9 035 läst · 21 svar
9k läst
21 svar
Tips och råd inför stundande källarutgrävning
Hej!
Det gick väldigt bra. Bortsett från de delar vi grävde ut för hand (drygt 10 meter) så tog väl arbetet runt 4-5 dagar. Då hade jag hyrt in grävare och maskinist som grävde ut och fyllde igen. Väggarna slipade jag med diamantslipskiva till vinkelslipen, montering av dräneringsskivor och rör gjorde vi själva utan problem.
Det är märkbart torrare i källaren efter dräneringen, mest pga att vi tagit hand om takvattnet som tidigare bara rann ut vid husväggen. Innan snön kom såg jag att marken satt sig lite på vissa ställen, men det fixar vi till våren.
Ett tips är att ta in flera offerter på materialet, det finns mycket pengar att spara där.
Tveka inte att fråga ifall något är oklart!
Det gick väldigt bra. Bortsett från de delar vi grävde ut för hand (drygt 10 meter) så tog väl arbetet runt 4-5 dagar. Då hade jag hyrt in grävare och maskinist som grävde ut och fyllde igen. Väggarna slipade jag med diamantslipskiva till vinkelslipen, montering av dräneringsskivor och rör gjorde vi själva utan problem.
Det är märkbart torrare i källaren efter dräneringen, mest pga att vi tagit hand om takvattnet som tidigare bara rann ut vid husväggen. Innan snön kom såg jag att marken satt sig lite på vissa ställen, men det fixar vi till våren.
Ett tips är att ta in flera offerter på materialet, det finns mycket pengar att spara där.
Tveka inte att fråga ifall något är oklart!
Har nästan förträngt hur mkt jobb det var, men det blev bra!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stiligt med badrummet 👌S scim skrev:
Har du som jag platta 10cm o väggarna verkar stå på lera?
Röda är gjutjärnsrör/avlopp som går under väggarna
Den var sällan så tjock som 10cm, snarare runt 6-7, och rejält utdrygad med sten. Under var det väl mer silt än lera. Det var iaf torrt överallt!T Tummenmitthand skrev:
Liknande trådar
-
Byta innertak, önskar tips och råd inför bytet..
Tak & Vind -
Tips och råd inför Ombyggnad och utbyggnad
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Ojämnt värmeuttag från acktankar - råd och tips inför dockning?
Ved, Pellets, Flis -
Tips och råd önskas inför altanbygge
Altan & Uteplats -
Råd & tips inför platsbyggt skåp/garderob
Byggmaterial & Byggteknik