14 004 läst · 52 svar
14k läst
52 svar
Tips på laddbox till elbil
Jag menar att det krångliga är att du i så fall måste ställa in laddboxen på att få ta 32 A vilket gör att huvudsäkringarna kommer att gå om solen inte skiner. Garon kopplas in till en energimätare med modbus, vet inte hur du menar med olika uppsättningar spolar.F fsn skrev:
Jag har själv en 16 A Garo inkopplad under 16 A huvudsäkringar och boxen är inställd på 16 A fast bruksanvisningen rekommenderar något lägre, kommer inte ihåg men typ 14 A. Men det finns en sak som inte funkar så bra och det är om jag tar ut 16 A i någon annan förbrukare, då blir det 0 A över till laddboxen och bilen avbryter laddningen. Troligtvis därför Garo har rekommendationen. Har bara hänt vid ett tillfälle för mig.M Millox skrev:Nog skulle väl en elektriker koppla in det, finns mig veterligen ingen regel som säger motsatsen, och överlastskyddet för kabel/fördelning kan ju sitta var som helst. Idag sitter solceller och huvudsäkringar anslutet till samma punkt och matar in i huset via en N1XV 5g6, vilket sannolikt inte tål den högsta tillgängliga strömmen om runt 50 A. (Bland annat detta problem som jag behöver åtgärda, men någonstans kommer det alltid att finnas 50 A tillgängligt minst)
Tja, realistiskt... Just nu producerar solcellerna runt 8 kW, och det är relativt mulet, så nog kan jag enkelt komma upp i 32 A tillgängligt om det skulle vara så.
Nja, batterier vet jag inte. De är för dyra i förhållande till nyttan, men jag har ju en ledig säkring om i fall att något ändras i förutsättningarna.
Nja, garo meddelar i mail att det inte funkar. Då lär det nog inte heller funka.
Jag förstår inte varför det skulle vara krångligt eller ens märkligt. Att begränsa laddhastigheten i onödan känns väl inte direkt framtidssäkert, eller är det så att man behöver byta laddbox lika ofta som man byter bil? Och sladden kan väl knappast vara besvärligare att hantera än vad en slang för tankning är?
Men vi kan säga såhär:
Jag har köpt solceller för 250 tkr, bil för 500+ tkr, och ska spara in 5 tkr på en box? Känns ... märkligt
Visst, finns det någon superbox på 3x16 eller 1x16 kan det kanske vara aktuellt, men som jag ser det verkar det inte hjälpa med övriga funktioner...
Edit: Alltså, jag försöker inte vara dryg utan bara förklara mina tankar. Dessutom, prylar... Är det nån som har för många... ;-)
Mode 3 typ 2 är nog här för att stanna under lång tid så du lär inte behöva byta box. Om nästa bil du köper är energisnålare vid drift kommer du att ladda fler km/h med samma gamla box.
Resonemanget om det är onödigt eller inte att maximera ger jag mig inte in i mer, det jag vill säga att både 11 och 22 kW är riktigt bra hemmaladdningseffekter. Många bilar tar inte ens 22 kW AC. Det onödiga i ditt fall är väl att du målat upp ett problem som knappt går att lösa eller är svårt att lösa. Visst ta 32 A boxen istället för 16 A det låter vettigt men du gör det enklare för dig att begränsa den till antingen 25 A eller Garos lägre rekommendation.
Tycker inte du är dryg
Har du kollat på Enelion Stilo?
Jag tycker det verkar som den tickar av de flesta punkter i din lista. Då jag inte har någon egen erfarenhet av laddboxar så kan jag inte säga något om hur väl den (eller andra) fungerar. Finns en återförsäljare i Örebro.
Jag tycker det verkar som den tickar av de flesta punkter i din lista. Då jag inte har någon egen erfarenhet av laddboxar så kan jag inte säga något om hur väl den (eller andra) fungerar. Finns en återförsäljare i Örebro.
Om du endast har 25A som huvudsäkring så kan du ju inte ha en solanläggning som ger 50A ut på nätet.M Millox skrev:Nog skulle väl en elektriker koppla in det, finns mig veterligen ingen regel som säger motsatsen, och överlastskyddet för kabel/fördelning kan ju sitta var som helst. Idag sitter solceller och huvudsäkringar anslutet till samma punkt och matar in i huset via en N1XV 5g6, vilket sannolikt inte tål den högsta tillgängliga strömmen om runt 50 A. (Bland annat detta problem som jag behöver åtgärda, men någonstans kommer det alltid att finnas 50 A tillgängligt minst)
Tja, realistiskt... Just nu producerar solcellerna runt 8 kW, och det är relativt mulet, så nog kan jag enkelt komma upp i 32 A tillgängligt om det skulle vara så.
Nja, batterier vet jag inte. De är för dyra i förhållande till nyttan, men jag har ju en ledig säkring om i fall att något ändras i förutsättningarna.
Nja, garo meddelar i mail att det inte funkar. Då lär det nog inte heller funka.
Jag förstår inte varför det skulle vara krångligt eller ens märkligt. Att begränsa laddhastigheten i onödan känns väl inte direkt framtidssäkert, eller är det så att man behöver byta laddbox lika ofta som man byter bil? Och sladden kan väl knappast vara besvärligare att hantera än vad en slang för tankning är?
Men vi kan säga såhär:
Jag har köpt solceller för 250 tkr, bil för 500+ tkr, och ska spara in 5 tkr på en box? Känns ... märkligt
Visst, finns det någon superbox på 3x16 eller 1x16 kan det kanske vara aktuellt, men som jag ser det verkar det inte hjälpa med övriga funktioner...
Edit: Alltså, jag försöker inte vara dryg utan bara förklara mina tankar. Dessutom, prylar... Är det nån som har för många... ;-)
Dina huvudsäkringar kommer ryka direkt.
Tänk även på att lastbalanseringen inte funkar om du inte har en lastbalanseringselmätare som ser skillnad på strömriktningen.
Lastavkännare kanske är ett mer kommersiellt namn men det är väl i princip en spole.W witten skrev:
Det är ju ingen säkring som kommer att gå om det sitter lastavkännare på producerad sol samt på inkommande el. Skiner inte solen så får laddboxen det den kan få upp till huvudsäkring när resten av huset fått den effekt som efterfrågad. Och skiner solen så är det samma sak + producerad solel. Den funktionen är inbyggd i Zappi man får vara komplettera men tre lastavkännare till.
Jo jag förstår matematiken men du tog upp förslaget när vi diskuterade Garoboxen och jag tror fortfarande inte att den är möjlig att koppla på det sätt du beskriver. Den kan bara kommunicera med en energimätare.
Nu var det jag som kastade in Zappi i tråden och den mäter ju som du beskriver.
Nu var det jag som kastade in Zappi i tråden och den mäter ju som du beskriver.
Jasså, jag är rätt säker på att jag nämnde Zappi redan i inlägg #2W witten skrev:
Du har nog helt rätt att det inte funkar på Garo eller på nån annan box heller som inte har den funktionen inbyggd från början.
Redigerat:
Det jag menar med 50 A är att i punkten dit solceller är kopplade mot nätet finns det en möjlighet att plocka ut 50 A, inte att solcellerna producerar 50 A.
@jlind74 Ja, den boxen verkar ha det jag önskar. Installationsanvisningen verkar använda en rostfri slangklämma som dragavlastning, någon som vet om det är ok? http://enelion.com/wp-content/uploads/2020/02/Stilo_guide_full_12.20_v1.pdf
Zappi:n verkar också rätt bra. Någon som vet vilken kommunikation den har mellan laddbox och extern utrustning, är de egenutvecklat eller någon typ av lora/zwave eller liknande?
Hittade dessutom en pryl från Bender (CC612) som var bara laddstyrningen, så får man själv bygga upp elen i form av kontakt/sladd och kontaktor. Misstänker dock att den har industri-pris och är svår att få tag på.
Efter att ha kollat i byggtråden av @pacman42 kan ju också konstateras att det finns en del open-source-varianter som har funktionaliteten och som bara kräver sladd och kontaktor. Med tanke på det sammanlagda priset på dessa varianter tappar ju ladda-hemma-bidraget värdet eftersom det ändå blir billigare med dessa lösningar än kommersiella varianter.
@jlind74 Ja, den boxen verkar ha det jag önskar. Installationsanvisningen verkar använda en rostfri slangklämma som dragavlastning, någon som vet om det är ok? http://enelion.com/wp-content/uploads/2020/02/Stilo_guide_full_12.20_v1.pdf
Zappi:n verkar också rätt bra. Någon som vet vilken kommunikation den har mellan laddbox och extern utrustning, är de egenutvecklat eller någon typ av lora/zwave eller liknande?
Hittade dessutom en pryl från Bender (CC612) som var bara laddstyrningen, så får man själv bygga upp elen i form av kontakt/sladd och kontaktor. Misstänker dock att den har industri-pris och är svår att få tag på.
Efter att ha kollat i byggtråden av @pacman42 kan ju också konstateras att det finns en del open-source-varianter som har funktionaliteten och som bara kräver sladd och kontaktor. Med tanke på det sammanlagda priset på dessa varianter tappar ju ladda-hemma-bidraget värdet eftersom det ändå blir billigare med dessa lösningar än kommersiella varianter.
Precis, sedan är det roligt att bygga själv också (om man har den rätta kompetensen för att klara av att göra det, men det är inte så svårt).M Millox skrev:Efter att ha kollat i byggtråden av @pacman42 kan ju också konstateras att det finns en del open-source-varianter som har funktionaliteten och som bara kräver sladd och kontaktor. Med tanke på det sammanlagda priset på dessa varianter tappar ju ladda-hemma-bidraget värdet eftersom det ändå blir billigare med dessa lösningar än kommersiella varianter.
Jag har en plan på att bygga en till laddbox, men nu skulle jag vilja bygga en väldigt nätt portabel modell som är lätt att ta med i bilen. Jag släpar ju ändå med mig en kabel för att kunna ladda i ladduttag på stan, men ibland så är det ju andra eluttag man behöver och jag vill inte släpa med mig 5m kabel till som min laddadapter för Schuko har (boxen sitter dessutom på stickproppssidan istället för på den andra sidan, vilket gör att kabeln blir onödigt tjock).
Jag har tyvärr inte hittat rätt komponenter för ett bra resultat ännu, men jag letar aktivt efter dessa. Lite skillnader mot min originalbox skulle i så fall bli:
- inget relä för att stänga av strömmen, det är lite overkill om den inte skall vara fast monterad. En triac med optisk separation räcker gott.
- inbyggd likströmsdetektering. Nu verkar detta enbart finnas i fast monterade laddboxar (eller i centraler), jag undrar faktiskt hur regelverket ser ut runt detta för lösa boxar. Sedan finns det ju diskussionstrådar (bland annat på denna sajten) rörande om detta ens behövs.
- utformningen blir ett rör med trefas 16A CEE (hane) i ena änden och Mennekes (uttag) i andra änden. Sedan kan jag ha olika (korta) adaptersladdar för att ansluta till Schuko, CEE 16A enfas, CEE 32A trefas osv. Jag nöjer mig med 16A då jag betvivlar att jag någonsin kommer att kunna ladda med mer än 16A trefas i framtiden på något ställe och definitivt inte hemma (jag har 20A huvudsäkringar hemma). Notera här också att flera elbolag tar betalt för maximal elförbrukning under en timme under månaden när de räknar ut vilken rörlig avgift det skall vara (bland annat Göteborg Energi i Partille), detta gör att man helst skall hålla nere laddströmmen så mycket som det går så att laddningen är klar precis när man tänkt använda bilen. Fler bolag är dessutom på gång med att införa detta (det finns en tråd om detta på denna sajt också). Just detta med att ladda långsamt utifrån en avresetid och utifrån aktuell strömförbrukning är kanske något som man bör ha som feature på en fast box för hemmet, men det är nog inte lätt att få att fungera bra då det är svårt att prediktera hur hemmets värme, bastu, spis mm används.
M Millox skrev:Har råkat köpa en liten elbil, och därmed behöver jag lösa problemet med laddning. Har kollat på rätt många olika laddboxar, men jag får inte riktigt ihop funktionalitet med mina önskemål.
Är det någon som har tips på laddbox som klarar nedan krav och önskemål.
Krav:
32 A 3-fas
Lastbalansering, för att huvudsäkring 25 A inte ska lösa
Modbus-mätare eller inbyggd jordfelsbrytare (jag har plats för antingen eller i centralen)
Uppfylla krav för ladda-hemma-bidrag
Moln-fri
Wifi-fri (gå att stänga av åtminstone)
Önskemål:
OCPP 1.6 eller högre
Ethernet via sladd
RFID/nyckel för att aktivera laddning
Jag har kollat på:
GARO, kan inte lastbalansera om huvudsäkring är lägre än matande säkring
Easee, endast wifi, lastbalansering via molntjänst?
ABB, ingen lastbalansering?
Schneider, Inget ethernet, saknar mätare och jordfelsbrytare, ingen lastbalansering?
Zaptec, kräver moln-tjänst
DEFA, max 11 kW, kräver molntjänst?
Någon som har koll på om jag gjort fel i analysen någonstans och har erfarenhet av laddboxarna? Jag tycker spontant inte att jag har svåra önskemål, och samtliga är uppfyllda av olika boxar, men ingen uppfyller alla. Det viktigaste som jag ser det är nog att det ska vara molnfritt och jag får väl i värsta fall köra på lägre ström.
Om laddboxen skulle gå på mer än 20 tkr, behöver man då ändå ha en elektriker att installera den innan man söker bidrag, eller räcker det med att materialkostnader överstiger 20 tkr för att man ska kunna söka bidraget?
Vi köpte en Easee laddbox som är grymt bra! Smidig installation av elektriker samt smart med tillhörande app. Vi har Tibber som elbolag så vi ställer in laddboxen på smartladdning så laddar den upp bilen under dygnet till bästa elpris.
Köpte en Watty effektvakt/lastbalanserare som justerar laddboxens effekt beroende på hur hårt du belastar säkringarna.
Helnöjd!
Återkommer strax med lite återkoppling på hur det blev, men i slutändan valde jag en ABB-box som hade större delen av de funktioner som jag önskade. Kommer med lite bilder och annat när elektrikern *host* gjort färdigt installationen...