Hej,
Vi ska slipa våra furugolv och jag letar efter en lite mörkare nyans än den naturliga att behandla golvet till. Dvs jag vill inte gå åt det ljusare hållet (vilket vara populärt). Hittills har jag testat att betsa två plankor med bets från Osmo, Havanna och Cognac, men dessa nyanser blir för gula resp röda. Jag önskar en lite kallare brun färg.
Dessutom skulle jag föredra att använda en pigmenterad hårdvaxolja (2 strykningar) istället för att först betsa och sen lägga hårdvaxolja på.

Någon som har tips på bra nyans, produkt/varumärke eller vet var jag kan vända mig för rådgivning?
Jag bor i Stockholm och har hittills testat stora byggvaruhus och mindre måleributiker.

Målbilden är golven på bilden

Tack på förhand!

• Ljust trägolv i ett tomt rum med naturligt ljus från fönster, golvet har en kall brun nyans och är utan möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J Jennie2 skrev:
Hej,
Vi ska slipa våra furugolv och jag letar efter en lite mörkare nyans än den naturliga att behandla golvet till.
Jag förstår inte hur man skall kunna svara på detta utan att se bilder på nuvarande golv. Om det skall vara på något meningsfullt sätt. I alla fall klarar inte jag det.
J Jennie2 skrev:
Dvs jag vill inte gå åt det ljusare hållet (vilket vara populärt).
Ytan på furu mörknar av sig själv utan behandling. Slipar man det blir det ljusare.
J Jennie2 skrev:
Hittills har jag testat att betsa två plankor med bets från Osmo, Havanna och Cognac, men dessa nyanser blir för gula resp röda. Jag önskar en lite kallare brun färg.
Furu blir med tiden brunt.
J Jennie2 skrev:
Dessutom skulle jag föredra att använda en pigmenterad hårdvaxolja (2 strykningar) istället för att först betsa och sen lägga hårdvaxolja på.

Någon som har tips på bra nyans, produkt/varumärke eller vet var jag kan vända mig för rådgivning?
Jag bor i Stockholm och har hittills testat stora byggvaruhus och mindre måleributiker.
Vad säger de?
J Jennie2 skrev:
Målbilden är golven på bilden
Det ser inte ut som furu...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.