Snälla, kan vi inte skippa längre diskussioner? :)

Jag har bevakning på tråden pga alla bra tips, vilket jag tror många med mig har.

Förstår att det kan bli något sidospår emellanåt, men någon gräns lär vi väl kunna ha ändå.

Trevlig helg på er!
 
  • Gilla
och en till och 29 till
  • Laddar…
F
T TCG skrev:
Nej. Inlägget jag svarade på gällde inte Makita.
Du frågade om 1230XP skulle räcka. Det finns ingen sådan modell vad jag vet men 2130XP antog jag du menade(800Nm).
250Nm specificerat räcker inte till 90% av alla hjulbultar och inte heller till att lossa alla framdrev på MC.
Men eftersom du är proffs och testat alla Nm och bytt hjul på alla biltyper samt bytt framdrev på alla MCmodeller så vet jag inte varför du frågar om råd?
Så lätt som alla bultar sitter som du jobbar med räcker det väl med en 1/4" spärrhandtag? :p

Ja, jag menade naturligtvis 2130XP. Eftersom att jag är den som drar alla skruvar och muttrar på våra 4 bilar plus ett eller två släp och jag gör det på rena och ibland vid behov lätt smörjda gängor (du behöver inte starta en debatt om smörjda vs osmörjda gängor, jag vet vad som gäller där) 2ggr/år och drar det till 120-140Nm så räcker 250 eller åtminstone 350Nm som lossningsmoment, 700Nm gör det garanterat… och jag slipper dra fram slang.
 
I
Köpte kompressor med en 359 Nm dragare, den okade inget. Köpte största möjliga som kompressor klarar av vilket blev en 825 Nm. Den klara av det mesta men ibland kan man fortfarande behöva lossa för hand, särskilt när den varit på verkstad. Skulle ta de där Nm med en nypa salt.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, jag menade naturligtvis 2130XP. Eftersom att jag är den som drar alla skruvar och muttrar på våra 4 bilar plus ett eller två släp och jag gör det på rena och ibland vid behov lätt smörjda gängor (du behöver inte starta en debatt om smörjda vs osmörjda gängor, jag vet vad som gäller där) 2ggr/år och drar det till 120-140Nm så räcker 250 eller åtminstone 350Nm som lossningsmoment, 700Nm gör det garanterat… och jag slipper dra fram slang.
I Ironside skrev:
Köpte kompressor med en 359 Nm dragare, den okade inget. Köpte största möjliga som kompressor klarar av vilket blev en 825 Nm. Den klara av det mesta men ibland kan man fortfarande behöva lossa för hand, särskilt när den varit på verkstad. Skulle ta de där Nm med en nypa salt.

Men ge er nu eller ta det på PM
 
  • Gilla
Götesjö och 15 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Finns en tråd för endast tips där diskussion är förbuden. Du kan nog hitta den 20 sidor bak eller så eftersom ingen bryr sig om den. Skapades av någon som inte ville få notiser kring tipsen och glömdes bort efter cirka tre tips.
Det är en väsentlig skillnad på att diskutera lätt om olika produkter. Men att gå in i detalj om skruvar dragna med eller utan litiumfett och att den enas volvo högra bakdäck minsann lossnar i 320nm men inte det främre än inte riktigt vad tråden handlar om.
 
  • Gilla
Götesjö och 12 till
  • Laddar…
Knipex L-Boxx låda med verktygsinredning säljs till sensationellt lågt pris på Amazon. Det har gått ned mer eller mindre dagligen i flera dagar och man undrar om det är en prisrobot som gått bärsärk.

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B06X1FGSCC/

Röd verktygslåda öppen, tom, organiseringsfack, bärhandtag, hållbara plastmaterial med blå detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prix just nu: 765,59:-
Prix igår: 805,88:-
Prix 6 dec: 925,36:-
Prix några veckor sedan: över 1200:-

Prix ComputerSalg idag: 1722:-
Prix Elfa idag: 2571,25:-

Personligen har jag varit sugen på en sådan länge. I första hand för att kunna göra en elektrisk väska, med skruvmejslar, skalningsverktyg, dragfjäder, kopplingsklämmor och annat tjafs som ligger lite här och var. Men de har legat över 1200:- ett bra tag. Och Knipex egna, laddade el-väska kostar ju över 8000:-. Så jag slog till igår på 805,88:-

Under dagen idag, har jag funderat på om det inte är några andra verktyg som jag behöver få ordning på. Så att man kan få handla en Knipex-väska till. :)

När jag såg att det gått ner ännu mer idag, så fick det bli ett köp till idag för 765,59:-.

Och skulle det fortsätta ned under 700-hundringen i morgon, så vete tusan vad som händer. En tom Bosch L-boxx kostar 450:-. Och enbart Knipex inredning går lös på 650:-......

(Jag ÄLSKAR l-boxx-systemet. Passar mig som hand i handsken. Man tvingas hålla reda på verktyg, skruv och tillbehör. Saker som annars, med en alzheimer-hjärna i vardande, kan hamna lite varsomhelst utan en fix plats).
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
G Gudahov skrev:
Knipex L-Boxx låda med verktygsinredning säljs till sensationellt lågt pris på Amazon. Det har gått ned mer eller mindre dagligen i flera dagar och man undrar om det är en prisrobot som gått bärsärk.

[länk]

[bild]

Prix just nu: 765,59:-
Prix igår: 805,88:-
Prix 6 dec: 925,36:-
Prix några veckor sedan: över 1200:-

Prix ComputerSalg idag: 1722:-
Prix Elfa idag: 2571,25:-

Personligen har jag varit sugen på en sådan länge. I första hand för att kunna göra en elektrisk väska, med skruvmejslar, skalningsverktyg, dragfjäder, kopplingsklämmor och annat tjafs som ligger lite här och var. Men de har legat över 1200:- ett bra tag. Och Knipex egna, laddade el-väska kostar ju över 8000:-. Så jag slog till igår på 805,88:-

Under dagen idag, har jag funderat på om det inte är några andra verktyg som jag behöver få ordning på. Så att man kan få handla en Knipex-väska till. :)

När jag såg att det gått ner ännu mer idag, så fick det bli ett köp till idag för 765,59:-.

Och skulle det fortsätta ned under 700-hundringen i morgon, så vete tusan vad som händer. En tom Bosch L-boxx kostar 450:-. Och enbart Knipex inredning går lös på 650:-......

(Jag ÄLSKAR l-boxx-systemet. Passar mig som hand i handsken. Man tvingas hålla reda på verktyg, skruv och tillbehör. Saker som annars, med en alzheimer-hjärna i vardande, kan hamna lite varsomhelst utan en fix plats).
Den där är väl utan inredning?
 
ådal ådal skrev:
Den där är väl utan inredning?
Artikelnumret (00 21 19 LB) är samma som på Knipex hemsida:

https://www.knipex.com/se-se/produk...knipex-l-boxx-tom/knipex-l-boxxtom-0/002119LB

Dvs lådan plus Knipex fickor i bottenstycke, ovanstycke och mellanstycke. Inga verktyg dock. Det är min tolkning i alla fall.

Knipex beskrivning:
  • Robust låda av slag- och stöttålig ABS-plast
  • Max. lastkapacitet: 25 kg
  • Stänkvattenskyddad
  • Flera lådor kan kopplas tillförlitligt
  • Flexibel indelning på insidan
  • Bärhandtaget kan fällas in i en fördjupning i locket för att spara plats
  • Ergonomiskt utformade handtag och extra gripskål på sidorna för flexibel och komfortabel hantering
  • Med tvådelad verktygstavla tillverkad i smutsavstötande dubbelsidig PP-plast
  • Verktygsfodralen är förbundna med varandra med kardborrband
  • Lock med tio fickor och tio elastiska hållare
  • Bas med sju fickor längst upp och en flik för upphängning av verktygskortet, kan även användas för att lyfta upp och konfigurera L-BOXX
  • Bottendel nedan med 7 fickor och 7 elastiska öglor
  • Mått, utvändigt (b x h x d): 442 x 151 x 357 mm; mått, invändigt (b x h x d): 375 x 107 x 311 mm
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
I
A atomlab skrev:
Men ge er nu eller ta det på PM
Men anmäl inläggen då!? Så får de som sätter reglerna avgöra var gränsen går. Att denna tråden svävar ut är inget nytt, ibland kan man besöka sidan 20 gånger under en timme på grund för mig nonsens poster men jag har valt att acceptera "reglerna".

Förövrigt är det inte bara en nackdel att det då och då blir aktiva diskussioner, en aktiv tråd gör sig påmind vilket kan vara positivt av flera anledningar.

Visst hade det varit fint med en ren fynd tråd som bara postar fynd men det är redan bevisat att tråden dör ut då, den behöver aktivitet.
 
G Gudahov skrev:
Knipex L-Boxx låda med verktygsinredning säljs till sensationellt lågt pris på Amazon. Det har gått ned mer eller mindre dagligen i flera dagar och man undrar om det är en prisrobot som gått bärsärk.

[länk]

[bild]

Prix just nu: 765,59:-
Prix igår: 805,88:-
Prix 6 dec: 925,36:-
Prix några veckor sedan: över 1200:-

Prix ComputerSalg idag: 1722:-
Prix Elfa idag: 2571,25:-

Personligen har jag varit sugen på en sådan länge. I första hand för att kunna göra en elektrisk väska, med skruvmejslar, skalningsverktyg, dragfjäder, kopplingsklämmor och annat tjafs som ligger lite här och var. Men de har legat över 1200:- ett bra tag. Och Knipex egna, laddade el-väska kostar ju över 8000:-. Så jag slog till igår på 805,88:-

Under dagen idag, har jag funderat på om det inte är några andra verktyg som jag behöver få ordning på. Så att man kan få handla en Knipex-väska till. :)

När jag såg att det gått ner ännu mer idag, så fick det bli ett köp till idag för 765,59:-.

Och skulle det fortsätta ned under 700-hundringen i morgon, så vete tusan vad som händer. En tom Bosch L-boxx kostar 450:-. Och enbart Knipex inredning går lös på 650:-......

(Jag ÄLSKAR l-boxx-systemet. Passar mig som hand i handsken. Man tvingas hålla reda på verktyg, skruv och tillbehör. Saker som annars, med en alzheimer-hjärna i vardande, kan hamna lite varsomhelst utan en fix plats).
Precis när jag la den i varukorgen gick priset upp. Rackarns!:rofl:
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
G Gudahov skrev:
Artikelnumret (00 21 19 LB) är samma som på Knipex hemsida:

[länk]

Dvs lådan plus Knipex fickor i bottenstycke, ovanstycke och mellanstycke. Inga verktyg dock. Det är min tolkning i alla fall.

Knipex beskrivning:
  • Robust låda av slag- och stöttålig ABS-plast
  • Max. lastkapacitet: 25 kg
  • Stänkvattenskyddad
  • Flera lådor kan kopplas tillförlitligt
  • Flexibel indelning på insidan
  • Bärhandtaget kan fällas in i en fördjupning i locket för att spara plats
  • Ergonomiskt utformade handtag och extra gripskål på sidorna för flexibel och komfortabel hantering
  • Med tvådelad verktygstavla tillverkad i smutsavstötande dubbelsidig PP-plast
  • Verktygsfodralen är förbundna med varandra med kardborrband
  • Lock med tio fickor och tio elastiska hållare
  • Bas med sju fickor längst upp och en flik för upphängning av verktygskortet, kan även användas för att lyfta upp och konfigurera L-BOXX
  • Bottendel nedan med 7 fickor och 7 elastiska öglor
  • Mått, utvändigt (b x h x d): 442 x 151 x 357 mm; mått, invändigt (b x h x d): 375 x 107 x 311 mm
inte för att jag är intresserad av att strö mer ”salt i såret”.
Läser jag recensionerna så är vissa inte speciellt glada då inredning saknas och inte stämmer överens med bild.
Skärmdump av en Amazon-recension, kund missnöjd över att en verktygslåda inte innehöll utlovade verktygskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
inte för att jag är intresserad av att strö mer ”salt i såret”.
Läser jag recensionerna så är vissa inte speciellt glada då inredning saknas och inte stämmer överens med bild.
[bild]
Läste du inte min förklaring om artikelnumren eller gjorde en egen rimlighetsbedömning? 82% har gett den 4 eller 5. Du koncentrerar dig på de 10-15 personer som uppenbarligen fått fel produkt.

En sak har du dock indirekt rätt i: Man kan inte lita på bilderna på Amazon. I kanske 1 promille av fallen är det fel bild. Man måste kolla artikelnumret; det är det som gäller.

En slamkrypare är just Knipexväskan. Inredningen kan nämligen köpas separat och illustreras med samma bild: https://www.amazon.se/Verktygsfodral-00-21-19-LB/dp/B06X95QXL8 Skillnaden är att lådan med inredning har artikelnummer 00 21 19 LB. Själva inredningen har: 00 21 19 LB WK. Det som gör det förvirrande, är att de illustreras med samma förstabild.

Då går väskan att köpa helt tom och då heter den: 00 21 19 LB LE: https://www.amazon.se/-/en/dp/B07SV2GBLC/

Det är antagligen just de lika artikelnumren som förvirrat plockarna på Amazon.

Artikelnumret kan enligt min erfarenhet finnas på tre ställen för en Amazonprodukt. I första hand i "Teknisk Information", men även i "Om denna produkt" och i rubriken. Vad jag minns har jag aldrig fått någon annan vara än det artikelnummer som står i "Teknisk Information". Däremot kan man inte alltid lita på artikelnumret (eller texten) i själva rubriken.

För övrigt kan även bilderna vara totalt felaktiga. Häromdagen såg jag ett verktyg som illustrerades med ett leksakståg.

Detta kan vara bra att veta för den som handlar på Amazon. Hursomhelst, Amazons kundservice är grymt bra. Så blir det fel så åtgärdar dom det direkt. Skulle man få en felaktig eller defekt vara, så får man den korrekta varan med vändande post (och skickar tillbaka den felaktiga/trasiga i kartongen dom skickade den korrekta i.

För övrigt så höjdes tyvärr priset till 1098:- inatt. Vilket iofs också är billigt. Tyska Amazon tar motsvarande 1250:- och då är den tillfälligt nedsatt från motsvarande 1945:-. (Amerikanska Amazon tar motsvarande 2775:-.) Brittiska Amazon har satt ned den tillfälligt till: 1880:-

På svenska Amazon nämns inte att priset skulle- vara nedsatt. Men det bör det vara. En tysk produkt kan knappast vara 43% billigare i Sverige än i Tyskland. Så det känns rimligt att den kommer åka upp till runt 1800:-.

Hursom. Kom ihåg detta, ni som är nya kunder hos Amazon: kolla artikelnumren, särskilt om något verkar vara för bra för att vara sant. I 99,9% stämmer de, men ibland inte.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
G Gudahov skrev:
Knipex L-Boxx låda med verktygsinredning säljs till sensationellt lågt pris på Amazon.

Prix just nu: 765,59:-
Prix igår: 805,88:-
Prix 6 dec: 925,36:-
Prix några veckor sedan: över 1200:-

Prix ComputerSalg idag: 1722:-
Prix Elfa idag: 2571,25:-

Personligen har jag varit sugen på en sådan länge. I första hand för att kunna göra en elektrisk väska, med skruvmejslar, skalningsverktyg, dragfjäder, kopplingsklämmor och annat tjafs som ligger lite här och var. Men de har legat över 1200:- ett bra tag. Och Knipex egna, laddade el-väska kostar ju över 8000:-. Så jag slog till igår på 805,88:-
Och nu ligger priset på 1098,04:- så det verkar svänga friskt.....
 
R roli skrev:
Och nu ligger priset på 1098,04:- så det verkar svänga friskt.....
Det är ett av skälen till att man kan göra riktiga fynd på Amazon. Som du ser av mitt inlägg ovan, så är 1098:- troligen ett superpris ändå.

Det finns "anomalier" på varor på Amazon. Plötsligt går priset ned i trappsteg för vissa varor. Ibland i större steg som i detta fall. Men en gång (minns inte vad det var) köpte jag något som var superbilligt. Kollade därefter på Prisjakt vad andra tog. Priset var långt under närmaste konkurrent. I Prisjakts prishistorik med graf, kunde man se att Amazon sänkt priset dagligen med några kronor. Dagen efter att jag köpt varan så gick den upp till ett mer rimligt pris.

På något sätt sätter de ibland in en funktion, där de successivt sänker priset tills någon köper varan. Om det sitter någon intelligens bakom som satt igång prisnedsättningsalgoritmen för att t.ex. kolla marknaden, kan man inte veta. Men troligen är det så, att de kör sådana försök för att få grepp om marknaden, priskänslighet, uppmärksamhet osv. Kanske är det även så i detta fall med Knipexväskan. Intressant att se hur priset på Knipexväskan utvecklas de närmaste dagarna.
 
  • Gilla
Jormen och 4 till
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Den där är väl utan inredning?
För de som undrar, så anlände den första Knipexlådan idag. Och jo, det är alltså inklusive inredning: Röd och svart verktygsväska märkt "KNIPEX", med tomma fack och elastiska band invändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och den kostar fortfarande strax under 1100:-.
 
  • Gilla
  • Älska
Emil.P och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.