Vilket klipp, verkar dock vara slutsålt men jag lyckades beställa med upphämtning i butik. Vi får se om det går igenom, tog bara 30st :thinking:
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Om ni tyvärr behöver jobba i mdf i bland så är det super smidigigt att göra egna, Kuba upp spillde lägg i en hink med t röd eller gul. Låt torka




G Gudahov skrev:
Möjligen lite off-topic, men bra pris och säljs i järnaffärer:

Tändkuber: 72 st för 10:- hos Byggmax.

Det står att fabrikatet är Mustang, men i åtminstone den Byggmax jag handlade var det good ol' Fire Up. En påse med 72 st kostar oftast 39:95. Jula kör dock "Tokbilligt" och 29:95:-. Vad skall man då kalla 10:-? Byfånepris?

Det framgår varken på Byggmax hemsida eller i butikerna (iaf inte i min butik) att det är rea eller kampanj. Damen i kassan på Byggmax sa dock att det var en kampanj. I.a.f. roligt med något som är snorbilligt i dessa dagar.

14 öre per dag för att slippa spänta fram fnöske kan det vara värt (28 öre om man eldar både morgon och kväll).

[länk]

[bild]
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
T
G Gudahov skrev:
Möjligen lite off-topic, men bra pris och säljs i järnaffärer:

Tändkuber: 72 st för 10:- hos Byggmax.

Det står att fabrikatet är Mustang, men i åtminstone den Byggmax jag handlade var det good ol' Fire Up. En påse med 72 st kostar oftast 39:95. Jula kör dock "Tokbilligt" och 29:95:-. Vad skall man då kalla 10:-? Byfånepris?

Det framgår varken på Byggmax hemsida eller i butikerna (iaf inte i min butik) att det är rea eller kampanj. Damen i kassan på Byggmax sa dock att det var en kampanj. I.a.f. roligt med något som är snorbilligt i dessa dagar.

14 öre per dag för att slippa spänta fram fnöske kan det vara värt (28 öre om man eldar både morgon och kväll).

[länk]

[bild]
Tack för tipset!
Det va Fireup även på Byggmax i Linköping så det blev en knippe
En svart kundkorg full med flera förpackningar av samma varumärkes nudlar på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]

Svinbra och nästan gratis.
Behövs verkligen ett lossningsmoment på 1200Nm (öven om det råkar vara lite mindre i verkligheten)? Man köper en 1230XP med samma hylsor för 1450kr. Är det en stor degradering av maskin?
 
Det var även fireup i Tanumshede. Fick mina 30
 
F fsn skrev:
Behövs verkligen ett lossningsmoment på 1200Nm (öven om det råkar vara lite mindre i verkligheten)? Man köper en 1230XP med samma hylsor för 1450kr. Är det en stor degradering av maskin?
Ska man bara byta hjul som man monterat själv spelar det säkert ingen roll. Jag har aldrig hittat någon bult som maskinen inte orkat lossa så jag vet inte riktigt var gränsen går för vad som är rimligt att ha i garaget. Tror inte man behöver de sista Nm.

Senaste hjulbytet gjorde jag med den blåa slagskruvdragaren (vad den nu heter) och det gick ju också svinbra även om det inte lät så coolt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F fsn skrev:
Behövs verkligen ett lossningsmoment på 1200Nm (öven om det råkar vara lite mindre i verkligheten)? Man köper en 1230XP med samma hylsor för 1450kr. Är det en stor degradering av maskin?
Beror på vad man ska göra.
Köper man t.ex. begagnad bil eller ska hjälpa någon bekant som lämnat sin bil på billig verkstad så vill man ha så mycket Nm som möjligt.
Eller om man ska lossa muttern för framdrevet på en MC som sitter bra osv.
Bättre att få loss grejer snabbt än att knacka i en evighet också.
Ska man bara byta på sin egen fabriksnya bil som man själv byter på varje år funkar det med enklaste maskinen. :D
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Ska man bara byta hjul som man monterat själv spelar det säkert ingen roll. Jag har aldrig hittat någon bult som maskinen inte orkat lossa så jag vet inte riktigt var gränsen går för vad som är rimligt att ha i garaget. Tror inte man behöver de sista Nm.

Senaste hjulbytet gjorde jag med den blåa slagskruvdragaren (vad den nu heter) och det gick ju också svinbra även om det inte lät så coolt.
Nog så. Vem använder en luftdriven picka till nåt annat än hjulen? Kanske bättre att lägga 1700kr på en naken Makita DTW istället. Det blir inga 1000Nm för de pengarna men det räcker kanske ändå.
 
F
T TCG skrev:
Beror på vad man ska göra.
Köper man t.ex. begagnad bil eller ska hjälpa någon bekant som lämnat sin bil på billig verkstad så vill man ha så mycket Nm som möjligt.
Eller om man ska lossa muttern för framdrevet på en MC som sitter bra osv.
Bättre att få loss grejer snabbt än att knacka i en evighet också.
Ska man bara byta på sin egen fabriksnya bil som man själv byter på varje år funkar det med enklaste maskinen. :D

Jag har bytt drivpaket på 10 hojar senaste 15 åren. Har aldrig behövt 1000Nm för nåt framdrev.
 
F fsn skrev:
Jag har bytt drivpaket på 10 hojar senaste 15 åren. Har aldrig behövt 1000Nm för nåt framdrev.
Grattis. Då kan du köpa Biltemas muttermaskin med 230Nm. Kommer säkert aldrig stöta på något den inte klarar.
Rycker loss allt på ett knack.
Hjulbultar kommer skaka loss av rädsla bara de ser den blå besten :devilish:
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
F
T TCG skrev:
Grattis. Då kan du köpa Biltemas muttermaskin med 230Nm. Kommer säkert aldrig stöta på något den inte klarar.
Rycker loss allt på ett knack.
Hjulbultar kommer skaka loss av rädsla bara de ser den blå besten :devilish:
Läser du lite längre upp så var det Nakna Makita som gällde. Varför i hela helvete skulle jag gå från högkvalitets luftmaskin till no-name Biltema skit?

250 Nm räcker dock till för att med momentstav montera 100% av alla hjul skruvar/muttrar och för att demontera 90% av dom. Det räcker också för alla framdrev på MC. Men jag hade nog tänkt mig 350-500Nm ungefär. 2100-2700kr för 450-700Nm.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
A
J Jormen skrev:
Om ni tyvärr behöver jobba i mdf i bland så är det super smidigigt att göra egna, Kuba upp spillde lägg i en hink med t röd eller gul. Låt torka
Vafalls? Mdf är ju guds gåva(y)
 
F fsn skrev:
Läser du lite längre upp så var det Nakna Makita som gällde. Varför i hela helvete skulle jag gå från högkvalitets luftmaskin till no-name Biltema skit?

250 Nm räcker dock till för att med momentstav montera 100% av alla hjul skruvar/muttrar och för att demontera 90% av dom. Det räcker också för alla framdrev på MC. Men jag hade nog tänkt mig 350-500Nm ungefär. 2100-2700kr för 450-700Nm.
Nej. Inlägget jag svarade på gällde inte Makita.
Du frågade om 1230XP skulle räcka. Det finns ingen sådan modell vad jag vet men 2130XP antog jag du menade(800Nm).
250Nm specificerat räcker inte till 90% av alla hjulbultar och inte heller till att lossa alla framdrev på MC.
Men eftersom du är proffs och testat alla Nm och bytt hjul på alla biltyper samt bytt framdrev på alla MCmodeller så vet jag inte varför du frågar om råd?
Så lätt som alla bultar sitter som du jobbar med räcker det väl med en 1/4" spärrhandtag? :p
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.