Har köpte en beg Jonsered 2152 med handtagsvärme för tio år sedan, tror den gick på 2000. Funkat utmärkt sedan dess. Inte att jämföra med rapplgs billighetsgrejor.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
R reez skrev:
Har köpte en beg Jonsered 2152 med handtagsvärme för tio år sedan, tror den gick på 2000. Funkat utmärkt sedan dess. Inte att jämföra med rapplgs billighetsgrejor.

Det är en jättefin såg!
Pappa min har en lika, bara går och går.

• Gilla
reez
  • Laddar…
Efter helgens jobb med min lilla supertrimmade gamla Partner 410 ccs, med hyfsat nytt svärd och fin supervass slimcutkedja från Oregon… alltså detta är rena rama Nirvana!

Fullkomligt älskar denna lilla såg, känns och låter som en racingmaskin, galet acc och svinstark med detta korta 13” svärd. Helt perfekt för att ta ner och kvista ett antal medelgrova granar, kapa upp osv.

Alla borde få känna glädjen av att jobba med lätta pigga maskiner, ingen ska behöva sitta med tunga svaga slöa tråkiga sågar och kämpa.

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
M
Spontant av erfarenhet säger jag Husqvarna. Våran hyrfirma hade länge Jonsered, okej såg, men har övergått till Husqvarna pga. bättre kvalitet. Har själv en 350 sedan 15 år som jag drog igång för 3V sedan för första gången efter några år i förrådet. Startade direkt. Försökte fälla ett träd med grannens Partner från Jula, den orkade inte, minsta lilla motstånd och den stannade, vilket skräp! Gick in och hämtade Husqvarnan, fick lirka lite då kedjan hade fastnat i svärdet pga. detta dumma påhitt med bioolja.

Provade Husqvarnas senaste batteridrivna såg för nån månad sedan på jobbet. Såklart inte jämförbar med en bensindriven, men helt klart att föredra för att fälla och kvista några enstaka träd. Tyvärr är väl inte batteridrift lämpat för privat bruk om man är sällananvändare då batterier kräver en viss form av underhåll/tillsyn. Sedan går väl inte ekonomironden ihop jämfört med motsvarande bensindrivna såg.

Redigerat:
J Jored skrev:
Hej! Jag tänkte skaffa en motorsåg och vill gärna ha lite bra tips på märke och sort. Jag vill ha en som är lättskött, av bra kvalite (men inte alltför dyr) och slitstark. Jag ska ffa använda den till att såga upp en jättebjörk som jag får hjälp av en firma att fälla, samt därefter fälla en del mindre barrträd på tomten. Och vad är bäst, bränslemotor eller batteri?
Jag köpte en Husqvarna 435 II i somras. Avsikten med den är lite allmänt småpill runt gården: nåt inte allt för stort träd som ska ikull, nån gren, kanske lite vedkapning. 13" svärd sitter det på den, duger till det mesta, även grova stockar om man är lite smart. Sågen är mycket lätt, så jag orkar jobba med den länge. Lättstartad, men dåligt injusterad från säljaren, så jag har fått skruva lite. Rekommenderar den varmt, finns lite här o var för 3490 kronor ink svärd o kedja. Mycket prisvärd.

• Gilla
Jored och 1 till
  • Laddar…
En kul grej med min gamle Partner 410 ccs anno 2000(?) är att den är tillverkad i just Huskvarna och är närmast en exakt kopia av just en Husqvarnamodell jag inte minns modellnumret på. Poängen är att den inte kan jämföras med dagens Partner-sågar, så det blir Husqvarnas sortiment man får leta i om man vill ha något liknande från Electroluxkoncernens nuvarande produktmix.

Alternativet för mig är att kolla på Stihl, nu när jag fått upp ångan litet och kan tycka det är befogat med en såg av litet kralligare spec, ca 4-5 hkr som funkar smidigare till grövre fällning med längre svärd.

Får se hur jag gör, kanske kan nöja mig med att testa ett 18” svärd på denna lilla såg eftersom den är såpass pigg och stark - handlar ju om att ta ner enstaka träd ibland som kräver längre svärd för att kunna jobba säkert och någorlunda effektivt. Inte optimalt att behöva göra instick i mitten på brytmånen för att komma runt…

H Harald Blåtumme skrev:
Får se hur jag gör, kanske kan nöja mig med att testa ett 18” svärd på denna lilla såg eftersom den är såpass pigg och stark - handlar ju om att ta ner enstaka träd ibland som kräver längre svärd för att kunna jobba säkert och någorlunda effektivt. Inte optimalt att behöva göra instick i mitten på brytmånen för att komma runt…
Jag förstår inte hur grov skog man har om inte 13 eller 15" svärd är tillräckligt, om man aldrig tycker att sågen svärdet är för litet innebär det ju att man nästan jämt bär runt på för stor utrustning.

Jag får virke klassat som övergrovt om det är över 70cm och anser därför att 15" på en 346a eller 550 är fullt tillräckligt i skogen.

Om man ägnar sig åt rotkapning av vindfällor eller frekvent fäller parkträd kan jag förstå behovet av större sågar och längre svärd.

För hemmabruk är en beg 242 eller 346a med 13" att rekomendera.

• Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Nej jag har ärligt talat klarat mig mycket bra även vid enstaka grova fällningar, jag är intrimmad på 13” sedan ungdomens skogsarbetarkarriär och det går ju fint. Helt rätt, varför kånka omkring på onödiga kilon när man klarar de enstaka undantagsfallen ändå.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M
Jag föredrar så kort svärd som möjligt. Kvistning blir ett elände med 17”.

Jag gillar stå på vedbacken med längre svärd, när man kubbar upp dvs. Har en med 13” (pappas såg) och min med 20”. För att fälla inte allt för grova träd är 13” jättebra, lätt såg och rapp. Min stora med 20” är jobbig att slänga runt med. Visst den är urstark och orkar begrava hela 20” i stock. Men helt ärligt, det sker 5ggr /år. Jag ska köpa en liten 40-45cc såg, en lätt och rapp. Lämna iväg på trimning, så den blir rapp. Perfekt för kvistning.

Norrtull Norrtull skrev:
. Min stora med 20” är jobbig att slänga runt med. Visst den är urstark och orkar begrava hela 20” i stock..
@Nortull Varför inte ta ner ryttarna lite och se om storsågen orkar?
Själv är jag lite sugen på en Sthil ms 201 med 30cm 1,3mm svärd, den verkar både lätt och rapp

F fribygg skrev:
@Nortull Varför inte ta ner ryttarna lite och se om storsågen orkar?
Själv är jag lite sugen på en Sthil ms 201 med 30cm 1,3mm svärd, den verkar både lätt och rapp
Nu sätter du tokiga tankar i mitt huvud :crysmile:
Ska labba lite när tillfälle ges, men jag är inte på något sätt en erfaren huggare, endast glad amatör.
Tror min stora såg orkar mycket mer än jag utsätter den för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.