P poba53 skrev:
Menar Du att Du brände Dig pga värmen på kylflänsen eller fick Du en elektrisk stöt eller ESD-urladdning? Lampa är klassad att uppfylla IP65 dvs damm och spolsäker. Den är endast godkänd att användas i jordat uttag. Med jordad anslutning så kan Du inte fått en elektrisk stöt.
Om Du trots allt fick en stöt så anmäl lampan till Elsäkerhetsverket.
Fick en stöt, som när man slickar på ett 9 volts batteri eller tar i ett elstängsel fast värre. Om det var en ESD-urladdning låter jag vara osagt då jag inte vet hur det bör kännas. Satt i jordat uttag.
 
Alatan Alatan skrev:
Fick en stöt, som när man slickar på ett 9 volts batteri eller tar i ett elstängsel fast värre. Om det var en ESD-urladdning låter jag vara osagt då jag inte vet hur det bör kännas. Satt i jordat uttag.
Väldigt vanligt att man får statiska stötar (ESD) av belysning likt dessa, hänt mig flertalet gånger, speciellt om man slipar spackel eller liknade jobb.
 
X xxx.maws skrev:
Väldigt vanligt att man får statiska stötar (ESD) av belysning likt dessa
Borde man kunna få det om lampan är ansluten i ett fungerande skyddsjordat uttag? :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Borde man kunna få det om lampan är ansluten i ett fungerande skyddsjordat uttag? :thinking:
Alatan Alatan skrev:
Fick en stöt, som när man slickar på ett 9 volts batteri eller tar i ett elstängsel fast värre. Om det var en ESD-urladdning låter jag vara osagt då jag inte vet hur det bör kännas. Satt i jordat uttag.
Börjar bli off topic här, men nix, inte om lampans metallhölje är kopplat till jord. Låter som fel i lampan, kontakt, skarvsladd, eluttag eller fel i jordning av systemet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Borde man kunna få det om lampan är ansluten i ett fungerande skyddsjordat uttag? :thinking:
Ja, om det är en ESD urladdning. Om du är laddad blir du jordad genom lampan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tule54 Tule54 skrev:
Om du är laddad blir du jordad genom lampan.
Ja självklart! :oops: Min hjärna hade snöat in på att lampan skulle vara laddad av någon anledning men det är naturligtvis man själv som är laddad. Ibland har man otur när man tänker...:oops::oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja självklart! :oops: Min hjärna hade snöat in på att lampan skulle vara laddad av någon anledning men det är naturligtvis man själv som är laddad. Ibland har man otur när man tänker...:oops::oops:
Alfredo Alfredo skrev:
Borde man kunna få det om lampan är ansluten i ett fungerande skyddsjordat uttag? :thinking:
Sen kan man ju fråga sig i lampor likt dessa är skyddsjordade i någon större utsträckning, troligtvis inte. Men har inget med ESD-diskussionen att göra.
 
X xxx.maws skrev:
Sen kan man ju fråga sig i lampor likt dessa är skyddsjordade i någon större utsträckning, troligtvis inte.
Varför tror du det? Jag köpte lampan i #10736 häromdagen. Testade nyss med en enkel ohm-mätning mellan stickproppen och de blanka skruvar/muttrar jag kom åt på lampan och där var det i alla fall fullgod elektrisk förbindelse.

Nu är detta aningen OT men har ett verktyg undermålig elektrisk säkerhet så är det knappast ett "verktyg till bra pris" så det kanske ändå är rätt On Topic.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Borde man kunna få det om lampan är ansluten i ett fungerande skyddsjordat uttag? :thinking:
Kan ni snälla ta det i en annan tråd?
LevaLivet LevaLivet skrev:
Spikpistol (tryckluft) - 2 kvar i lager hos svenska Amazon.

Halva priset mot deras .de och .co.uk sidor, vet i princip inget om spikpistoler så kan vara skräp.

Kan ni ta den diskussionen i en annan tråd och hålla ämnet.

[bild][bild]

[länk]

ASIN: ‎B07C33P9XT

Edit: SLUT
 
  • Gilla
screamin-daemon och 10 till
  • Laddar…
B Bosse63 skrev:
Granngården har kampanj på delar av sitt Stihl-sortiment. På några av de dyrare maskinerna har de helt ok priser, exempelvis på en av deras större röjsågar FS490.
[länk]
Ett varningens ord om granngårdens e-handel bara.
Kompis köpte däriftån och det kom fram ett paket där innehållet var utbytt. Det tog honom 3 månader att få tillbaka pengarna.

Det verkar som mycket skickas från butiker och de har ingen direkt erfarenhet att hantera returer eller annat via postorder.

Så köp i butik om ni ska handla där.
 
Appendix Appendix skrev:
Ett varningens ord om granngårdens e-handel bara.
Kompis köpte däriftån och det kom fram ett paket där innehållet var utbytt. Det tog honom 3 månader att få tillbaka pengarna.

Det verkar som mycket skickas från butiker och de har ingen direkt erfarenhet att hantera returer eller annat via postorder.

Så köp i butik om ni ska handla där.
Tack för info! Jag har beställt tre gånger utan problem, dock bara mindre saker.
Såvitt jag förstår gäller priserna även i butik, dock med väldigt begränsad tillgänglighet.
 
B Bosse63 skrev:
Granngården har kampanj på delar av sitt Stihl-sortiment. På några av de dyrare maskinerna har de helt ok priser, exempelvis på en av deras större röjsågar FS490.
[länk]
Tack för tipset, blev en röjsåg!
 
  • Gilla
Bosse63
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ett varningens ord om granngårdens e-handel bara.
Kompis köpte däriftån och det kom fram ett paket där innehållet var utbytt. Det tog honom 3 månader att få tillbaka pengarna.

Det verkar som mycket skickas från butiker och de har ingen direkt erfarenhet att hantera returer eller annat via postorder.

Så köp i butik om ni ska handla där.
Om inget ändrats fungerar deras ehandel så att ordern kan splittas på flera butiker. Det finns alltså inte ett centrallager som är det enda som varorna kommer från, utan det kan gå ut till butiker som har varan i lager också. Köper man flera saker kan alltså någon grej komma från centrallagret, något från Östersund och något annat från Vimmerby. Då är det dessutom så att saldot kanske inte stämmer, så när ordern skall plockas i butiken är det inte säkert att varan finns kvar och då annuleras den raden. Trots att varan kanske finns i lager i någon annan butik.

Har varit med om allt möjligt konstigt med deras ehandel. Varor som är fel eller inte är med alls. En gång fick jag en hel kartong med kopplingar extra i min leverans. Det var så knöligt att hantera mot deras kundtjänst, så jag sålde dom styckvis på tradera istället och gjorde en hacka på det.

När det funkar är det bra, men butik är säkrare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.