Hejsan

Jag skulle gärna vilja ha förslag från er då jag hade tänkt att byta ut mitt FTX aggregat.

Aggregatet i fråga är ett gammalt Husqvarna QVFTX3 från 1992. Den har öven en eftervärmare monterad som ska hjälpa till om temperaturen på tilluften är låg under vintern.

Jag har vetat om sedan tidigare att det här aggregatet trolige drar en del energi i onödan. Men i februari gjorde jag slag i saken och lånade en logger från elarna på jobbet och kollade hur mycket el som det här aggregatet gjorde av med. Förbrukningen landade på 235 kWh på en vecka. Jag tycker att det känns som att det är i högsta laget.

Visst är elförbrukningen hög när det är kallt ute och det är helt naturligt. Men till saken hör även att jag har sett att indikatorlampan som visar när avfrostningselementet i aggregatet går lyser nästan för jämnan när det är kallt ute och även när utetemperaturen är kring nollan går avfrostningen.

Detta tyder som jag ser på det att termostaten i den här anläggningen har gjort sitt.

Visst att byta termostaten skulle vara det enklaste ingreppet, men ett modernare aggregat har troligen en bättre verkningsgrad och energieffektivare fläktmotorer.


Jag skulle gärna vilja ha förslag från er på lämpliga moderna FTX aggregat.
Huset är byggt 1992
Ventilerad area är ca 210 m2.

/ÖB_2
 
  • Gilla
Noll koll
  • Laddar…
AllramEest
Hej.
Jag bytte aggregat för ett par år sedan. Valet föll på Systemair VSR500.
Det var inte helt lätt att hitta aggregat som klarar över 200m2 (jag har 220m2) som går upp genom en standard vindslucka, men det gör detta och med 5mm marginal dessutom!
Jag kör i normalläget fläktarna på runt 50%. Tyst och fint.
 
Hej!

Tack för svar. Att det är tyst och fint gillar alla.
Tur att du hade marginal när du skulle bära upp aggregatet.
Jag ska kika på det aggregatet.

/ÖB_2
 
Hej,

Jag har ett likadant system, också i ett hus byggt 1992 med Atemp knappt 200 kvm, och går i liknande tankar.

Efter FTX:en sitter en kanalvärmare på 4kW för kalla dagar. Ingen annan värmekälla finns.

En av fläktarna är utbytt och i övrigt är samtliga komponenter original. Reservdelar finns, men om något havererar skulle det kännas surt att lägga pengar på att reparera ett system som passerar sin tekniska livslängd.

System som är konstruerade för att vara rena utbyten finns till en rimlig kostnad. Exempelvis:
https://pbh.se/product/lvac-v/

Troligen kan man uppnå bättre energiprestanda med modernare motorer, effektivare värmeväxling (Husqvarnan ger ~75%) och bättre styrning så att systemet inte behöver gå kontinuerligt på konstant varvtal/flöde oavsett om huset är tomt hela dagen eller om man är många i det.

Jag har också funderat på system med vattenbatteri (NIBE) och att också ansluta varmvattenberedaren. Sommarmånaderna behövs inte värmeåtervinning i frånluften utan den skulle istället kunna användas till att värma tappvattnet. Det blir dock väsentligt dyrare.

Vilken tid på året gjorde du din mätning och vad omfattar den?
 
Hej Rasko.

Tack för ditt svar.

Jag ska kika lite mer ingående på det system som du tipsar om.

Min mätning gick till som så att jag riggade upp en tångamperemeter på den tråden i min elcentral som är dragen till FTX aggregatet. Till tångampermetern var det kopplat en logger som loggade strömmen varje minut. När jag sedan hade data på minutförbrukning under en veckas tid var det bara en enkel räkneoperation. Multiplicera med spänningen och multiplicera med 1/60 för att få fram antalet kWh som hade förbrukats under den minuten. Därefter en summering av hela rasket och sedan hade jag fått i hop mina 235 kWh. Jag gjorde mätningen vecka 6 el 7 i februari således. Jag bor norr om polcirkeln så jag kan tillägg att jag hade kring -20 ute under hela tiden jag gjorde mätningarna.

Att ha ett system med vattenbatteri känner jag inte är riktigt aktuellt. Jag värmer huset med bergvärme, och har golvvärme i hela huset. Det skulle troligen inte bli en riktigt bra installation.

Jag har precis som du bytt en av fläktarna för några år sedan och jag resonerar precis som du att det känns lite sådär att lägga ner mer pengar på det här aggregatet när det finns nyare med effektivare värmeväxling, snålare motorer och troligen även tystare.

/ÖB_2
 
H
Gjorde själv mätningar på en kanalvärmare i ett projekt och då var det väldigt svårt att mäta elförbrukning genom att mäta strömmen. Den pulsade för att hålla rätt temperatur och inte ens när vi loggade på 50hz fick vi rätt värde jämfört med en energimätare. Fenomenet i mitt fall berodde på regulatorn och inte kanalvärmaren i sig men vill bara slänga in en brasklapp om att det inte alltid är så lätt att mäta.
 
Inte riktig jämförbart, men...
Hade FTX agregat över spisen i ett radhus från 1984, fick ett nytt 2013, då även rören rengjordes och fick 100 mm extra isolering.
Skillnaden i elförbrukningen blev obetydlig.
 
Hej Hajl

Tack för din brasklapp. Man är inte expert på allt.

Jag vet inte riktigt hur du har gjort dina mätningar. Men jag tolkade det som så att du hade gjort mätningarna efter någon typ av spänningsregulator?
Tror du alltså att det fins en risk att mina mätningar är felaktiga?
Skulle jag i sådant fall ha kunnat överskatta eller underskatta effektförbrukningen? Vad är din uppfattning? En skillnad är att jag har mätt på den inkommande tråden till styrenheten för mitt FTX-aggregat. Inte efter den. Här tänker jag att spänningen borde vara konstant.

/ÖB_2
 
Isakare Isakare skrev:
Inte riktig jämförbart, men...
Hade FTX agregat över spisen i ett radhus från 1984, fick ett nytt 2013, då även rören rengjordes och fick 100 mm extra isolering.
Skillnaden i elförbrukningen blev obetydlig.
Hej Isakare

Tror du att det gamla aggregatet fungerade klanderfritt?
Jag tror att mitt gamla aggregat har behov av en ny termostat.
Det kanske skulle vara den billigaste lösningen att byta den.

/ÖB_2
 
Hej,

Jag har problem med ansamling av kondensvattnet i tråget på avluftssidan av växlaren. Efter några dygn är det fullt och svämmar över. Jag kan inte hitta något avlopp från tråget och ser inte hur vattnet ska ta sig ut från det och ner i kondensledningen.

Någon med liknande erfarenhet?
 
Hej ÖB_2,

Hur långt har du kommit i ditt sökande av nytt system?

För min del har det gått lite trögt. Det verkar inte finnas några direktersättningsaggregat till QVFTX3 som till andra Husqvarna system från samma tid.

Ett problem vid utbyte är dessutom konstruktionen med återluft. Inga andra moderna system är byggda på det sättet, vilket antagligen innebär att plugga igen återluften helt och hållet.

Ö ÖB_2 skrev:
Hej Rasko.

Tack för ditt svar.

Jag ska kika lite mer ingående på det system som du tipsar om.

Min mätning gick till som så att jag riggade upp en tångamperemeter på den tråden i min elcentral som är dragen till FTX aggregatet. Till tångampermetern var det kopplat en logger som loggade strömmen varje minut. När jag sedan hade data på minutförbrukning under en veckas tid var det bara en enkel räkneoperation. Multiplicera med spänningen och multiplicera med 1/60 för att få fram antalet kWh som hade förbrukats under den minuten. Därefter en summering av hela rasket och sedan hade jag fått i hop mina 235 kWh. Jag gjorde mätningen vecka 6 el 7 i februari således. Jag bor norr om polcirkeln så jag kan tillägg att jag hade kring -20 ute under hela tiden jag gjorde mätningarna.

Att ha ett system med vattenbatteri känner jag inte är riktigt aktuellt. Jag värmer huset med bergvärme, och har golvvärme i hela huset. Det skulle troligen inte bli en riktigt bra installation.

Jag har precis som du bytt en av fläktarna för några år sedan och jag resonerar precis som du att det känns lite sådär att lägga ner mer pengar på det här aggregatet när det finns nyare med effektivare värmeväxling, snålare motorer och troligen även tystare.

/ÖB_2
 
Hej Rasko
Ledsen för sent svar.
Jag fick notifieringen att du hade svarat strax innan Jul och har haft julstök och en del besök efter julen.
Nu är jag mer tillbaka på banan och känner att jag kan lägga lite tid på att besvara något.
Jag måste erkänna att det har gått segt för mig.
Dock har jag inte gjort något i frågan.
Jag hade hoppas på att man skulle få in några förslag här men det har inte kommit så mycket.

Planen nu är att ta kontakt med några firmor som finns på orten och höra vad de har att föreslå.
Jag ger dig info om hur processen går vidare.

/ÖB_2
 
Hej ÖB_2,

Jag har gått igenom olika system och fastnat för Recovent ERU 300. Det är principiellt närmast identiskt med Husqvarnans.

Däremot kräver monteringen att det pendlas ner 900 mm från taket (jag har mitt aggregat takmonterat i tvättstuga)

https://www.recovent.se/shop/product/ftx-aggregat-eru-a21

Ö ÖB_2 skrev:
Hej Rasko
Ledsen för sent svar.
Jag fick notifieringen att du hade svarat strax innan Jul och har haft julstök och en del besök efter julen.
Nu är jag mer tillbaka på banan och känner att jag kan lägga lite tid på att besvara något.
Jag måste erkänna att det har gått segt för mig.
Dock har jag inte gjort något i frågan.
Jag hade hoppas på att man skulle få in några förslag här men det har inte kommit så mycket.

Planen nu är att ta kontakt med några firmor som finns på orten och höra vad de har att föreslå.
Jag ger dig info om hur processen går vidare.

/ÖB_2
 
Hade samma agg men byta till östberg heru och satt upp det på vinden och drog om lite rör . Vilken skillnad! :)
 
  • Gilla
Rasko
  • Laddar…
M M.Gullberg skrev:
Hade samma agg men byta till östberg heru och satt upp det på vinden och drog om lite rör . Vilken skillnad! :)
Hade du också återluft/cirkulationsluft i det gamla systemet och vad gjorde du i sådant fall med det? Hur ändrades luftflödena och ljudbilden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.