Hemmakatten
Ja, det var en natursten, ca 30 cm i diameter. Vi hade ett gammalt ovalt fågelbad i betong (ca 130x80cm) som vi la grus i. På gruset la vi 3 stycken drygt knytnävsstora stenar och på dessa den stora (lite försvenskad japanstil ;)). Upp i stenen låg slang som pumpade upp vatten som steg 5-6cm ovanför stenen och sedan porlade ner över sidorna. I betongfågelbadet var hål och slang till en nedgrävd 50 litershink med pump i. den var nedgrävd bredvid fågelbadet och hade ett trälock över (syntes inte för växter täckte detta). Man fick öppna trälocket och locket till hinken ca var 5-6 vecka och rensa silen och fylla på mer vatten.

jDet viktiga är det porlande vattenljudet. Det är det som är rofyllt. Att ha en stor fontän eller annat som plaskar högt är tvärtom irriterande som någon skrev om tidigare. detta var enkelt även om det tog många timmar att ordna, bla grävdes 12voltsledning ner i gräsmattan till huset, iofs bara ett spadtag ner.

Från uteplatsen såg man inte vattenstenen så mycket utan bara skymtade den. bakom var lite "naturmark",ormbunkar, japansk blodlönn, rododendron. Just det faktum att man stilla kvällar bara hörde (men inte såg) vattnet porla var riktigt mysigt. Även småfåglarna tyckte det var mysigt, de satt ofta på stenen o drack vatten eller vattenbadade hela sig och sedan skakade på vingarna

Det låter precis som något jag har tänkt mig!

Har du någon bild, Hemmakatten? Låter jättefint!

/Elin

För min egen del gillar jag Hemmakattens nya vattenspegel bättre än det tidigare beskrivna vattenspelet. Det är illa nog att höra bruset & dånet från havet ... :eek: ... en vattenspegel är tyst, ger estetik åt ögat och samtidigt som den ger ro åt själen ...

Själv hade vi en liten damm med fontän på vår framsida som det var lite "pensionärs-varning" på. Har gjort om den genom att täcka över ytan med trall + finmaskigt nät och täckt med grus. På detta placerat 3st hemmagjorda betongpelare med olika mönster som vi kopplat till fontänpumpen. Det blev jättebra och på kvällen är det även belyst.
Fåglarna älskar att plaska i vattnet!

• fontan.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.