Så klart jag vill ha en svart 360-ring! Vilket vänligt erbjudande! Jag provar att göra ett premiär-skick av ett PM och ser om det funkar :)

Hej!

Jag minns inte hur jag gjorde för att få bort pipen. Det är flera år sen jag försökte sist. Är det bara att dra bort den? Kollade på en garda i affären och där fanns det ett hål för en insexsnyckel på baksidan av pipen. Det gör det inte hos mig.

Är det den vita grejen som ska bytas? (Foto från affären.)
kran.png

Nu när jag tittar på fotot så minns jag varför jag gav upp försöket att ställa in hur mycket man kan vrida kranen. Jag utgick från att det är den översta mässingdelen som spärrar hur långt man kan kan vrida kranen. Tycker den knappa halvcirkel-öppningen ser misstänkt lik ut pipens vridkapacitet.

Det där är ingen Garda som du visar på bilden. På baksidan på Garda-pipen är det ett hål med en synlig plastplupp. Tryck in den svarta plastpluppen och drag samtidigt pipen uppåt. Kan va besvärligt, men ge inte upp. Kolla på Krillemans bild på föregående sida, då ser du hur det ser ut.

Inte en Garda? Okej, jag kan ha fotat fel i affären. Jag skulle behöva får bort min pip för att kolla hur det egentligen ser ut. Men jag får inte bort pipen. Hittar ingen spärr eller skruv. Den enda grejen jag hittar på baksidan hör ihop med själva kranen, "av och på" så att säga. Inget som hör ihop med själva pipen. Det sitter heller ingenting i botten. Möjligen smuts ;)
garda.png

Krilleman
Pipen ska ju då också stå i läge "klockan 6" alltså rakt emot dig. Annars är det lätt att man förbiser den svarta pluppen man ska trycka in.

Hur som haver är den svarta 360º-ringen postad. Och på "bonnvischan" så tömmer dom brevlådan endast på vardagar. Så på tisdag borde du ha ett vitt kuvert med en kartongbit i och i mitten på kartongen ligger den! (y)

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Immobil: skruven som ska lossas enligt pdf:en i bild C [1] saknas, se foto 14:03.

Jag börjar misstänka att man ska dra bort pipen. Jag har provat att dra och vicka lite försiktigt men vågar inte ta i hur mycket som helst. En bild som visar att man ska lossa på en skruv som jag inte kan hitta får mig inte att bli modigare.

krilleman_215 skrev:
Pipen ska ju då också stå i läge "klockan 6" alltså rakt emot dig. Annars är det lätt att man förbiser den svarta pluppen man ska trycka in.
Vilken svarta plupp??? Jag känner mig heldum. Vad missar jag egentligen?
Bilder på baksidan, pipen står rakt mot mig
baksida.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Det är ingen skruv som ska lossas. Det är en lite svart plastplupp som är i bakkanten på pipen, inte på blandarhuset. Skruven på blandarhuset har inget med saken att göra.

Ungefär vid den röda pricken på bilden är den svarta pluppen du ska trycka in med tex en stjärnmejsel innan du drar pipen försiktigt uppåt. Glöm inte att ställa rakt fram först, då ska pluppen vara rakt inåt väggen.

garda.png
Skapa konto

Jag vet att fotot inte är så bra men jag har både känt och glott. Jag kan för mitt liv inte hitta nån svart plupp. Pipen är helt slät, jag lovar!

Jaadu, märkligt är det. Jag får ta och kolla upp detta med FMM. De bör ju veta.

Hurra för krilleman_215!!
krilleman.jpg

Å vi Hurrar för dig, när du har fått ringen på plats! :)

Fick bort pipen genom att först spola varmt vatten ett tag. Sen fick man ta i rätt ordentligt och dra och vicka.

Men jag tycker inte att det ser ut som i instruktionerna. Vet ni vad jag ska byta? Jag får för mig att det är den översta mässingsgrejen som är själva stoppet. Och den lär ju inte att gå att byta ut. Hmmm...

utanPip.png
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.