Hej!
Tänker installera en begagnad solo inova 30 kw 2 x500 liter vedanläggning till mitt garage på 120 kvm med golvärme
Så tänkte om nån har lite tips hur jag ska göra rördragningen. laddomat ska monteras samt slutet expansionskärl .helst skulle jag nog monterat öppet kärl men har nog svårt att få den tillräckligt högt upp. Så tips mottages gärna så man skulle få anläggning att funka så bra som möjligt..

• Begagnad vedpanna i garage med golvvärme, målet är att installera laddomat och expansionskärl. Stege står lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur stor panna och det är bara ca 2 X 750 L och den högra med shunten på topp ska vara första tanken.

J jonaserik skrev:
Hur stor panna och det är bara ca 2 X 750 L och den högra med shunten på topp ska vara första tanken.
Är en solo inova 30 kw och 2x500 liters tankar.. .. Ja precis ska flytta om dom

Skogsjocke Skogsjocke skrev:
Är en solo inova 30 kw och 2x500 liters tankar.. .. Ja precis ska flytta om dom
Nästa fråga då. Hur stort hus, vanliga element eller golvvärme.

Garage på 120 kvadrat och golvärme.

Garage på 120 kvadrat och golvärme.
Hmmm , lite för klent med liter tankar, dom kommer inte att räcka mer än kanske 12 timmar, när tempen ramlar ner mot - 10 - 15 C. Med GV och en temp ut på ca 35- 40 C , så har du bara ca 500 liter värme att ta ut från tankarna. sen är det slut på värme, tankarna är bara 40 C då. Du har du dom nu och då blir det säkert att elda både morgon och kväll. Min 1500 liter behöver du, gärna mer, men inte får många tankar.
Om du kan bottna tankarna till ca 25 C som är min för GV, och då kan det bli lite svalt. Det kostar att koka vatten, 1500 L från 25 C till ca 85 C kostar i eldning 100 kW och din panna på 30 kW kanske har ett medelvärde på avgiven effekt, mellan 20 - och kanske 30 kW.

EDIT går du ner till ca 30 C i tankarna så håller det kanske i 18 timmar.

• Gilla
Skogsjocke
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hmmm , lite för klent med liter tankar, dom kommer inte att räcka mer än kanske 12 timmar, när tempen ramlar ner mot - 10 - 15 C. Med GV och en temp ut på ca 35- 40 C , så har du bara ca 500 liter värme att ta ut från tankarna. sen är det slut på värme, tankarna är bara 40 C då. Du har du dom nu och då blir det säkert att elda både morgon och kväll. Min 1500 liter behöver du, gärna mer, men inte får många tankar.
Om du kan bottna tankarna till ca 25 C som är min för GV, och då kan det bli lite svalt. Det kostar att koka vatten, 1500 L från 25 C till ca 85 C kostar i eldning 100 kW och din panna på 30 kW kanske har ett medelvärde på avgiven effekt, mellan 20 - och kanske 30 kW.

EDIT går du ner till ca 30 C i tankarna så håller det kanske i 18 timmar
J jonaserik skrev:

EDIT går du ner till ca 30 C i tankarna så håller det kanske i 18 timmar.
Ja okej har en tredje tank faktiskt som man skulle kunna trycka in om man vill . Kommer köra med luftvärmepumpen mesta tiden och när det blir som kallast så vill jag kunna elda.. nå tips på hur jag ska dra rören?

Är det övervåning på garaget med tanke på att du säger att du inte kan få ett öppet expansionskärl nog högt upp.

L L A Axelsson skrev:
Är det övervåning på garaget med tanke på att du säger att du inte kan få ett öppet expansionskärl nog högt upp.
Nej men är ett separat pannrum. Så antar jag att jag inte kan ha öppet kärl i pannrummet

Det borde inte vara något problem att ha expansionskärl uppe vid taket.

L L A Axelsson skrev:
Det borde inte vara något problem att ha expansionskärl uppe vid taket.
Okej skulle kanske montera den precis ovanför ackumulatortanken då. Och se om det funkar.

L L A Axelsson skrev:
Det borde inte vara något problem att ha expansionskärl uppe vid taketvarför ett
Varför ett öppet system, förklara.

J jonaserik skrev:
Tänker mig att det är bättre vid vedeldning. Längre livslängd och mindre problem med luft ... men kan absolut ha fel?

J jonaserik skrev:
TS vill helst ha det.

Tänker mig att det är bättre vid vedeldning. Längre livslängd och mindre problem med luft ... men kan absolut ha fel?
Du glömde en sak: Ett mindre kärl som är billigare men annars håller jag med.

• Gilla
Skogsjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.