4 421 läst · 31 svar
4k läst
31 svar
Tips på ekonomisk vinst från outnyttjad mark i Sverige
Jag har ca 2 000 m² som jag inte kan använda, eftersom marken är för mjuk, och offerterna på att fixa den är över min budget.
På YouTube finns en hel del bra tips på hur man kan utnyttja marken för ekonomisk vinst, exempelvis hyra ut för mobilmast, parkering, solpaneler och odling. Jag är öppen för i stort sett allt.
Men vad fungerar i Sverige och var börjar man?
Kan man vända sig någonstans för rådgivning eller utvärdering av marken?
På YouTube finns en hel del bra tips på hur man kan utnyttja marken för ekonomisk vinst, exempelvis hyra ut för mobilmast, parkering, solpaneler och odling. Jag är öppen för i stort sett allt.
Pratar vi en villatomt eller är det en remsa på 1*2km ligger den bredvid en vacker sjö ensamt i skogen eller tillgängligt längst farbar väg (året om?), högt på ett berg, mitt i Åre centrum. Olika förutsättningar ger ju lite olika svar så du får nog berätta mer om fastigheten.
Det är en kvadratisk plätt nära villatomt, platt, öppen yta. Många soltimnar.T TypRätt skrev:
Några km från närmaste sjö. Nära farbar åretrunt väg. Säkert passande en resturang, bensinmack, elbilsladd, eller liknande, men det är över budget.
Skulle vilja ha något med lågt startkapital, som att någon hyr tomten långtid för mobilmast eller liknande anordning.
Det mesta kräver både engagemang av ägaren, och bygglov.
Finns det en detaljplan, så är det endast sådan byggnation eller användning som är tillåten enligt detaljplanen som är möjlig.
Mobilmast eller solcellsanläggning är mycket osannolikt. För liten yta för solcellsföretagen, de vill ha många hektar, och låg sannolikhet att någon mobiloperatör vill ha just den platsen - hade någon velat det, så hade de frågat.
Odlingslotter kanske om det är stadsnära men de som ska hyra plats kommer att vilja ha tillgång till vatten för bevattning, en toalettlösning och fikarum, dvs du måste bygga och investera, för att kunna få in en låg hyra.
Vill du få pengar, så sälj markplätten.
Finns det en detaljplan, så är det endast sådan byggnation eller användning som är tillåten enligt detaljplanen som är möjlig.
Mobilmast eller solcellsanläggning är mycket osannolikt. För liten yta för solcellsföretagen, de vill ha många hektar, och låg sannolikhet att någon mobiloperatör vill ha just den platsen - hade någon velat det, så hade de frågat.
Odlingslotter kanske om det är stadsnära men de som ska hyra plats kommer att vilja ha tillgång till vatten för bevattning, en toalettlösning och fikarum, dvs du måste bygga och investera, för att kunna få in en låg hyra.
Vill du få pengar, så sälj markplätten.
Det är utanför detaljplan.S skogaliten skrev:
Med stadsnära menar du nog max några km med buss, eller t.om gångavstånd? Naturligtvis kan jag investera en del om det blir avkastning.
Marken behöver då avstyckas om den ska säljas, lantmäteriförrättning kan gå på upp till 100 000. Poängen är mer att marken ska ge regelbunden avkastning, som en ekonomisk trygghet.
Vet inte om du vet det...
Det finns ett ganska stort antal obebyggda plättar av mark i Sverige.
Ska inte säga att det är omöjligt att få en liten inkomst av en markplätt.
Det är ju inte heller omöjligt att vinna på en trisslott heller.
Arrendera ut den?
/ATW
Det finns ett ganska stort antal obebyggda plättar av mark i Sverige.
Ska inte säga att det är omöjligt att få en liten inkomst av en markplätt.
Det är ju inte heller omöjligt att vinna på en trisslott heller.
Arrendera ut den?
/ATW
Avkastningen blir väldigt låg, det är det som är problemet.S sheds skrev:Det är utanför detaljplan.
Med stadsnära menar du nog max några km med buss, eller t.om gångavstånd? Naturligtvis kan jag investera en del om det blir avkastning.
Marken behöver då avstyckas om den ska säljas, lantmäteriförrättning kan gå på upp till 100 000. Poängen är mer att marken ska ge regelbunden avkastning, som en ekonomisk trygghet.
Kanske kan du få 5-6 kr per kvm och år för odlingslotterna. De som ska odla, villa ha låt säga 50-100 kvm per lott, dessutom måste minst 500 kvm avsättas för nyttor som vattenanläggning, fikarum/omklädningsrum och toaletter med handfat för att tvätta händerna.
Det behövs också elanslutning till fastigheten, för pumpar för vatten, varmvatten till handfaten och värme i fikarum/omklädningsrum, samt till kolonisterna när dessa ska använda trädgårdsredskap som går på el.
Allt detta kräver olika former av lov, som bygglov eller marklov från kommunen.
Bara att skapa en vattenanläggning (brunn och pump) lär kosta 50-75 tusen kronor, toaletter med avlopp 250.000 kronor, dra fram el minst 30.000 kronor, och så byggnaden med fikarum och toaletter....
Det går också åt markyta för gångar mellan odlingslotterna.
Säg att det faktiskt blir 1000 kvm av 2000 som blir faktiska lotter, vilket ger ca 15-18 odlingslotter a 50-60 kvm.
5 kr x 55 kvm = 275 kr arrendeintäkt per lott. 275 x 16 lotter = 4400 kr intäkt per år.
Kanske kan man ta någon krona till per kvm om det är stadsnära, nära busshållplats och anläggningen är extra "fin", men det blir i alla fall svårt att räkna hem något.
Alltså totalt olönsamt.
Det är av en anledning, som det är mest kommunerna som skapar odlingslotter, det går inte att tjäna pengar på det.
Markplättar finns det gott om. Har du ingen nytta av tomten sälj den.
Köp en annan tomt där och när du vill bygga något.
Arrendera ut den blir nog svårt, om den inte kan/får bebyggas, och låter du någon annan bygga något så blir det svårt för att få in annat än småpengar per år, från en arrendator som det blir mycket svårt "att bli av med" om du vill göra annat på tomten.
Ja och med den modellen finns det potential för mycket strul. Så det skulle ju vara trevligare om man hade erbjudits att montera exempelvis en mobilmast eller liknande.S skogaliten skrev:
Det låter ju helt meningslöst. Och för storskalig odling är ju tomten alldeles för liten.S skogaliten skrev:
Att bygga något man själv vill ha och försöka hyra ut kanske är en bättre modell, parkering kanske.
Ska du bygga en parkering, så måste det finnas något skäl för varför någon skulle vilja parkera där, i synnerhet om du tänker ta betalt.S sheds skrev:Ja och med den modellen finns det potential för mycket strul. Så det skulle ju vara trevligare om man hade erbjudits att montera exempelvis en mobilmast eller liknande.
Det låter ju helt meningslöst. Och för storskalig odling är ju tomten alldeles för liten.
Att bygga något man själv vill ha och försöka hyra ut kanske är en bättre modell, parkering kanske.
I mindre städer i Sverige så är betalparkering mer sällsynt, utan det brukar vara "gratis parkering x timmar med P-skiva".
I Förorterna samma sak, enstaka parkeringsplatser (områden) mot betalning där något väldigt attraktivt finns, och det är viktigt att det blir så att säga "omsättning" på bilarna, t.ex. vid en stor idrottsarena eller mässhall.
På landsbygden finns inget behov av betalparkeringar, det finns alltid plats för en bil eller tio ändå.
De som tar betalt för parkering på landsbygden, är t.ex. den årliga lokala marknaden en helg, som tillfälligt använder en bondes nerklippta åker för parkering, men då brukar överskottet av parkeringsavgiften efter att bonden fått en liten slant för besväret, tillfalla hembygdsföreningen, den lokala idrottsföreningen, lokala röda korset eller liknande.
Att anlägga en parkeringsplats kräver bygglov. Alltså även om du gör minsta möjliga åt marken, det är uppställandet av bilar/fordon som gör så att bygglov krävs.
Men om nu marken är "mjuk", så blir ju de flesta projekt där något ska byggas svårgenomförbara.
Annars så kunde du, om läget är "trevligt" bygga ett mindre hus eller två och hyra ut på korttid till turister.
Men då måste huset få en grund (mjuk mark), det behövs el, vatten och avlopp. Och så kostar det pengar förståss.
Och så behövs byggnadslov.
Det finns nog inget speciellt skäl häromkring som jag kommer på. Resten av min tomt rymmer inte mycket, så en extra parkering vore trevligt.S skogaliten skrev:
Läget är nog ganska attraktivt, fin utsikt, många soltimnar, nära till intressepunkter.S skogaliten skrev:
Boenden på hjul kan ju fungera, så behöver det inte bli så permanent ifall modellen misslyckas.
El går ju att tillgodose med förlängningskablar kanske. Speciellt om det är sommarboende.
Vatten kan man ju ha en gemensam kran eller liknande utomhus.
Och dass är ju ett alternativ till avlöpp.
Sälj och ta pengarna!S sheds skrev:Jag har ca 2 000 m² som jag inte kan använda, eftersom marken är för mjuk, och offerterna på att fixa den är över min budget.