S
Det stämmer absolut!
Jag vänder mig mot att många påstår att ju större aggregat man har desto tystare är det eftersom man inte behöver köra det fullt ut. Det stämmer ju helt enkelt inte utan ljudnivån är beroende av en massa parametrar (som nämns ovan).

När jag bygde hus lät jag en lokal expert rita en anläggning där lite ljud var ett krav. Blev i det stora hela väldigt bra med absolut tyst i stora delar av huset och ingen överhörning mellan rummet. Tror att knepet i vårat fall är väl tilltagna kanaler och tillräckligt många och bra ljuddämpare.

Det lilla ljud vi får leva med är dels ett stomljud från aggregatet som kan höras i angränsande rum (badrum) och dels ett kraftigt blåsande på utsidan som kan uppfattas i ett sovrum ovanför utblåset.

Mina tips utifrån detta är att fundera över upphängningen av aggregat samt om från/uteluft bör ljuddämpas.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur kan materialkostnaden komma upp till 60-80k när aggregatet kostar drygt 20? Inte är väl kanaler, dämpare och don så dyra?
Aggregatet är bara ca 30% materialkonstanten som beroende på effekt går på mellan 20-30 tkr. På det tillkommer kanalrör (spiro), ventildon, ftx-dämpare, flex-dämpare ventildon, flex-rör, muffar, nipplar, t-rör, böjar, alutejp osv mm för minst 15-20 tkr. Vid kallvind värmeisolering och kondensstrumpa för ca 10-15 tkr. För frikyla tillkommer kondensstrumpa även på tilluft inomhus. På allt detta marginal till entreprenören.

Om man gör det själv är det något helt annat men det är priser man för betala för utkontraktering.

Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
En annan fundering: För utedelar till luftvärmepumpar är ju stålfjädrar bättre än gummi för att inte överföra vibrationer till stommen. Borde inte samma sak gälla här också? (Och var får man tag i lämpliga fjädrar, minst 4 st likadana?)
Enklast att använda färdiga ställning med gummiupphängning som bla används för luftvärmepumpar. På detta monteras bär- och markskiva.

Redigerat:
S stefan991 skrev:
Det här med överdimensionerade aggregat som jag läser i nästan varenda tråd om FTX låter som en bluff. Effekten är ju vad den är oavsett om man i ett aggregat kan öka på med 70% till och i ett annat med 30% till. Sluta sprid lögner om detta.
Det man refererar till är att man ska använda ett aggregat som uppnår den önskade luftväxlingen på halva den teoretiska maximala fläkthastigheten. Ett dubbelt så kraftigt aggregat låter i den gamla skolan nämligen mindre än ett hälften så stort aggregat som plågas på fullfart. På tillverkarnas egna diagram över fläktljud vid olika varvtal av fläktar kan det rätt enkelt utläsas. Med dagens EC-motorer och bättre aggregat generellt så kanske det med tiden har blivit en mindre absolut sanning men i alla lägen idag så projekterar man aldrig för att köra fullfart av ljud och andra vissa andra skäl.

S
Skulle du kunna länka till något som visar det du påstår?

(Eftersom det är "det absolut viktigaste" för att få så tyst som möjligt?)

S stefan991 skrev:
Skulle du kunna länka till något som visar det du påstår?

(Eftersom det är "det absolut viktigaste" för att få så tyst som möjligt?)
Gör en körning på valfri leverantörs hemsida, utgå ifrån kommande BBR-krav 1,5kW/m3/s i SFP och välj sedan storleken över och gör en körning med samma förutsättningar igen så kommer du att se att regeln är att det blir en lägre ljudalstring.
Med det sagt skulle jag inte uttrycka det som att överdimensionera utan man väljer utifrån sitt driftfall och övriga krav man har (utformning av aggregat, energivärden, ljudvärden osv.). I vissa anläggningar innebär det ett större aggregat och i andra fall ett mindre.

Det kan vara bra att poängtera att det finns brytpunkten där både ljud och eleffekten sticker uppåt om man väljer ett för stort aggregat.

• Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
Bara en fundering rent generellt: av alla inlägg som förekommit i den här tråden är det i princip samma typer av ämnen som återkommer hela tiden i både nya och gamla trådar.

Fråga: skulle det vara möjlighet att skapa någon typ av wiki/faq i detta forum där man sammanställer alla återkommande frågor och svar i någon slags samlad "best praxis"?

• Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
S
D jonas_t skrev:
Gör en körning på valfri leverantörs hemsida, utgå ifrån kommande BBR-krav 1,5kW/m3/s i SFP och välj sedan storleken över och gör en körning med samma förutsättningar igen så kommer du att se att regeln är att det blir en lägre ljudalstring.
Med det sagt skulle jag inte uttrycka det som att överdimensionera utan man väljer utifrån sitt driftfall och övriga krav man har (utformning av aggregat, energivärden, ljudvärden osv.). I vissa anläggningar innebär det ett större aggregat och i andra fall ett mindre.

Det kan vara bra att poängtera att det finns brytpunkten där både ljud och eleffekten sticker uppåt om man väljer ett för stort aggregat.
Jag försöker inte vara krånglig men ibland förenklas saker lite väl. Vad jag vänder mig emot är; säg att jag vill sätta in ett system i ett hus på 150 kvm, då är tipsen ofta, sätt in ett som är anpassat för 300 kvm så blir det som tystast. Det stämmer inte.

Jag hittar inte det du nämner, så jag frågar: är ett Heru 200 tystare än ett Heru 100 om man vill installera det i en villa på 150 kvm?

Jag har nyligen byggt om min 1½-plansvilla från frånluftsvärmepump till ftx med frikyla och bergvärme. Hela projektet har gått på drygt 200 kkr, varav ventilationsprylarna ca 55 - 60 kkr. Aggregatet (Heru 160 S) stod för halva kostnaden, ca 27 kkr. Installationsjobbet för ventilationen har jag gjort själv.

Var förstås angelägen om att få ett tyst system och har gjort flera åtgärder för att lyckas med det. Aggregatet står på varmvinden och jag har isolerat mellanbjälklaget med 3*45 mm mineralull och lagt golvspånskivor ovanpå. Sedan står aggregatet på 2 st 50 mm markisoleringsskivor.

Frånluftskanaler fanns redan dimensionerat för 60 l/s, men för att sänka lufthastigheterna och möjliggöra högre luftflöden har jag kompletterat med fler frånluftsdon (och kanaler). Systemet är generellt dimensionerat för 110 l/s (ca 66 % fläkthastighet) men i vardagslag kör jag på ca 70 l/s (ca 48 % fläkthastighet). Flexibla dämpare i alla nya tilluftdon och frånluftdon. Även flexibla dämpare på alla aggregatanslutningar.

Lärdomar:
* Fläktarna brusar svagt, framförallt genom dämparna, om man befinner sig intill aggregatet på vinden.
* Återvinningsrotorn och dess motor för betydligt mer oväsen än fläktarna vid 70 l/s.
* "Helt tyst" via kanalsystemet och donen vid 70 l/s. Svagt men tydligt hörbart vid 110 l/s.
* Aggregatet hörs genom bjälklaget i rummen under, främst återvinningsrotorn. I övriga huset är det tyst.
* Östberg har glömt rotormotorn i sin i övrigt förnämliga funktion för diagram och ljud för aggregaten på sin hemsida. Man behöver lägga till 10 - 13 W eleffekt samt att rotorn "lever om" på ett helt annat sätt än fläktarna vilket gör ljudet mer störande.

Jag är inte nöjd så jag planerar att bygga in aggregat och flexdämpare i en spånskivelåda som jag ska hänga upp i takbjälkarna. Har anledning att återkomma om det ger önskad ljuddämpningseffekt!

----

Så en halvteoretisk utvikning om aggregatstorlek. I diagram- och ljudfunktionen på Östbergs hemsida kan man stoppa in flödet 100 l/s och tryckfallet 100 Pa för både Heru 100 S och 160 S. Tilluftkanalljudet är 79 dB(A) för det mindre aggregatet, 68 dB(A) för det större. Elbehovet 173 W för det mindre och 106 W för det större. Ingen tvekan om att ett större aggregat går lugnare vid samma yttre förutsättningar.

• Gilla
Benke123 och 3 till
  • Laddar…
Varför skulle det vara bättre att köra ett större aggregat på halvfart om aggregatets ljudprestanda är sekundärt jfm rörsystemet?

De två resonemangen hör ihop.

Merparten av de anläggningar jag stött på har primärt aggregatljud som störningsmoment. Antingen direkt aggregatljud som sprider sig via kanalerna eller indirekt via husets stomme. Det första ofta en kombination av aggregatets fläktbuller och ljuddämpare eller i vissa fall avsaknad av dessa. I de fallen ljuden orsakats av hög lufthastigheten i kanalerna med sus som följd har det antingen varit misstag av materialdimension eller medvetna val pga installationsbegränsningar som tex radonsaneringar med begränsad yta.

Som nämnts innan är det bara att för respektive aggregat gå till hemsidan och utifrån ett luftflöde och tryckfall se ljudnivån men jag skulle påstå att det vanligaste störmomentet är aggregaten och inte kanaler och don

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Det man refererar till är att man ska använda ett aggregat som uppnår den önskade luftväxlingen på halva den teoretiska maximala fläkthastigheten. Ett dubbelt så kraftigt aggregat låter i den gamla skolan nämligen mindre än ett hälften så stort aggregat som plågas på fullfart. På tillverkarnas egna diagram över fläktljud vid olika varvtal av fläktar kan det rätt enkelt utläsas. Med dagens EC-motorer och bättre aggregat generellt så kanske det med tiden har blivit en mindre absolut sanning men i alla lägen idag så projekterar man aldrig för att köra fullfart av ljud och andra vissa andra skäl.
Fast tänk på att det som gör att ett större aggregat av samma modell låter mindre vid givet flöde är hur hårt fläktarna går. Pereferihastigheten på fläkthjulen bland annat.

Tillverkare av aggregat som vill satsa lite extra på att få ner oljud från sina aggregat kan enkelt välja att dimensionera upp fläktarna redan från början.
Detta är MYCKET vanligt i fläktsammanhang i alla tänkbara applikationer.

Men som sagt, tror man på teorin om att ett större aggregat som körs långsammare kan påverka ljudnivån på systemen, då kan ett i grunden tystare aggregat påverka i samma grad.
Båda sambanden stämmer givetvis.

• Gilla
stefan991
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Merparten av de anläggningar jag stött på har primärt aggregatljud som störningsmoment. Antingen direkt aggregatljud som sprider sig via kanalerna eller indirekt via husets stomme. Det första ofta en kombination av aggregatets fläktbuller och ljuddämpare eller i vissa fall avsaknad av dessa. I de fallen ljuden orsakats av hög lufthastigheten i kanalerna med sus som följd har det antingen varit misstag av materialdimension eller medvetna val pga installationsbegränsningar som tex radonsaneringar med begränsad yta.

Som nämnts innan är det bara att för respektive aggregat gå till hemsidan och utifrån ett luftflöde och tryckfall se ljudnivån men jag skulle påstå att det vanligaste störmomentet är aggregaten och inte kanaler och don
Professionellt utförda installationer visar inte sådan symptom eftersom fläktjud, genomhörning och ev vibrationer är enkla problem ett åtgärda med en korrekt konstruktion av kanalsystemet med lämplig placering av aggregatet.

Det är främst hemma-fixare som råkar ut för dessa problem pga undermåliga kanal-konstruktioner, felaktig eller bristfällig montering. Om dessa problem uppstår rekommenderar jag att man kontaktar en erfaren FTX-firma som kan hjälpa till att åtgärda problemen.

• Haha
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
P Per L skrev:
Jag har nyligen byggt om min 1½-plansvilla från frånluftsvärmepump till ftx med frikyla och bergvärme. Hela projektet har gått på drygt 200 kkr, varav ventilationsprylarna ca 55 - 60 kkr. Aggregatet (Heru 160 S) stod för halva kostnaden, ca 27 kkr. Installationsjobbet för ventilationen har jag gjort själv.

Var förstås angelägen om att få ett tyst system och har gjort flera åtgärder för att lyckas med det. Aggregatet står på varmvinden och jag har isolerat mellanbjälklaget med 3*45 mm mineralull och lagt golvspånskivor ovanpå. Sedan står aggregatet på 2 st 50 mm markisoleringsskivor.

Frånluftskanaler fanns redan dimensionerat för 60 l/s, men för att sänka lufthastigheterna och möjliggöra högre luftflöden har jag kompletterat med fler frånluftsdon (och kanaler). Systemet är generellt dimensionerat för 110 l/s (ca 66 % fläkthastighet) men i vardagslag kör jag på ca 70 l/s (ca 48 % fläkthastighet). Flexibla dämpare i alla nya tilluftdon och frånluftdon. Även flexibla dämpare på alla aggregatanslutningar.

Lärdomar:
* Fläktarna brusar svagt, framförallt genom dämparna, om man befinner sig intill aggregatet på vinden.
* Återvinningsrotorn och dess motor för betydligt mer oväsen än fläktarna vid 70 l/s.
* "Helt tyst" via kanalsystemet och donen vid 70 l/s. Svagt men tydligt hörbart vid 110 l/s.
* Aggregatet hörs genom bjälklaget i rummen under, främst återvinningsrotorn. I övriga huset är det tyst.
* Östberg har glömt rotormotorn i sin i övrigt förnämliga funktion för diagram och ljud för aggregaten på sin hemsida. Man behöver lägga till 10 - 13 W eleffekt samt att rotorn "lever om" på ett helt annat sätt än fläktarna vilket gör ljudet mer störande.

Jag är inte nöjd så jag planerar att bygga in aggregat och flexdämpare i en spånskivelåda som jag ska hänga upp i takbjälkarna. Har anledning att återkomma om det ger önskad ljuddämpningseffekt!

----

Så en halvteoretisk utvikning om aggregatstorlek. I diagram- och ljudfunktionen på Östbergs hemsida kan man stoppa in flödet 100 l/s och tryckfallet 100 Pa för både Heru 100 S och 160 S. Tilluftkanalljudet är 79 dB(A) för det mindre aggregatet, 68 dB(A) för det större. Elbehovet 173 W för det mindre och 106 W för det större. Ingen tvekan om att ett större aggregat går lugnare vid samma yttre förutsättningar.
Kanonbra sammanställning! Det är den här typen av erfarenheter som skulle kunna komma till nytta om man kunde sammanställa dessa på ett gemensamt ställe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.