6 348 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
tips på hög kökskran, vridbar minst 180 grader som ge hett vatten och bra vattenflöde
Hej!
Jag minns inte hur jag gjorde för att få bort pipen. Det är flera år sen jag försökte sist. Är det bara att dra bort den? Kollade på en garda i affären och där fanns det ett hål för en insexsnyckel på baksidan av pipen. Det gör det inte hos mig.
Är det den vita grejen som ska bytas? (Foto från affären.)
Nu när jag tittar på fotot så minns jag varför jag gav upp försöket att ställa in hur mycket man kan vrida kranen. Jag utgick från att det är den översta mässingdelen som spärrar hur långt man kan kan vrida kranen. Tycker den knappa halvcirkel-öppningen ser misstänkt lik ut pipens vridkapacitet.
Jag minns inte hur jag gjorde för att få bort pipen. Det är flera år sen jag försökte sist. Är det bara att dra bort den? Kollade på en garda i affären och där fanns det ett hål för en insexsnyckel på baksidan av pipen. Det gör det inte hos mig.
Är det den vita grejen som ska bytas? (Foto från affären.)
Nu när jag tittar på fotot så minns jag varför jag gav upp försöket att ställa in hur mycket man kan vrida kranen. Jag utgick från att det är den översta mässingdelen som spärrar hur långt man kan kan vrida kranen. Tycker den knappa halvcirkel-öppningen ser misstänkt lik ut pipens vridkapacitet.
Det där är ingen Garda som du visar på bilden. På baksidan på Garda-pipen är det ett hål med en synlig plastplupp. Tryck in den svarta plastpluppen och drag samtidigt pipen uppåt. Kan va besvärligt, men ge inte upp. Kolla på Krillemans bild på föregående sida, då ser du hur det ser ut.
Inte en Garda? Okej, jag kan ha fotat fel i affären. Jag skulle behöva får bort min pip för att kolla hur det egentligen ser ut. Men jag får inte bort pipen. Hittar ingen spärr eller skruv. Den enda grejen jag hittar på baksidan hör ihop med själva kranen, "av och på" så att säga. Inget som hör ihop med själva pipen. Det sitter heller ingenting i botten. Möjligen smuts
Öppna nedanstående Pdf och kolla på bild C, där ser du hur man demonterar pipen.
http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Documents/47105.pdf
http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Documents/47105.pdf
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 535 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 535 inlägg
Pipen ska ju då också stå i läge "klockan 6" alltså rakt emot dig. Annars är det lätt att man förbiser den svarta pluppen man ska trycka in.
Hur som haver är den svarta 360º-ringen postad. Och på "bonnvischan" så tömmer dom brevlådan endast på vardagar. Så på tisdag borde du ha ett vitt kuvert med en kartongbit i och i mitten på kartongen ligger den!
Hur som haver är den svarta 360º-ringen postad. Och på "bonnvischan" så tömmer dom brevlådan endast på vardagar. Så på tisdag borde du ha ett vitt kuvert med en kartongbit i och i mitten på kartongen ligger den!
Immobil: skruven som ska lossas enligt pdf:en i bild C [1] saknas, se foto 14:03.
Jag börjar misstänka att man ska dra bort pipen. Jag har provat att dra och vicka lite försiktigt men vågar inte ta i hur mycket som helst. En bild som visar att man ska lossa på en skruv som jag inte kan hitta får mig inte att bli modigare.
Jag börjar misstänka att man ska dra bort pipen. Jag har provat att dra och vicka lite försiktigt men vågar inte ta i hur mycket som helst. En bild som visar att man ska lossa på en skruv som jag inte kan hitta får mig inte att bli modigare.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 535 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 535 inlägg
Det är ingen skruv som ska lossas. Det är en lite svart plastplupp som är i bakkanten på pipen, inte på blandarhuset. Skruven på blandarhuset har inget med saken att göra.
Ungefär vid den röda pricken på bilden är den svarta pluppen du ska trycka in med tex en stjärnmejsel innan du drar pipen försiktigt uppåt. Glöm inte att ställa rakt fram först, då ska pluppen vara rakt inåt väggen.
Ungefär vid den röda pricken på bilden är den svarta pluppen du ska trycka in med tex en stjärnmejsel innan du drar pipen försiktigt uppåt. Glöm inte att ställa rakt fram först, då ska pluppen vara rakt inåt väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 535 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 535 inlägg
Riktigt konstigt, alla garda jag har satt har denna "plupp"
Här har du även lite utförligare från servicehandboken:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=f1gv6psr&gInitPage=76
Här har du även lite utförligare från servicehandboken:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=f1gv6psr&gInitPage=76
Fick bort pipen genom att först spola varmt vatten ett tag. Sen fick man ta i rätt ordentligt och dra och vicka.
Men jag tycker inte att det ser ut som i instruktionerna. Vet ni vad jag ska byta? Jag får för mig att det är den översta mässingsgrejen som är själva stoppet. Och den lär ju inte att gå att byta ut. Hmmm...
Men jag tycker inte att det ser ut som i instruktionerna. Vet ni vad jag ska byta? Jag får för mig att det är den översta mässingsgrejen som är själva stoppet. Och den lär ju inte att gå att byta ut. Hmmm...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder