Kul läsning. :)
Gällande att den går tystare så var han inte säker på att det var hela sanningen och skulle återkomma, men efter att han dubbelkollat med Daikin så ringde han tillbaka och sa att det stämde på dessa modeller. Det var tydligen lite grejen med 40, att funka för större lokaler men också funka på lägre effekt i mindre hus. Tror inte han var så sugen på att kräma ur lite mer kostnad, han verkade ärlig då det var han som först föreslog den mindre. Det var ju som sagt ingen större prisskillnad.
Gällande placeringen så är jag också lite "bekymrad" för placeringen ovanför tv:n. Vet inte hur intelligent den är när man ligger å kollar film på soffan, man gör inte många knop då. ;) Skall se om han kan göra genomföringen nära hörnet så den kanske kan gå att flytta till andra väggen utan att göra nya genonföringshål om det är ett bekymmer. Dock trodde han inte det var någon fara. Ca 4-5 meter till soffan. Jag förstod det mer "är tempen rätt den blåser den inte så hårt att det känns där borta, ökar man värmen är det för att det är kallt och då upplevs det skönt, detsamma med kylan". Och det låter ju rimligt iaf. :)

Ska bli spännande att höra om era intryck av denna fina maskin!

Det är något visst med saker som verkar i det tysta, nästan omärkligt och utan minsta ansträngning.

L LimpTheGimp skrev:
Kul läsning. :)
Gällande att den går tystare så var han inte säker på att det var hela sanningen och skulle återkomma, men efter att han dubbelkollat med Daikin så ringde han tillbaka och sa att det stämde på dessa modeller. Det var tydligen lite grejen med 40, att funka för större lokaler men också funka på lägre effekt i mindre hus. Tror inte han var så sugen på att kräma ur lite mer kostnad, han verkade ärlig då det var han som först föreslog den mindre. Det var ju som sagt ingen större prisskillnad.
Gällande placeringen så är jag också lite "bekymrad" för placeringen ovanför tv:n. Vet inte hur intelligent den är när man ligger å kollar film på soffan, man gör inte många knop då. ;) Skall se om han kan göra genomföringen nära hörnet så den kanske kan gå att flytta till andra väggen utan att göra nya genonföringshål om det är ett bekymmer. Dock trodde han inte det var någon fara. Ca 4-5 meter till soffan. Jag förstod det mer "är tempen rätt den blåser den inte så hårt att det känns där borta, ökar man värmen är det för att det är kallt och då upplevs det skönt, detsamma med kylan". Och det låter ju rimligt iaf. :)
Du blir högst troligen nöjd med vad du än väljer , tänk bara på placeringen blås och ljudmässigt.
Bara för att en del skriver att deras modell är helt tyst, ljudlös , märks inte mm mm så kan en annan person uppleva samma modell som störande då man upplever saker olika.
Personligen säger jag aldrig att någon modell är ljudlös eller knäpptyst då det kan bita tillbaka rätt snabbt :cool:
Placering av innerdelen är minst lika viktig om inte viktigare som att man väljer en bra modell för förutsättningarna.

Är det sjukt varmt och man kör kyldrift så står åtmindstånde jag ut med mer blåst och ljud än vad man gör i värmedrift av någon anledning.

Magnus E K
C Comfort Thomas skrev:
Är det sjukt varmt och man kör kyldrift så står åtmindstånde jag ut med mer blåst och ljud än vad man gör i värmedrift av någon anledning.
Jo men det är ju klart! För kyla finns ju inget (för ett givet rum) ljudlöst alternativ att tillgå. För värme kan man ju alltid om man tröttnar på ljudet och struntar i kostnaden koppla in några elradiatorer eller om det finns starta annat värmesystem. Eller bara drömma sig tillbaka till hur det var att växa upp med fjärrvärme och aldrig ägna värmesystemet en tanke.

om man konstant har den på i kyldrift på tex 20-22 grader och är duktig på att hålla dörrar och fönster stängda så behöver man inte ha hög fläkthastighet på för att bara hålla inställd temperatur och den går då väldigt billigt.
Har man markis och/eller persienn så blir det ännu lättare för den att hålla önskad temperatur.
Det är när någon har stängt av den eller som här ibland att alla dörrar står vidöppna man får stå ut med högre fläkthastighet för att få ner temperaturen igen.

L LimpTheGimp skrev:
Krav:
1. Tysgående
2. Att den är tyst
3. Låg ljudvolym
4. Ja, ni hajar
5. Kunna värma och kyla
Lite sent svar kanske,
men vår Mitsubischi ger enligt manualen ifrån sig 19 dB på tystaste läget inomhus.
Jag valde just den för åtta år sedan, när jag hade tröttnat på att vakna med rimfrost i skägget.
Dvs den hörs inte om man inte är inom en meter ifrån den.
Vilket man inte är, då den sitter ovanför ytterdörren i hallen.
Och bara på tystaste läget kör vi den på för uppvärmning oktober tom mars i vårt 108 kvm hus.
Annars går den bara enstaka heta dagar på sommaren, och då med lite mer blås.

på tal om tysta maskiner så ringde idag en kund på en söndag och talade om hur nöjd han var med maskinen, den är nästan ljudlös sa han och han hade den på fläktläge 3 som vi lämnade den på .
Då hade han ändå stått under den i hallen .
Vi påpekade vid val av placering/montering om att det låter en del med högt luftflöde och visade hur man sänker det , men det jag upplever som oväsen upplever en del som nästan ljudlös :cool:

A
Tycker det är märkligt hur folk värmer hela huset på lägsta fläktläget,tyst till den grad att pumpen inte hörs om man inte står med näsan framför! måste ju vara en helt öppen planlösning om det ska vara möjligt ens teoretiskt,ska jag själv få ut varmluft längst bort i huset(110m2) är det högt fläktläge som gäller med stöttning av elradiator i rummen längst bort när det är kallare.

• Gilla
Comfort Thomas
  • Laddar…
Magnus E K
Det beror på hur mycket stängda dörrar det är och även hur välisolerade innerväggarna är, ju sämre isolering desto bättre (om man vill värma hela huset till ungefär samma temperatur). Det är inte nödvändigt att transportera luft för att värma även om det går snabbare.

Kan bara hålla med dig handyman, sen vet man inte hur stora temperaturskillnader det blir i rummen längst bort eller andra omständigheter.
Får liknande mail från kunder och blir lika konfunderad varje gång någon värmer ”hela” huset på quiet eller fläktläge 1 :thinking:

Förstår inte riktigt vad du menar magnus ek ?
Om man inte ska transportera värme via varm luft från luftvärmepumpen hur ska det då bli varmt i andra änden av huset om man nu inte har en annan värmekälla där ?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
En luftvärmepump bygger väl på att transportera ut varmluft till så stor yta av huset som möjligt,för bästa ekonomi:thinking:

Handyman 1 skrev:
Tycker det är märkligt hur folk värmer hela huset på lägsta fläktläget,tyst till den grad att pumpen inte hörs om man inte står med näsan framför! måste ju vara en helt öppen planlösning om det ska vara möjligt ens teoretiskt,ska jag själv få ut varmluft längst bort i huset(110m2) är det högt fläktläge som gäller med stöttning av elradiator i rummen längst bort när det är kallare.
Lösningen är bra FTX-ventilation.
Den varma luften från värmepumpen sugs ut i tvättstuga, hygienrum och kök, och blåses sedan ut i sovrum och vardagsrum med 90% återvinning av värmen.
Och ventilationsanläggningen är också ljudlös, utom i tvättstugan, där aggregatet med fläktar sitter.

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Ja får man runt det med ventilationen så köper jag det då det sprids på det viset :ok:

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Magnus E K
C Comfort Thomas skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar magnus ek ?
Om man inte ska transportera värme via varm luft från luftvärmepumpen hur ska det då bli varmt i andra änden av huset om man nu inte har en annan värmekälla där ?
Genom termodynamikens lagar! Testa att lägga en termometer i en lufttät glasburk (eller annan burk, men praktiskt att kunna se den) och flytta burken från ett kallt till ett varmare utrymme. Den kommer att stiga helt utan luftförflyttning.

Men jag säger förstås inte emot att det blir en snabbare värmetransport med rejält blås och därmed fungerar bättre i praktiken.

Och det menar du är jämförbart med en fastighets förutsättningar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.