10 690 läst · 41 svar
11k läst
41 svar
Tips på metod för att "Ta av / kapa" träplugg
Tyvärr är det så, hyveln gick från ett kvalitetsverktyg använt av proffs, till ett verktyg använt av vissa gör det självare (därav att Stanleys kvalitet dök så drastiskt). Det finns sitationer då hyveln är snabbare och bättre än slipen, men sedan tillkommer slipning av stålet, där slipen bara river av pappret och på med ett nytt. Men det vore kul att veta om din fritidsdel gillar den.bigsnucke skrev:OT... Dessvärre måste lokalen generera inkomster och då försvinner tyvär mycket av handarbetet. (Kanske därav mitt förslag med slipen...) Jag lovar dock att ge prylarna ett försök, på fritiden om inte annat! (Tror dock att de behöver ganska mycket kärlek och vård efter många år utan mänsklig kontakt...)
--- Mats ----
Frågan är aktuell
Jag pluggar för att de gamla skruvhålen var för stora, de skall dit ett gångjärn. Så det behöver inte bli ett gesällprov i möbelsnickeri.
Men tyckte det flisade ur lite väl mycket. Slog av med stämjärn som kunde varit vassare säkert.
Försökte trycka av den med vaggande rörelse fram.och tillbaka med järnet, blev lite bättre. Annars, hur hade ni gjort? Det är många plugg...
Jag pluggar för att de gamla skruvhålen var för stora, de skall dit ett gångjärn. Så det behöver inte bli ett gesällprov i möbelsnickeri.
Men tyckte det flisade ur lite väl mycket. Slog av med stämjärn som kunde varit vassare säkert.
Försökte trycka av den med vaggande rörelse fram.och tillbaka med järnet, blev lite bättre. Annars, hur hade ni gjort? Det är många plugg...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det har jag inte... Kanske jag borde ha?
Jag har ett annat fall där det är försänkt för hörnjärn där jag måste plugga också. Försänkning är 2-3mm djup, 20mm bred och det sitter en 6mm plugg i mitten. Då kommer man inte åt från sidan. Går det ändå med multimaskin?
Jag har ett annat fall där det är försänkt för hörnjärn där jag måste plugga också. Försänkning är 2-3mm djup, 20mm bred och det sitter en 6mm plugg i mitten. Då kommer man inte åt från sidan. Går det ändå med multimaskin?
Helst en bild, men bladen är vinklade.M -MH- skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Hittade ett vasst stämjärn, det blev tillräckligt bra. Putsade de avsågade pluggarna på plana ytan, det behvöer nog inte slipas ens. Skall jag bara hitta mitt smala stämjärn också...
Multimaskinen får ligga kvar på Hornbach så länge.
Multimaskinen får ligga kvar på Hornbach så länge.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på robust 4g/lte router för stugan (tektoniska)?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Tips för renovering av mindre rum i sommarstugan
Fritidshus -
Metod för att skonsamt ta bort en underlimmad diskho.. Behöver tips!!
Kök -
Sök först, fråga sen. Tips på sökmetoder.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips på renoveringsmetod för rutten regel/balk i uterum!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus