R Rasko skrev:
Hade du också återluft/cirkulationsluft i det gamla systemet och vad gjorde du i sådant fall med det? Hur ändrades luftflödena och ljudbilden?
Bild från mitt gamla aggregat
 
  • Schematisk illustration av ett ventilationssystem med instruktioner för filterrengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rasko
  • Laddar…
Tack. Det är identiskt med mitt. Det skulle vara intressant att läsa lite mer ingående om hur ditt byte gick till och hur resultatet blev.
 
R Rasko skrev:
Tack. Det är identiskt med mitt. Det skulle vara intressant att läsa lite mer ingående om hur ditt byte gick till och hur resultatet blev.
Inte svårt alls .

Det gamla satt i taket i tvättstugan och koppla bort anslutningarna och satt nya heru 100s ec på vinden istället . Koppla in det till respektive anslutning och med ljuddämpare på till och från luften i huset. Tog kanske 4tim sen var det igång med lite rör dragning . Har isolering av rören kvar . Och ska sätta extra ljuddämpare vid tillufts donen i sovrum och vardagsrum då det blir bra drag i systemet när jag kör sommarkyla. Annars hörs det inget alls . Mycket friskare luft i huset och framförallt jämnare temp.
Ska bli spännande och se till vintern hur mycket mer effektivt det är. Har varit igång snart 1vecka .
 
  • Ventilationsenhet av modellen Heru 100s EC installerad på en vind med synliga isolerade ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Hej,

Jag sitter själv och funderar på en liknande lösning som ni gjort och funderar på hur ni gjorde med återluften/cirkulationsluften.
Har ni bara pluggat den kanalen eller är även den ansluten till aggregatet? Då som frånluft eller?

//Mattias
 
M M.Gullberg skrev:
Inte svårt alls .

Det gamla satt i taket i tvättstugan och koppla bort anslutningarna och satt nya heru 100s ec på vinden istället . Koppla in det till respektive anslutning och med ljuddämpare på till och från luften i huset. Tog kanske 4tim sen var det igång med lite rör dragning . Har isolering av rören kvar . Och ska sätta extra ljuddämpare vid tillufts donen i sovrum och vardagsrum då det blir bra drag i systemet när jag kör sommarkyla. Annars hörs det inget alls . Mycket friskare luft i huset och framförallt jämnare temp.
Ska bli spännande och se till vintern hur mycket mer effektivt det är. Har varit igång snart 1vecka .
Hej! Jag hoppar in i denna tråd i efterhand. Men jag letar efter ett aggregat som ska sitta i en tvättstuga till ett 137 kvm hus. Vad är din erfarenhet av Herun? Fördelar/Nackdelar? Tusen tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.