13 840 läst · 30 svar
14k läst
30 svar
Tips på fusktätning
OK- man tackar.
Det lutar i så fall åt loctite. Jag kommer dock att köpa lin + pasta för att laborera med framgent och se om jag kan täta något. Metoden verkar rätt intressant och har något slags old school-stuk över sig, vilket jag såklart är svag för.....
MvH Jörgen
Det lutar i så fall åt loctite. Jag kommer dock att köpa lin + pasta för att laborera med framgent och se om jag kan täta något. Metoden verkar rätt intressant och har något slags old school-stuk över sig, vilket jag såklart är svag för.....
MvH Jörgen
Glöm inte att dra kniven och ritsa över topparna på gängorna om du ska köra med lin, det får linet att fästa bättre. Sen linda åt samma håll som du ska skruva på den andra delen sen, alltså medsols. Och pastan såklart. Blir toktätt.
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
En rörmokare jag pratade med sade att Loctite är trevligare att jobba med, ungefär som gängtape. Men skall man vara säker på att dte blir tätt så är det lin som gäller, sa han.
Hähähä, har gjort det där plus 10 ave Maria framlänges och baklänges, och ändå droppar fanskapet. Gick sedan över till kemiska grejer (loctite) och därefter har det varit snortätt i ordets rätta bemärkelse. Har man en båt med läckande anslutningar under vattnet så är det liksom inte bara att täta om. Det måste vara garanterat tätt innan man sjösätter båten. Det går heller inte att testa innan sjösättning om det är tätt eller inte.jon_h skrev:
Det jag gillar speciellt med loctiten är demontering och återmontering. Med lin så blir det en kaka som är nästan omöjlig att få bort. I alla fall får man sitta och pilla ett bra tag. Med loctiten så är det snabbt rensat, på med nytt, och sen är det tätt igen.
Vi har alla våra 10-i-topp produkter, frågan är om inte Loctite 577 toppar min.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 400 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 400 inlägg
Fast enligt produktspecen så behövs en "aktivering", alltså nån slags härdare för att det ska härda snabbare, står även att det kan ta upp till 24 timmar innan full styrka uppnås.
Allt enligt denna:
http://tds.loctite.com/tds5/docs/577-EN.PDF
Allt enligt denna:
http://tds.loctite.com/tds5/docs/577-EN.PDF
Om det inte funkat med lin för dig så har du gjort något fundamentalt fel.. Alldeles för mycket eller alldeles för lite skulle jag gissa. Men jag har också testat 577 och håller med dig om att den är alldeles strålande, och den känns ju en smula modernare.Consensus skrev:
Men frågan är hur den funkar med efterjustering? Linet blir ju tätt innan man dragit gängan i botten så att säga, så man har en hel del sträcka på sig att stanna på, vilket kan vara viktigt om man har vinklar och liknande som inte har lekande mutter. Hur blir det med 577:an?
Hemma har jag inte efterjusterat med 577. Däremot har jag fått några kranhandtag i fel vinkel på båten och tvingats efterjustera. I det läget har jag inte vågat vrida rätt utan jag demonterade och la på ny 577.
På dieseln i båten har jag monterat ett kylvattenuttag som vreds runt av anslutningen innan jag insåg problemet och säkrade röret. Trots att det vreds runt +/- 20 grader så var det tätt med 577, men jag skulle inte lita på nåt tätmedel i ett sånt läge.
Eftersom 577 har härdat i gängorna så skulle jag inte lita på en efterjustering. Visst, 577 försvinner inte bara för att man efterjusterar, det ligger ju kvar i gängorna, men jag gissar att det mister en del av sin tätande förmåga om man vrider runt för mycket efter härdning.
Behovet av efterjustering upplever jag dock som litet med 577 eftersom man kan låta kranar, ventiler och dylikt stå i rätt vinkel och låta det härda så. Man behöver inte bottna gängor till exempel.
På dieseln i båten har jag monterat ett kylvattenuttag som vreds runt av anslutningen innan jag insåg problemet och säkrade röret. Trots att det vreds runt +/- 20 grader så var det tätt med 577, men jag skulle inte lita på nåt tätmedel i ett sånt läge.
Eftersom 577 har härdat i gängorna så skulle jag inte lita på en efterjustering. Visst, 577 försvinner inte bara för att man efterjusterar, det ligger ju kvar i gängorna, men jag gissar att det mister en del av sin tätande förmåga om man vrider runt för mycket efter härdning.
Behovet av efterjustering upplever jag dock som litet med 577 eftersom man kan låta kranar, ventiler och dylikt stå i rätt vinkel och låta det härda så. Man behöver inte bottna gängor till exempel.
Du måste ha en avstängings kran till diskmaskinen någonstans.
Sen med utloppslangen funkar det utärmkt att bara göra ett hål i diskho avloppet och sen täta med silikon.
Eler har jag fattat allt fel? Du ville ha en permanent lösning till både in och ut lopp?
Sen med utloppslangen funkar det utärmkt att bara göra ett hål i diskho avloppet och sen täta med silikon.
Eler har jag fattat allt fel? Du ville ha en permanent lösning till både in och ut lopp?
När det gäller Loctite, så har jag haft problem med att få det tätt på kromade/förnicklade gängor. Stål- och mässingsgämgpr blir snortätt, men krom är ett gissel. Man måste fila bort kromet och ha sig för att det skall bli tätt.
Är det Loctite 577 du har använt? Det härdar snabbare på "aktiva metaller", men ska fungera på allt. Om man har typ syrafast så finns det en aktivator som snabbar på härdningen.mattiasp skrev:
Jag har dock kört utan aktivator på syrafasta gängor och det har fungerat alldeles utmärkt.
Det är den här jag har använt. Från Rinkaby rörConsensus skrev:
Tack för all input. Anslutningen visade sig bli tät med lin- dock följer jag med intresse diskussionen kring loctite ( som verkar vara en fördelaktig tätningsmetod och därigenom sannolik att bli använd för framtida jobb )
MvH Jörgen
MvH Jörgen
Jag har också letat eter mer information, men misslyckats. Jag tror inte att det finns någon siffra på flaskan. Kanske är det Loctite 577 i en specialbrandad förpackning år RR? Man borde skicka ett mail med bilden till Loctite och fråga.