Jaha då blev det kontakt med en larminstallatör istället för att peta själv. ÄR det någon som vet vad Risco Cloud kostar i abonnemang ? Jag tänkte be en installatör sätta in systemet, sedan koppla upp mig mot lämplig central. Men det hade ju varit fräscht om RISCO klarar av att skicka mig ett SMS eller mejl ifall strömmen går i huset (klippta kablar), eller om plötsligt IP-förbindelsen går ned. Då vill jag ha en GSM backup precis som idag.
 
Ytterligare fråga: Tänkte sätta upp ett par halogenstrålkastare högt upp under takfoten så att de lyser runt huset vid rörelse, dessa vill jag seriekoppla så att samtliga (blir väl 4 stycken) tänds när rörelsedetektorn går på en av dem - någon som har förslag på produkt ? Egentligen skulle jag vilja ha batteribackup/UPS till dem också, men då drar det nog iväg.
 
Risco cloud är gratis
 
Har du gsm modulen ringer larmet upp dig. Via risco cloud skickar den push notiser till appen på din telefon samt skickar mail(du kan själv ställa in vid vilka händelser)
 
OK, vad händer om strömmen klipps / saboteras ? Hur får jag vetskap om det, via gSM ? TÄnker när tjyvarna slår ut både el (då dör även bredbandet). Borde kanske sätta dit en liten UPS för både Telias modem (jag har IP telefoni kopplat till befintligt larm) och själva larmet.
 
olof63 skrev:
OK, vad händer om strömmen klipps / saboteras ? Hur får jag vetskap om det, via gSM ? TÄnker när tjyvarna slår ut både el (då dör även bredbandet). Borde kanske sätta dit en liten UPS för både Telias modem (jag har IP telefoni kopplat till befintligt larm) och själva larmet.
Om det är risco agility så sitter gsm modulen i larmcentralen som har ett inbyggt batteri för backup.

Själv har jag fiber och har satt en ups på fibermodemet så i teorin kommer mitt larm även kunna kontakta mig via ip ifall de klipper strömmen och stör ut gsm:en men inte lyckas lokalisera fiberkabeln. Klipper de fiberkabeln, stör ut gsm:en och släcker strömmen så ligger värdesaker och elektronik i ett kassaskåp och nycklarna sitter i ett nyckelskåp så förhoppningsvis får de inte med sig något eftersom utomhussirenen ger de begränsat med tid. nyckel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
De värdesaker vi har ligger i ett brandsäkert skåp i kassaskåpet ifall det skulle börja brinna.

Min metod har fungerat iaf en gång vid inbrott, de fick inte med sig något, var inne ca 30s och jag fick de på bild(dock ej tillräckligt bra kvalité för identifikation).

Är du mer foliehatt än jag själv får du väl hitta på något värre :).
 
Redigerat:
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
D
Jag har min fiberswitch övervakad av larmet. Slås switchen av oavsett om någon klipper strömmen får jag larm. Separat batteribackup kontrollerad av larmet också som kontinuerligt laddar ett batteri avsett för switchen. Tror inte agility har strömövervakningskort, så då får man hålla sig till UPS. APC mfl har dock egna protokoll över RJ50 så det kräver nog lite mer klurigt pillande om man ska få usb-informationen att lira med larmet.
 
Man kan uppnå samma sak på ett annat sätt(dvs att larmet försöker ringa upp samt kontakta dig via risco cloud):
Man kan välja händelser i follow me i configuration software, där ingår nätfel, telelinjefel, ip-nätverksfel med mera.
Om man t ex sätter agilityn på samma strömslinga som switchen fast innan ups:en märker det ju om strömmen går, går switchen ner kommer man även få ip-nätverksfel.

Om du dock vill att larmet ska gå igång och börja tjuta för ovanstående så går det(mig veterligen inte) utan mer klyddande (då får man nog börja pilla med I/O modulen). Fast frågan är hur vettigt det är att det börjar tjuta för att du t ex får strömavbrott eller routern kopplar ner.
 
D
Du tänker dock inte på att du måste ha ström till fiberswitchen ifall något larm ska gå ut om någon klipper strömmen och gsm-störare används. Vet inte hur ofta risco cloud pollar larmet men möjligt att centralen inte får larm i tid då.
 
Jodå, switchen står bakom en ups. Om någon däremot klipper fiberkabeln och samtidigt stör ut är man körd. Då får man förlita sig på sirenerna och kassaskåpet. Man får ju väga det mot vad som händer oftast när man är borta - strömavbrott eller nätverksbortfall mot inbrott.... Jag har tyvärr inte sett någon funktion på risco cloud som pushar ut en varning om den inte får kontakt med larmet :-/.
Ska?rmavbild 2016-04-10 kl. 09.44.04.png
 
Redigerat:
Jesus, detta kan ju bli komplicerat - jag vill bara ha ett SMS ifall larmcentralen tappr kontakt med nätet samt om strömmen försvinner. UPS är ju bra att ha separat oavsett så lösningen med en APC som matar både modem och switch (men kanske inte larmet för då märker den ju inte att strömmer försvinner) är en ide.
 
Det kan du få med follow-me funktionen. Du behöver inte risco cloud till det. Dock med begränsningen som dmol nämner ovan om någon stör ut gsm...
 
D
Vet som sagt inte hur Agilityn fungerar men IP-nätverksfel beror på om den kan skilja på WAN eller LAN bortfall. Har du UPS på switch/router och någon klipper fibernkabeln kommer larmet inte reagera förrän när/om pollning mot central/risco inte får kontakt med centralenheten och då ställt in på att få sådant felmeddelande.
 
Den kollar bara det fysiska lagret
 
Alltså jag får ju såna här mail från riscoxloud när man tappat kontakten:
Event Disconnected from Cloud - Control System occurred at your system at 06/04/2016 02:19:00

Kindest regards...

Men jag tror inte man ska lita på att det sker. Jag betalar ju inget för risco cloud och har inte sett något sla. Sen är det mail och inte sms(jag tror dock jag kan få push-notis). Vill du ha mer garanterad säkerhet är set nog att koppla upp mot larmcentral (där verkar det som det går att ordna det är ju standardiserat). Du kan ju kolla om visonics larm kanske kan det du vill annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.