Fantastiskt! Nu är typ alla tänger jag kikat på innan och några till föreslagna. Tanken var ju att jag skulle bli klokare - nu är jag ännu mer rådvill 😂.
Men det lutar lite åt KCC-22 eller CC22:an utan att veta varför - eller knipex-ändskalaren som @Pickadollen just länkade. Eller båda…
Men det lutar lite åt KCC-22 eller CC22:an utan att veta varför - eller knipex-ändskalaren som @Pickadollen just länkade. Eller båda…
Jag har blivit invand på KCC-22 som jag fått ärva av en elektriker men de är litet tråkiga när de blir ovassa. Inte helt enkla att slipa till vettigt och man tenderar att traggla sig fram med en slö jävel av lathet. Ska nog gå litet utanför min comfort zone och testa Pickadollens Knipex-variant, jag kan se potentiella poänger med den faktiskt - om den är vass.

Denna typ av skaltång gillar jag. Bra eftersom man både kan klippa, skala och nypa tag med den.
https://www.kjell.com/se/produkter/...nger-kabelskalare/manuell-kabelskalare-p40182
Jag har inte använt just denna, men ett flertal med samma konstruktion.
Och nej, det är inte samma usla kvalitet som de billiga kabelskotängerna brukar ha, utan käftarna går lite omlott.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kabelskotängerna"

Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"

Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 978 inlägg
Här får du ett helt annat förslag ☺️
13th Marine skrev:
Dessa två har jag i lådan både på jobb och hemma. Kabelsaxar och liknande funkar också utmärkt om man har handlaget och skalar samma typ av kabel ofta. Har man mer varierande skalning och kanske lite mer trångt och där man inte kan hålla i tråden ordentligt så är Knipex fantastisk. Man får ställa in den först förstås men oftast kan den vara inställd på samma "djup" till de flesta trådar man använder. Men man skalar lätt från 0,2 - 4mm2 med den.Dan_Johansson skrev:
Så, jag skulle säga att ju bättre handlag man har desto enklare tång kan man ha, för amatörer eller om man skalar mer sporadiskt eller väldigt många olika typer av kabel föredrar jag något mer automatiskt.