Hejsan,

Letar efter ett modernt FTX till vårt nya hus som ska låta så lite som möjligt.

Någon som har någon bra erfarenhet eller tips på märke eller modell?

Mvh

Torbjärn

Väljer du ett välkänt fabrikat är skillnaderna marginella. Systemair, Östberg, Swegon, Fläktgroup är exempel på aggregattillverkare som är välkända. De två senare har jag personligen större tilltro till.

Det viktigaste när det kommer till ljudalstring är att man planerar och dimensionerar rätt utifrån de förutsättningar man är ute efter.
Att välja ett aggregat som ligger bra energimässigt vid det planerade driftfallet alstrar normalt även lägre ljudvärden.
Att hitta en lösning för att hänga/ställa aggregatet avvibrerat, installera ljuddämpare på alla anslutningar till aggregatet, installera ett kanalsystem som ger lagom tryckfall vid det aktuella luftflödet och installera kanalsystemet på ett sätt som gör att du kan "läcka" ljud i utrymmen som inte är ljudkänsliga är sannolikt viktigare än att stirra sig blind på aggregatet.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Väljer du ett välkänt fabrikat är skillnaderna marginella. Systemair, Östberg, Swegon, Fläktgroup är exempel på aggregattillverkare som är välkända. De två senare har jag personligen större tilltro till.

Det viktigaste när det kommer till ljudalstring är att man planerar och dimensionerar rätt utifrån de förutsättningar man är ute efter.
Att välja ett aggregat som ligger bra energimässigt vid det planerade driftfallet alstrar normalt även lägre ljudvärden.
Att hitta en lösning för att hänga/ställa aggregatet avvibrerat, installera ljuddämpare på alla anslutningar till aggregatet, installera ett kanalsystem som ger lagom tryckfall vid det aktuella luftflödet och installera kanalsystemet på ett sätt som gör att du kan "läcka" ljud i utrymmen som inte är ljudkänsliga är sannolikt viktigare än att stirra sig blind på aggregatet.
Tackar! Hur mycket skiljer det sig mellan de olika tillverkarna i ljudnivå? :thinking:

Vi har ett östberg heru 130 och det är tyst i alla rum utom det rum som är under aggregatet. Tror vibrationerna letar sig ner där, så ett tips är att lägga lite tid på placering och ljuddämpning där.

Vad ställer man lämpligast aggregatet på? Har typ en västkustskiva (ganska hård isolering) på ca 50mm men funderar på gummifötter istället?

• Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Tackar! Hur mycket skiljer det sig mellan de olika tillverkarna i ljudnivå? :thinking:
För att svara på den frågan måste man planera sitt system för att se vilken driftpunkt systemet får och sedan göra en körning på det driftfallet för vardera aggregat.
Det är klart att det kan finnas en tillverkare som är bättre än alla andra, men om det är så vill jag påstå att det ljudmässigt är högst marginellt och dessutom säkert något olika vid olika driftfall.

• Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Det viktiga är ju att sätta dämpare överallt. Hos oss är det knäpptyst i alla rum. Huset blev klart i maj i år. Har ett rec blue 4 aggregat och visst låter de i tvättstugan där det står det kommer man aldrig ifrån. Men stänger man den massiva innedörren så blir de tyst även i rummet intill.

• Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Jag har ett Heru, kommer inte ihåg modell men köpt 2018 för hus 150-200m².

Ställde det på fyra gummikuddar som jag köpte i en gummiaffär i Sthlm.
Det står på vindsbjälklaget men det är ljudlöst under, omöjligt att höra nåt.

Ljuddämpare före och efter alla anslutningar på aggregat och alla in/utsug till rummen.

Kör man forserad ventilation kan man höra ett svagt sus om man är själv hemma och verkligen lyssnar.

• Gilla
Benke123 och 1 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Letar efter ett modernt FTX till vårt nya hus som ska låta så lite som möjligt.
Är det själva aggregatet som ska vara extra tyst, eller hela ventilationssystemet?

• Gilla
Benke123 och 1 till
  • Laddar…
Köp ett aggregatet som kan nå rätt flöde med mycket lågt fläktvarvtal.
Som andra sagt, ljuddämpare vid varje don. Är det flex skall de vara max utdragna.
Placera ej aggregatet över ett sovrum.
Vi hör vårt trots 100mm stenulls/byggsskiva.
Flexibla kanaler mellan aggregat och kanalsystem för att minska vibrationer.

Utöver det kan du schemalägga nattläge för att minimera eventuellt buller nattetid.

• Gilla
Benke123 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det själva aggregatet som ska vara extra tyst, eller hela ventilationssystemet?
Med ett tyst aggregat som strålar ut mindre ljud ut i rören och till sin omgivning låter ju "systemet" mindre.

Båda är ju viktiga. Ju mer aggregatet låter ju mer får man jobba med rör/dämpare osv.

• Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Som tidigare nämnts är det absolut viktigast att införskaffa ett aggregat som i princip nästan är överdimensionerat och med det menar jag att man grovt ska uppnå önskade luftväxlingen på halvfart. Utan att gå in på att läsa kurvor på ljudalstring vid olika varvtal har då på med en känd tillverkare så bra låg ljudnivå per enhet luftvolym som du kan. Respektive tillverkare presenterar datablad på ljudalstring men detta kan vara en djungel vid olika frekvenser mm

Även ett bra aggregat kan generera vibrationer så monterar du det inte rätt får du ändå oljud så det gamla traditionella sättet att ställa aggregatet på en stenullskiva eller nyare gummitassar måste användas.

sedan kommer det till ljuddämpare vid själva aggregatet och detta kombinerat med dimensionerna på dina stammar där jag faktiskt förespråkar hårda dämpare vid aggregatet som dämpar bättre än flexdämpare och kanaldimensioner som håller luften under 3-4m/s vilket ofta innebär 200mm i en större välventilerad villa. Flexdämpare är utmärkt men vid respektive don. Respektive dom kan även de påverka ljudet en hel del

• Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är främst i sovrummet som jag är orolig för, men även generellt. Vad jag förstått från vår KA så är det krav på någon slags mekanisk ventilation på vårt nya hus.

Tack för alla tips. Det låter som jag ska hitta rätt dimension för vårt hus och sen dubbla det och köra på halva hastigheten plus en massa ljuddämpare och anpassad körning så blir det bra?

Att få till hyfsad ljuddämpning är inte så svårt, men att få till det lilla extra är en hel vetenskap. Så om ni är känsliga så rekommenderar jag att ta in ett proffs för projektering och utformning.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Det är främst i sovrummet som jag är orolig för, men även generellt. Vad jag förstått från vår KA så är det krav på någon slags mekanisk ventilation på vårt nya hus.
Det är inte större skillnad oavsett märke, det är monteringen som är avgörande för resultatet.

Fläktljud och genomhörning avhjälps lätt med dämpare. Om aggregatet monteras direkt över eller i närheten av ett sovrum med lätt stomme rekommenderas gummiupphängning annars räcker det men en eller två markskivor. Vårt aggregatet ligger på kallvind med två markskivor utan minsta tillstymmelse till vibrationer.

Min rekommendation: lägg fokus på kanal-konstruktionen snarare aggregatet för ett bra slutresultat. Sum U-less skrev, ta in ett proffs för projektering och utformning så blir det bra.

• Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.