Hej!
Tänker installera en begagnad solo inova 30 kw 2 x500 liter vedanläggning till mitt garage på 120 kvm med golvärme
Så tänkte om nån har lite tips hur jag ska göra rördragningen. laddomat ska monteras samt slutet expansionskärl .helst skulle jag nog monterat öppet kärl men har nog svårt att få den tillräckligt högt upp. Så tips mottages gärna så man skulle få anläggning att funka så bra som möjligt..
Tänker installera en begagnad solo inova 30 kw 2 x500 liter vedanläggning till mitt garage på 120 kvm med golvärme
Så tänkte om nån har lite tips hur jag ska göra rördragningen. laddomat ska monteras samt slutet expansionskärl .helst skulle jag nog monterat öppet kärl men har nog svårt att få den tillräckligt högt upp. Så tips mottages gärna så man skulle få anläggning att funka så bra som möjligt..
Redigerat:
Garage på 120 kvadrat och golvärme.
Hmmm , lite för klent med liter tankar, dom kommer inte att räcka mer än kanske 12 timmar, när tempen ramlar ner mot - 10 - 15 C. Med GV och en temp ut på ca 35- 40 C , så har du bara ca 500 liter värme att ta ut från tankarna. sen är det slut på värme, tankarna är bara 40 C då. Du har du dom nu och då blir det säkert att elda både morgon och kväll. Min 1500 liter behöver du, gärna mer, men inte får många tankar.Skogsjocke skrev:
Om du kan bottna tankarna till ca 25 C som är min för GV, och då kan det bli lite svalt. Det kostar att koka vatten, 1500 L från 25 C till ca 85 C kostar i eldning 100 kW och din panna på 30 kW kanske har ett medelvärde på avgiven effekt, mellan 20 - och kanske 30 kW.
EDIT går du ner till ca 30 C i tankarna så håller det kanske i 18 timmar.
J jonaserik skrev:Hmmm , lite för klent med liter tankar, dom kommer inte att räcka mer än kanske 12 timmar, när tempen ramlar ner mot - 10 - 15 C. Med GV och en temp ut på ca 35- 40 C , så har du bara ca 500 liter värme att ta ut från tankarna. sen är det slut på värme, tankarna är bara 40 C då. Du har du dom nu och då blir det säkert att elda både morgon och kväll. Min 1500 liter behöver du, gärna mer, men inte får många tankar.
Om du kan bottna tankarna till ca 25 C som är min för GV, och då kan det bli lite svalt. Det kostar att koka vatten, 1500 L från 25 C till ca 85 C kostar i eldning 100 kW och din panna på 30 kW kanske har ett medelvärde på avgiven effekt, mellan 20 - och kanske 30 kW.
EDIT går du ner till ca 30 C i tankarna så håller det kanske i 18 timmar
Ja okej har en tredje tank faktiskt som man skulle kunna trycka in om man vill . Kommer köra med luftvärmepumpen mesta tiden och när det blir som kallast så vill jag kunna elda.. nå tips på hur jag ska dra rören?J jonaserik skrev:Hmmm , lite för klent med liter tankar, dom kommer inte att räcka mer än kanske 12 timmar, när tempen ramlar ner mot - 10 - 15 C. Med GV och en temp ut på ca 35- 40 C , så har du bara ca 500 liter värme att ta ut från tankarna. sen är det slut på värme, tankarna är bara 40 C då. Du har du dom nu och då blir det säkert att elda både morgon och kväll. Min 1500 liter behöver du, gärna mer, men inte får många tankar.
EDIT går du ner till ca 30 C i tankarna så håller det kanske i 18 timmar.
Är det övervåning på garaget med tanke på att du säger att du inte kan få ett öppet expansionskärl nog högt upp.
Det borde inte vara något problem att ha expansionskärl uppe vid taket.