Tyresö
Om du gjuter in värmeslingorna under armeringsnäten, så ligger värmeslingorna så pass långt ifrån ytan att det inte finns någon anledning till att använda plåtarna, värmen sprider sej i hela betongplattan. Värmeplåtar är mest till för om man ska flytspackla in värmeslingorna, dvs när slingorna ligger nära ytan, då hjälper värmeplåtarna till att sprida ut värmen. Leca-stenarna i din konstruktion hjälper till att sprida värmen i hela plattan.

Ytterligare en fördel att ha värmeslingorna under armeringsjärnen är att dom inte riskerar att flyta upp under gjutningen.
 
Tyresö
Jannez69 skrev:
Du tror inte lecakulorna klarar påfrestningarna om jag gjuter plattan flytande, innanför muren?

Då skulle jag jacka ur halva Leca-blocken, och dra ut armeringsmattan över urjackningen, så att plattan ändå vilar på halva tjockleken av Leca-muren.
 
Tyresö skrev:
Då skulle jag jacka ur halva Leca-blocken, och dra ut armeringsmattan över urjackningen, så att plattan ändå vilar på halva tjockleken av Leca-muren.
Lyfter på hatten för din hjälp!

Bara ta tigersågen eller cirkelsågen så man hannar i exakt höjd och sedan jacka ur halva blocken som plattan sedan vilar på! Tack än en gång! d^_^b
 
Tyresö
Använd munskydd! Det dammar som f-n när man sågar i Leca med maskin. Kör du med cirkelsågen, vet inte om det finns en speciell klinga till Leca-block, annars får du ta en redan utsliten klinga.
 
Tyresö
Den tekniken är mest vanlig om det är stor spännvidd eller hög belastning på färdig betongplatta - men det gäller inte för din konstruktion. Det räcker att du armerar med en 6 mm armeringsmatta, om du bara ska belasta den med vanlig badrumsinredning - möjligtvis att du förstärker upp med några 10 mm armeringspinnar - som också ligger i urjackningen på Leca-muren - om du ska ha ett badkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.