Skogsjocke Skogsjocke skrev:
Ja okej har en tredje tank faktiskt som man skulle kunna trycka in om man vill . Kommer köra med luftvärmepumpen mesta tiden och när det blir som kallast så vill jag kunna elda.. nå tips på hur jag ska dra rören?
Är inte nån expert på hur rör ska dras men Baxi har principskisser du borde kunna utgå ifrån och sen förhoppningsvis kunna få input från de som kan här på forumet. https://www.baxi.se/installation/principskisser/

• Gilla
Skogsjocke
  • Laddar…
Krilleman
Termoventiler har alltid legat i framkant för installationsprinciper.

(Men dom verkar numera vara uppköpta av debe konstigt nog)
Hittade en bra länk på google:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...MQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw1yOgg7n_PXE6WPFtg5pBUQ

Schematisk ritning av Laddomat 21-60 installation med två tankar och kringutrustning, visar rördragning och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text som beskriver installationsprinciper för rörlängder till tankar, inklusive laddnings- och radiatorkretsanslutningar, och rekommendationer för värmefördelning.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Termoventiler har alltid legat i framkant för installationsprinciper.

(Men dom verkar numera vara uppköpta av debe konstigt nog)
Hittade en bra länk på google:
[länk]

[bild]

[bild]
Den ska läsas

Det ska inte vara några problem med öppet kärl strax ovanför tankarna.
Om du ansluter det på kalla sidan får du mindre spillvärme. Mitt kärl är anslutet så och är en 200liters plasttank.
Vad ska du hålla för temperatur i garaget?

B Bjober skrev:
Det ska inte vara några problem med öppet kärl strax ovanför tankarna.
Om du ansluter det på kalla sidan får du mindre spillvärme. Mitt kärl är anslutet så och är en 200liters plasttank.
Vad ska du hålla för temperatur i garaget?
Okej intressant.. kommer ligga kring 16 grader ..

Skogsjocke Skogsjocke skrev:
Okej intressant.. kommer ligga kring 16 grader ..
Du ansluter botten på expansionskärl med botten på tankarna. Avluftningen från pannan eller tankarnas högsta punkt dras upp över expansionskärlet där ett T-rör går ner i toppen på exp-kärl och upp i ångledning på taket.
Där har jag fuskat och låtit röret sluta inne i garaget. Har aldrig upplevt nått problem med det under 10 års eldning.
Kärlet har aldrig varit varmt.
Eldar man ofta till kokning kanske man ska tänka annorlunda. Men 100-90-80 har funkat.

B Bjober skrev:
Du ansluter botten på expansionskärl med botten på tankarna. Avluftningen från pannan eller tankarnas högsta punkt dras upp över expansionskärlet där ett T-rör går ner i toppen på exp-kärl och upp i ångledning på taket.
Där har jag fuskat och låtit röret sluta inne i garaget. Har aldrig upplevt nått problem med det under 10 års eldning.
Kärlet har aldrig varit varmt.
Eldar man ofta till kokning kanske man ska tänka annorlunda. Men 100-90-80 har funkat.
Är det så här du kopplat exp?

Sen en till fundering är vilka rör dimensioner är mest optimal i anläggningen?

• Diagram över uppkoppling av expansionskärl och shuntautomatisk radiator i värmesystem.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Krilleman
Normalt är:

• Panna till tank: minst 35mm DN32, alternativt 28mm DN25, men helst inte den klenare varianten för självcirkulationen.
  • EXP öppet: DN25 (28).
  • VV/KV 22mm.
  • Radiatorer tillopp/retur 22 eller 28.

Krilleman Krilleman skrev:
Normalt är:

• Panna till tank: minst 35mm DN32, alternativt 28mm DN25, men helst inte för självcirkulationen.
  • EXP öppet: DN25 (28).
  • VV/KV 22mm.
  • Radiatorer tillopp/retur
Okej tack ..jag kommer nog då köra allt med 28mm

Skulle denna rördragning fungera? synpunkter på detta.
O ursäkta för en inte så snygg ritning.

• Ritning av rördragning med texter och skisser, utrustning och värmepanna synliga. Fråga om installationens funktionalitet.
    Skapa konto
Ser inget fel i det, men dom är paralella i båda laddning och urtappning, jag har dom var för sig på laddningen. Laddar första ( din med elpatronerna ) och sen skiftar till nästa med en motorventil till nästa. Då kan det aldrig bli kok. Sen tar jag ut värmen i serie från tankarna med shunten. Skulle man lägga in för mycket och tankarna är nästan fulla, kan det bli ett kok. Nu har du ingen VV i första tanken och behöver inte elda för det. Annars bra att bara elda upp den första.
Eftersom det är GV, som ska styras av utetempen, så kommer du kunna tömma ner till ca 22 C höst/vår och max ca 45 C på vintern, det gäller att utnyttja så mycket värme som möjligt. Pannan ser lite stor ut för så lite tankar, skulle nog vara en till. Det sämsta med vedeldning är kallstarterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.