Håller på att förbereda för plattläggning och har grävt ut 6x4 meter ca. 35-40 cm djupt. Har fyllt på 0/18 i omgångar och paddat mellan varven. Fast det ser ut lite som en berg och dalbana nu. Försöker lägga mer 0/18 i "hålen", dra av med planka, padda igen och allt möjligt men kan inte få det helt jämnt ändå, håller på att bli tokig. Samtidigt ska det ju luta ca. 2 cm/m från huset. Är det nån som har några tips på hur man jämnar av? Hur gör proffsen?

lägg ut nåt rakt som du har, vattenledningsrör brukar användas men har du nåt annat stålregel eller tom träregel ,nackdelen är att dessa måste grävas djupare o väg in me 2cm fall, har du ingen raka att grovjustera me, lägg isfall rören (eller va du hittar) raka till hyfsat efter rören,nån centimeter över , paddapå o dra av...

ett litet tillägg bara, du ska alltså få "bergen" för höga så att du kan dra bort dom med en bräda vilandes mot röret/regeln...

Har testat att lägga ut träreglar och dra av mot dem men det vill sig inte ändå... Jag måste bara göra nåt fel. Ytan är ju så stor dessutom (med mina amatörmått mätt). Hade helst velat ha en bräda som är 6 meter lång för att kunna dra av hela skiten på en gång. Hur gör man när det handlar om t.ex. 10x10 meter? Man kan ju inte lägga ut 10 meter långa järnrör.

Du gräver alltså ner två reglar (eller fler på en gång) cc ungefär 1,5 meter (beror på hur stark du är:p), lägger på och grovjusterar kross ca 2cm högre än dom, paddar allting och ser till att ingen grop är lägre än reglarna, lägger en planka tvärs över reglarna och drar av ? Då kan det inte finnas gropar kvar sen? men det har du, eller blir det fel i "skarven" när du flyttar reglarna?

så här, du har satt ut höjder ialla hörnen . slå ner järn i alla hörn, för över höjd till järnen, sätt mur snöre mellan dessa på rätt höjd. raka ytan så jämt som möjligt obs, ej över färdig bädd, packa ytan, e det jämnt ? annars raka igen, padda.nåra rör har du kanske eller kan låna, gör inget om det e lite veka rör eller bara 2m långa du behöver bara 2 helst 3, men fler e bättre då kan du skarva rören. använd snöre sätt mot de befintliga snörramen och ta ut höjd på rörändarna( den ena höjden får du ju från ramen) packa under ändarna, lägg bräda på rör o packa under i mitten, eller sänk för att få rör raka,packa under hela röret, kontrollera höjd igen gör likadant rör 2. dra av ytan, du behöver inte packa här eftersom ytan e rakad jämn, även om det sätter sig en halv centimeter så gör hela ytan det i och med att det blir en homogen sättning, (därför brukar jag altid lägg rören en halv cent över den höjd jag vill ha sk sättmån). flytta ned rör , 1 iallafall beroende på hur många rör du har, gör likadant ta ut höjder på rör, dra av o fortsätt tills hela ytan e avdragen, fyll i sand o jämna där rör legat, nu kan du börja lägga....

• Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Right, tackar för alla tips. I brist på järnrör så körde jag med 2tum4 reglar som jag la på platten och drog av med en bräda som jag sågat urtag ur. Blev riktigt bra till slut. Men helt jämt blev det aldrig. Efter paddning så kunde det skilja upp till 3 mm här och var på en 3,5 meter lång regel. Skit samma tänkte jag och började lägga ut 40x40 plattor. Det var då jag stötte på nästa problem.

Nästan varje platta jag la gick att "vicka" nån millimeter diagonalt. Så det fick bli handpåläggning medelst utfyllnad med en näve sättsand här och där tills de låg stilla. Eller är jag överdrivet petig? Är det ok om de vobblar lite innan men fyllt på fogsand?

bara undrar: är 0/18 för grovt? kallas det för flis? som du ser säger pette "sand" som sättlager.
flis har vi använt det för att lägga sten i, både 40x40 och 20x14 utan problem.
skulle det vicka kanske du kan stampa på plattorna för att få dem att sätta sig? fast med schysst underlag ska det egentligen inte behövas.

Kjell G

0-18 är egentligen tänkt som bärlager även fast jag kan tycka det e lite"tanigt" att ha som bärlager, det funkar o sätta marksten i 0-18 dock bökigare men bra i dom fall man har mindre avstånd till terrassbotten sen slipper man ta olika transporter (0-30 + 0.8) o du slipper flera småskvättar av olika mat. kvar, även plattor går även fast det e lätt att plattorna rider, 40x40 e överkurs om man inte gjort det förr o om man tex vibbrar ytan i fel nivå kan man få ett helvete när man drar av (e ytan paddad för högt får blir det stora hål i bädden pga större sten i 0-18..... nu när plattorna rider åk o köp fogsand på säck sopa ner noga, innan du knatar för mycket på plattorna, närdu fogat o de känns bra, spola ner fogen o foga igen då det torkat, ev spola igen osv ,så blir det bättre.....

Kjell: 0/18 kallas väggrus. Följde Benders instruktion om finns på deras hemsida med 0/18 som bärlager. Som sättsand har jag ett par cm 0/6. Testade att lägga en platta direkt på 0/18 men som pette säger så blir det lite bökigt om man måste dra av igen med stora hål etc.

pette: Så det gör inget om nån platta vickar ett par mm då? Bara att "foga fast" den alltså? Fins det inte risk att den spricker med tiden? Det är granitplattor.

Varför använda som sättsand 0-6? Den är trots allt ganska grov.
Jag har använd stenmjöl 0-2 som dragits rakt och plant som vattnades sen dragit den lite med en kratta.
Stora plattor är inte helt plana. Därför måste man välja mellan att fylla lite för hand under varje (för att den ska ligga still)
eller kratta lite lätt i den hårda ytan. Då sjunker den jämt. En plastklubba och en liten träregel hjälper till
att fixera den i sanden!

Helt jämn och rak yta är bra för mindre markstenar.

p.s. räkna med att du får justera om plattorna efter nåt år! Sanden sjunker oregelbundet i bärlagret. Ska du slippa detta problem bör
en markduk läggas under stenmjölet!

Redigerat:
Benders rekommenderar 0/4 eller helst 0/8 som sättsand för att den dränerar bättre. Lokala grushålan hade något de kallade "0/6 special" som var framtagen för just plattsättning så då slog jag till på det. Funkar bra så långt men 0/2 hade nog varit mer tacksamt att jobba med så här i efterhand. Duk har jag bara lagt mellan bärlager och botten. Sjunker förhoppningsvis inte alltför mycket eftersom 0/6 är förhållandevis grov.

Håller tummarna!

pette: Så det gör inget om nån platta vickar ett par mm då? Bara att "foga fast" den alltså? Fins det inte risk att den spricker med tiden? Det är granitplattor.

Kör riktig fogsand, den e "tyngre" o innehåller varken damm eller sten som sätter igen fogen o gör det jävligt tufft o plocka upp o höja en platta mitt i ytan utan o sabba kanterna. fogar du ner i fogen o sedan vattnar så flyter viss del av fogen ut under plattan o motverkar att plattorna rör sig. Vet inte alls vilken dim. du har på granithälarna o ifall du ska åka bil där o om det e stora hål i bädden.... Men de bör klara gångtrafik, granithällar som ska va körbara skulle jag satt jordfuktad betong, du kommer säkert få lyfta lite plattor o höja här o där, som nån nämnde träregel e bra, ta inte i för mycke bara.....

ps. duk behövs inte mellan bärlager och stenmjöl såvida inte makadam används som bärlager.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.