D Djävulssnickarn skrev:
[bild] Så här ser sågen ut. Utsuget är dock inte original utan det har jag själv gjort
Tack för foto och info men jag tror den blir svår att hitta idag, siktar på att hitta ngt paket men är fortf villrådig men men...:/
 
Nja har sett ett antal på Klaravik å Ebay. Fördelen är också att den är mycket tyst, man hör knappt att motorn går
 
Appendix Appendix skrev:
[länk]

Bosch GCM 8 SDE

Den där bevakar jag. Har inte dykt upp nått klipp än dock :(
Boschen är lite väl dyr för min smak med tanke på att jag vill ha ett bord oxå, men tack för förslaget. Just nu lutar det åt Metabo alt ngn instegs modell på dewalt men jag velar...
 
K Kålhagen skrev:
Boschen är lite väl dyr för min smak med tanke på att jag vill ha ett bord oxå, men tack för förslaget. Just nu lutar det åt Metabo alt ngn instegs modell på dewalt men jag velar...
jag velade också mycket fram och tillbaka nyligen. Var i valet och kvalet att köpa lite billigare eller lite bättre. Slutade med att jag idag hämtade en GCM 8 SDE med ett GTA 3800. Blev kanske lite dyrare än planerat men det blev bra och den ska nog räcka husbehoven ett bra tag framöver.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
jag velade också mycket fram och tillbaka nyligen. Var i valet och kvalet att köpa lite billigare eller lite bättre. Slutade med att jag idag hämtade en GCM 8 SDE med ett GTA 3800. Blev kanske lite dyrare än planerat men det blev bra och den ska nog räcka husbehoven ett bra tag framöver.
Full respekt för det! och jag är är hellre nån som köper kvalitet än skit för tiden man har ska inte spenderas på "jävelskap" anser jag, MEN jag har lånat gersåg 3-5 ggr på 10 år så...å använder hellre pengarna till avlopppet just nu som ska bytas inom kort. Har lagt bevakning via prisjakt på Metabo KGS 216 M (ej mjukstart dock tyvärr men verkar som ett fin alternativ) och Dewalt DWS777 så får vi se!
 
Ja jag slapp ju byta avlopp då kommunen idag godkände mitt (där flyttades den surdegen till kostnad glatt 10 år framåt i tiden).

Så förstår att du tänker lite mindre budget då.

Å andra sidan om man har ett trähus och/eller ska bygga mycket altan så tror jag att man kommer använda gersågen mycket mer när man har en ordentlig dito.
 
Appendix Appendix skrev:
Ja jag slapp ju byta avlopp då kommunen idag godkände mitt (där flyttades den surdegen till kostnad glatt 10 år framåt i tiden).

Så förstår att du tänker lite mindre budget då.

Å andra sidan om man har ett trähus och/eller ska bygga mycket altan så tror jag att man kommer använda gersågen mycket mer när man har en ordentlig dito.
Bara att gratulera kring avloppet! Mitt är helt stopp i sommarstugan men åldern är inne så (spolning testad).. ser fram emot att betala sexsiffrigt, få några skiftula rör i gräsmattan och kunna göra Behoven igen ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag köpte en Metabo KGS 254 förra året som jag är väldigt nöjd med. Köpte också till ett ordentligt bord (Metabo KSU 251). Ska jag klaga på nåt så är det att den bara går att tilta åt ena hållet, i övrigt är jag väldigt nöjd. Är en glad amatör och kan därför inte ge ngt råd utöver att den har funkat väldigt bra så här långt när jag byggt både altan och diverse annat fix. Finns en liknande (tror den heter 216) med mindre klinga. Den större klingan är dock väldigt trevlig att ha när man behöver kapa något lite bredare eller grövre.
 
Kan rekommendera Dewalt gerkap, är ganska gedigen såg, som för mig har hängt med i över 5 år utan något att anmärka på. Skulle köpa en Dewalt igen om jag var i samma situation som dig, här även deras stativ till vilket även det rekommenderas. Detta gäller dock maskin med kabel och inte batteri.
 
D Datagubben skrev:
Kan rekommendera Dewalt gerkap, är ganska gedigen såg, som för mig har hängt med i över 5 år utan något att anmärka på. Skulle köpa en Dewalt igen om jag var i samma situation som dig, här även deras stativ till vilket även det rekommenderas. Detta gäller dock maskin med kabel och inte batteri.
Aha, det är kanske den jag spanat på redan (kapsåg med kabel). Har du kanske modellen på den du köpt?
 
Redigerat:
Bra att du tänkt lägga en ordentlig summa pengar på en riktigt bra såg. Behövs om du ska kapa något synligt.
Har själv en ryobi 254 som kostar 3000kr och den duger för regler och liknande men inget mer.
Armen för klingan är för svag och rör sig vid kapning och inga vinklar stämmer. Skräp såg vars ända fördel mot fogsvans är att den är snabb.
 
nikasp
En kap/ger känns som att det kan vara värt att tänka till angående. För mig kanske den räcker livet ut, köpte en Bosch GCM 8 SJL för några år sedan. Sparar hellre på andra elverktyg.
 
nikasp nikasp skrev:
En kap/ger känns som att det kan vara värt att tänka till angående. För mig kanske den räcker livet ut, köpte en Bosch GCM 8 SJL för några år sedan. Sparar hellre på andra elverktyg.
Inga betänkligheter kring att den modellen bara tar "lilla" klingan? Då kapar du väl max 6-7cm om jag minns rätt, tänker för "resten av livet"
 
nikasp
K Kålhagen skrev:
Inga betänkligheter kring att den modellen bara tar "lilla" klingan? Då kapar du väl max 6-7cm om jag minns rätt, tänker för "resten av livet"
Inget jag har klurat på men har lagt om tak, byggt dass, trädäck, kök osv. och är väldigt sällan den inte räckt till. Ska väl vara nån gång jag behövt kapa 95x95 stolpar men de sågade jag på plats för hand.

Det mesta går ju att såga genom att vända på ämnet. Vad är det som kräver en ännu grövre och därmed tyngre såg? Tycker det räcker att kånka på 17 kg (tror jag den väger).

Googlade och det är 70 mm vertikalt och 312 mm horisontellt. Tycker den räcker till allt jag behöver den till än så länge. Haft hus och torp i sex år men kanske dyker upp nåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.