16 188 läst · 19 svar
16k läst
19 svar
Tips: "Rotorstopp" pga slirande rem fixas med remspray
min rotormotor på min 180S har pajat efter ca 7 år - jag har beställt en ny.mattiasj78 skrev:
Det verkar vara lite rost nära rotorn också - vet inte hur lätt rotorn ska gå ,men det går att dra runt den för hand.
hur har det funkat med silikonsprayen - har du märkt någon nackdel som otätt eller att rotorn har satts igen eller liknande?
Jag funderar om silikonspray typ denna är lämligast eller om man borde använda annat smörjmedel ( t ex teflon? eller fettfritt Teflon?) pga risk för att rotor eller rotortätningar försämras?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 187 inlägg
Har inte studerat i detalj hur rotortätningen mår så här en tid efteråt. Får försöka komma ihåg det nästa gång jag kravlar upp.JanneSjo skrev:hur har det funkat med silikonsprayen - har du märkt någon nackdel som otätt eller att rotorn har satts igen eller liknande?
Jag funderar om silikonspray typ denna är lämligast eller om man borde använda annat smörjmedel ( t ex teflon? eller fettfritt Teflon?) pga risk för att rotor eller rotortätningar försämras?
Personligen skulle jag nog hålla mig ifrån petroleumbaserade smörjmedel (med eller utan teflon) då jag tvekar att rotortätningen gillar det i längden. Hur teflon står sig mot silikon ska jag låta vara osagt, men silikon anges ju vara användbart till både gummi och läder, och rotortätningen är vad jag minns något som närmast liknar konstläder.
Jag har använt siliconspray och remspray förra vintern efter att jag fick ett stopp med följd att det frös.
efter det har det gått som tåget och nu inför denna vinter nu när det blivigt minusgrader har jag sett till att fixa innan stora kölden kommer så man slipper stopp.
Ser inget fel på tätningar eller rem eller rotomotor efter ca 9 månader jag satte på
efter det har det gått som tåget och nu inför denna vinter nu när det blivigt minusgrader har jag sett till att fixa innan stora kölden kommer så man slipper stopp.
Ser inget fel på tätningar eller rem eller rotomotor efter ca 9 månader jag satte på
ok tack då kör jag på silkonsprayen
får se när jag öppnar igen om det är soklart var man bör och inte bör spraya.
hur lätt går era trummor?
jag får ta i lite med och med hela handen - kan inte rubba den med ett finger t ex.
får se när jag öppnar igen om det är soklart var man bör och inte bör spraya.
hur lätt går era trummor?
jag får ta i lite med och med hela handen - kan inte rubba den med ett finger t ex.
Har en Heru 160 t ec som jag brukar ha rotorstopp ibland på.M mattiasj78 skrev:Pga diverse omständigheter började mitt 3½ år gamla Heru 130S att larma om "Rotorstopp" vilket visade sig bero på att remmen som ska driva runt själva den värmeväxlande rotorn blivit såpass blanksliten att den bara slirade på hjulet på rotormotorn som ska driva runt historien.
Reservdelsremmar går iofs att beställa för dryga 200 kr (dryga 300 kr inkl frakt), men det verkade omständigt att byta så jag sökte alternativa lösningar, och prova att ha på remspray, även kallat remvax - i mitt fall CRC Belt Grip för 59 kr på Mekonomen. Sprayade på och det slirar om möjligt mer precis när sprayen kommer dit, men när den fått torka någon minut fick den grepp och började dra. Har nu gått ett par dygn och vid kontroll slirar den inte minsta lilla.
Hittade ingen info om detta på nätet innan, så tänkte skriva och tips om någon annan får samma problem.
Lite mer tips: Remsprayen är klibbigt som bara den (tänk typ spray-kåda), så till att täcka över sånt du inte vill klibba ner. T.ex. vill du inte ha remspray på de s.k. rotortätningarna som sitter på rotorn och tätar mot chassit, då det riskerar uppstå mycket friktion där.
Jag hade för övrigt fått lite rost under ena rotortätningen och sprayade därför lite silikonspray för att minska friktionen. Kändes som att rotorn därefter gick lättare när jag drog den för hand i avstängt läge. Om tätningarnas livslängd påverkas låter jag vara osagt.
Har uppgraderat till den nyare bredare remmen och hjul, har även byggt en spännare till remmen så att det blir lite mer spänd.
Är byggt av en spännrulle från en kamrem och en gängstång.
Produkter som diskuteras i tråden