellt stor kostnad i förhållande till husvärdet. Ska du sälja huset inom 10-15 år får du aldrig igen investeringen för bergvärme.
I Fjollträsk gäller annat. Rostfria kylskåp, svart golv i köket och bergvärme kan höja försäljningsvärdet med en halv miljon. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.