Hej på er,
Jag har byggt en pergola till vårt trädäck, och vi tänker oss att ha en duk som man kan dra ut
ovanpå pergolan som sol- och regnskydd.
Jag och frugan har suttit och tittat runt på nätet på olika varianter, och jag föreslog att vi kunde slänga
ut en blänkare här för att se om det går att få några tips...
Duken skall vara ljust beige och släppa igenom ljus, samtidigt som den skall vara vattentät.
Fallet på pergolan är inte mer än 5 grader, så det funkar inte med väv som är vattentät vid 35 graders lutning.
Mått cirka 4 x 4 meter.
Tips mottages tacksamt!
Jag har byggt en pergola till vårt trädäck, och vi tänker oss att ha en duk som man kan dra ut
Jag och frugan har suttit och tittat runt på nätet på olika varianter, och jag föreslog att vi kunde slänga
Duken skall vara ljust beige och släppa igenom ljus, samtidigt som den skall vara vattentät.
Fallet på pergolan är inte mer än 5 grader, så det funkar inte med väv som är vattentät vid 35 graders lutning.
Mått cirka 4 x 4 meter.
Tips mottages tacksamt!
Hejsan. Kul att du undrar!
Vi köpte ett rätt så billigt solsegel som vi lät en skräddare klippa till och sätta öljetter längs med kanterna. Det hängde med en säsong.
Sedan så började duken att ge efter, troligen pga halvdålig kvalitet. Man får ju som bekant vad man betalar för.
En orsak till att vi ville ha duk var att man skulle kunna dra undan den och släppa igenom solljuset.
Det kom vi aldrig till att göra, och vi övervägde nu om vi skulle ha något mer stabilt som tak.
Det hela slutade med att jag satte på reglar ovanpå pergolan och lade dit glasfiberskivor som släppte igenom en hel del ljus. Det blev riktigt bra.
En bra detalj är att pergolan står på hjul, så vi kan rulla den på trädäcket som vi behagar rörande sol eller skugga.
Se bilden på hur det ser ut nu. Ursäkta bildkvaliteten.
Vi köpte ett rätt så billigt solsegel som vi lät en skräddare klippa till och sätta öljetter längs med kanterna. Det hängde med en säsong.
Sedan så började duken att ge efter, troligen pga halvdålig kvalitet. Man får ju som bekant vad man betalar för.
En orsak till att vi ville ha duk var att man skulle kunna dra undan den och släppa igenom solljuset.
Det kom vi aldrig till att göra, och vi övervägde nu om vi skulle ha något mer stabilt som tak.
Det hela slutade med att jag satte på reglar ovanpå pergolan och lade dit glasfiberskivor som släppte igenom en hel del ljus. Det blev riktigt bra.
En bra detalj är att pergolan står på hjul, så vi kan rulla den på trädäcket som vi behagar rörande sol eller skugga.
Se bilden på hur det ser ut nu. Ursäkta bildkvaliteten.
Kul att du svarar! Kan du ta en bild på håll också (när det är ljust
)?
Jag är ute efter något semipermanent som skall sitta uppe sommarmånaderna, och så tar man bort det på hösten. Både för att rädda från snö men för att släppa in ljus i huset "bakom". Regntät så man kan ha dynorna kvar på stolarna.
På hjul, sa du? Det är ju en intressant tanke. Stadgar du det inte i väggen, utan det står helt för sig självt? VI har idag ett partytält som fungerar bra egentligen. Förutom att det inte är snyggt, och att det har blivit en reva i taket...
Jag är ute efter något semipermanent som skall sitta uppe sommarmånaderna, och så tar man bort det på hösten. Både för att rädda från snö men för att släppa in ljus i huset "bakom". Regntät så man kan ha dynorna kvar på stolarna.
På hjul, sa du? Det är ju en intressant tanke. Stadgar du det inte i väggen, utan det står helt för sig självt? VI har idag ett partytält som fungerar bra egentligen. Förutom att det inte är snyggt, och att det har blivit en reva i taket...
Medlem
· Västra götaland
· 495 inlägg
Jag är också ute efter precis det! Ska klara sommarregn och åtminstone normal ”sommarvind plus”. Vi har kollat både på jättebilligt segel och på bastanta färdiga markispergolor med fasta stödben. Offerten landade på nästan 100k.
Hej igen. Ja jag kan ta ett par bilder och lägga upp.
Pergolan är fristående på trädäcket. Den flexar lite när man flyttar den men annars så funkar den bra.
Vi undgår också tråkiga borrhål i vår nyrenoverade fasad på det viset.
Pergolan är fristående på trädäcket. Den flexar lite när man flyttar den men annars så funkar den bra.
Vi undgår också tråkiga borrhål i vår nyrenoverade fasad på det viset.
☺️. Ibland när det stormar så kan pergolan rulla någon meter men annars så är den stabil.G Gallianoman skrev:
100k, jo de gillar att ta betalt! Jag har lagt in några tusenlappar i material och ett gäng timmars planering och arbete för att få till den. Egentligen så är det inte särskilt avancerat.
Hejsan,
Jag har för mig att det var Halleplattan Opal.
Lite regn märks inte ljudmässigt. Vid riktiga ösregn så smattrar det så klart en del, men inte så att det stör.
Jag tror att glasfiberarmeringen i plattan gör att det inte smattrar så mycket.
Mina plattor är permanent monterade. Det börjar så smått bli lite grön beläggning på dem, men det tar
jag med medel för ändamålet.
Jag har för mig att det var Halleplattan Opal.
Lite regn märks inte ljudmässigt. Vid riktiga ösregn så smattrar det så klart en del, men inte så att det stör.
Jag tror att glasfiberarmeringen i plattan gör att det inte smattrar så mycket.
Mina plattor är permanent monterade. Det börjar så smått bli lite grön beläggning på dem, men det tar
jag med medel för ändamålet.
Hej, hittade ni något tygtak?P Pontstone skrev:Hej på er,
Mått cirka 4 x 4 meter.
Tips mottages tacksamt!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Placering vindduk tilläggsisolering plankstomme
Isolering -
Byte av ejektorpump till en dränkbarpump Råd/tips?
Vatten & Avlopp -
Förvandla gulaktigt furuskåp till rustikt mörkt, produkttips?
Inredning -
Tips på dimbar LED-downlight till köket
Belysning -
Varför dyker produktionen till noll
Solceller, Solfångare, Solenergi